Maes Radler creëert geloofwaardige ambassadeurs

Maes Radler creëert geloofwaardige ambassadeurs
  • Algemeen
  • 16 dec 2016 @ 08:55
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

We worden dagelijks overspoeld met talloze mediaboodschappen. Het is voor merken een uitdaging om op te vallen en awareness te creëren bij de consument. Dit was dan ook een belangrijke doelstelling voor het nieuwe merk van Maes: Maes Radler. Het merk meldde zich bij collaborative marketingbureau trnd om het nieuwe product top of mind te krijgen bij de consument.

Dit jaar lanceert Maes vier varianten van het Maes-pils met 100% natuurlijk sap en richt zich primair op pils- en frisdrinkers, maar ook op sociaal actieve en sportieve mensen. Maes Radler is een merk dat volgens Klaas Sonck, brandmanager Maes Pils & Maes Radler, nog opgebouwd moet worden in de hoofden van consumenten. ‘Collaborative marketing kan hierbij een sterke tool zijn, omdat je de meest geloofwaardige merkambassadeurs creeert. Dit soort marketing is apart qua aanpak, want het zijn de consumenten die voor jou spreken en invulling geven aan het merk. Dat maakt collaborative marketing krachtig en iets wat maar weinig andere media kunnen. Uiteraard moet dit deel uitmaken van een groter mediaplan zodat meer mensen connectie krijgen met jouw merk.’

2.000 co-marketeers

Trnd maakte voor Maes een selectie van 2.000 Belgische consumenten die als co-marketeers de samenwerking startten met Sonck. Renny Stein, communicatiemanager trnd Benelux: ‘We faciliteerden hierin persoonlijk contact tussen Sonck en alle 2.000 co-marketeers via het trnd-platform op trnd.com [zoekterm Maes, red.] Alle co-marketeers ontvingen een ‘starterkit’ waarmee zij Radler konden ontdekken, proeven en delen met hun omgeving. Ook kregen ze achtergrondinformatie over het merk en de producten en vervolgens zijn ze aan de slag gegaan.’ Gedurende de campagne stonden volgens Stein alle 2.000 co-marketeers in nauw contact met trnd en werden ze begeleid in hun merkbeleving. ‘We vroegen ze om hun ervaringen en hun mening met ons te delen via het platform. Bovendien stuurden we aan op actieve engagement via de blog, nieuwsbrieven en persoonlijke berichten. Zo deelden de ambassadeurs meer dan duizend foto’s van hun Maes Radler-beleving.’  

‘Bij dit soort marketing spreken de consumenten voor je en geven invulling aan het merk’  

Resultaten  

Met deze activatie van trnd zijn uiteindelijk 418.124 consumenten bereikt en hebben 42.156 mensen daadwerkelijk het nieuwe product bekeken en geproefd. Familie, vrienden, collega’s en andere kennissen zijn dankzij de collaborative marketingactie in staat gesteld om kennis te maken met Maes Radler. Uit de gegevens blijkt ook dat de productevaluatie zeer hoog is en dat ruim 90% van de gebruikers de USP van Maes Radler - namelijk dubbel verfrissende combinatie van Maes-pils en 100% natuurlijk sap - onderschrijven. Bovendien geeft gemiddeld 85% aan Maes Radler in de toekomst aan te schaffen en 94% zegt Maes Radler aan te bevelen. Sonck: ‘Collaborative marketing is een methodiek die het toelaat om mensen te laten interacteren. Een goeie voorbereiding is cruciaal. Heb je je doelgroep duidelijk geïdentifi ceerd? Weet je welke vragen je wilt stellen? We zien dat mensen onze producten enorm appreciëren en dat factoren als geslacht, leeftijd en gelegenheid een rol spelen hierbij. Dit alles levert voor ons als merk data op waarmee we aan de slag kunnen en waarop we beslissingen kunnen nemen in de toekomst.’     

 

Duurzaam merkvertrouwen
Actief samenwerken met consumenten is het fundament onder de werkwijze van collaborative marketingbureau trnd. Consumenten begeleiden door de merkbeleving, het uitproberen van diensten en producten en hun mening erover vragen zijn daarmee integrale onderdelen van de trnd-propositie.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken