Zalando laat met merkambassadeurs fanbase groeien

Zalando laat met merkambassadeurs fanbase groeien
  • Algemeen
  • 16 dec 2016 @ 11:45
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Ook bij onze zuiderburen is de verschuiving van off- naar online kledingverkoop merkbaar. Zes op de tien Belgen kopen al volop online, waarbij kleding en schoenen het meest favoriet zijn. Zalando creëerde met collaborative marketingbureau trnd een optimale merkbeleving, dankzij een gefundeerde samenwerking met consumenten in België.

De online retailer stelde zich persoonlijk voor aan drieduizend Vlaamse en Waalse online shoppers. Gedurende zes weken ging trnd met de online shoppers in dialoog over de merkervaringen en begeleidde iedereen op een persoonlijke en intensieve wijze. Zo kregen zij uitgebreide merkinformatie, de mogelijkheid om de online shop te proberen en hun ervaringen hiermee te delen met anderen. Van de drieduizend geselecteerde mensen was 80% vrouw en 20% man en kwam 60% van hen uit Vlaanderen en 40% uit Wallonië. 75% van deze zogenoemde merkambassadeurs was een ervaren online shopper en 25% had nooit eerder online besteld, maar kon zich wel voorstellen dat in de te toekomst te gaan doen.

Koopintentie

Zalando en trnd creëerden door middel van een intensieve kennismaking met merkambassadeurs een aantoonbaar grotere merkbeleving. De resultaten laten onder meer een koopintentie zien van 91%. Ruim acht op de tien mensen in de omgeving van de merkambassadeurs hebben de intentie om ook een bestelling bij de online retailer te plaatsen. Ook beveelt 95% van de merkambassadeurs Zalando aan. Het merk wist in zes weken tijd 405.959 consumenten te bereiken en verwelkomde bijna tweeduizend nieuwe klanten. Renny Stein, communicatiemanager trnd Benelux, toont zich verheugd over het resultaat. ‘Deze campagne heeft Zalando als merk een mooie online boost gegeven. Als je alleen al ziet dat 91% van de deelnemende consumenten het eens is met de USP, namelijk shopping online at Zalando is safe and easy, and offers you a free delivery and return policy. Ook opvallend is het rapportcijfer dat ze gaven aan de productevaluatie van een 6/7 waarbij de 7 staat voor zeer positief.’ De toenmalige brandmanager van Zalando, Marijke Averink, over het onderzoek en de werkwijze van trnd: ‘Eén van onze doestellingen is uiteraard om onze klanten en potentiële klanten goed te leren kennen. Als we begrijpen wat zij precies willen en zoeken, dan kunnen wij onze services daarop aanpassen en verbeteren. Juist om deze reden zijn we zeer tevreden over de aanpak van trnd. We hebben bruikbare cosumenteninzichten verzameld en dankzij word of mouth is het ons gelukt veel nieuwe klanten aan te trekken.’

Duurzaam merkvertrouwen
Actief samenwerken met consumenten is het fundament onder de werkwijze van collaborative marketingbureau trnd. Consumenten begeleiden door de merkbeleving, het uitproberen van diensten en producten en hun mening erover vragen zijn daarmee integrale onderdelen van de trnd-propositie. Trnd ging gedurende zes weken met de online shoppers in dialoog over de ervaringen en begeleidde iedereen op een persoonlijke en intensieve wijze. In deze periode stelde de online retailer zichzelf persoonlijk voor aan drieduizend Vlaamse en Waalse online shoppers. Zij kregen uitgebreide merkinformatie, de mogelijkheid om de online shop te proberen en hun ervaringen te delen met anderen

tekst Renny Stein, trnd en Sjaak Hoogkamer


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken