STORYTELLING: van abstracte uitdaging naar tastbaar effect

STORYTELLING: van abstracte uitdaging naar tastbaar effect
  • Algemeen
  • 7 jul 2016 @ 08:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 7 jul 2016 @ 08:00
  • Sales

Storytelling; het is onderdeel van veel merkstrategieën, maar voor marketeers blijft het vaak een abstract begrip. Want niet ieder product is toch geschikt voor storytelling? En gaat het niet gepaard met hoge productiekosten en minutenlange verhalen? Dat dit niet zo hoeft te zijn, laat BrandDeli zien in hun nieuwe campagne voor Iglo, waarbij storytelling laagdrempelig, tastbaar en concreet is ingezet.

In het door BrandDeli ontwikkelde campagneconcept voor de ‘Iglo Roerbak Sensatie’ brengt Iglo op creatieve wijze zijn boodschap over door gebruik te maken van storytelling shorts van 20 seconden. Harald Guimarães, Marketing Director Netherlands Iglo: ‘Wij hebben goed op ons vizier waar de barrières van ons product liggen, dus daar zijn we samen met BrandDeli op ingesprongen. Iglo Roerbaksensatie ligt niet in het koelvak, maar in de diepvries bij de supermarkt. Dus naast de USPs van het product; gemak, smaak & kwaliteit, moesten we de consument ook meenemen in een customer journey’.

BrandDeli ontwikkelde een concept waarbij de customer journey met behulp van een tagup en storytelling wordt uitgelegd. Allereerst moet de consument begrijpen dat hij het product kan vinden in de diepvries. Deze boodschap wordt gebracht met behulp van een tagup (een tagon die vóór in plaats van ná de commercial te zien is). In een opvolgende short zie je het comfort dat deze aankoop de consument brengt; de drukke consument die laat thuis komt en weinig tijd heeft, trekt thuis de vriezer open en ervaart het gemak van de Iglo Roerbak Sensatie.

Marco Gijsen, director Brand Partnerships bij BrandDeli: ‘Met de Iglo campagne is het begrip storytelling opgerekt, want in plaats van lange films, heb je nu een verhaal van 20 seconden. Dit geeft gelijk de breedte aan van storytelling. Ons concepting team bestaat uit commerciële creatieven en dat zie je goed terug in de shorts voor Iglo. De fi lms zijn namelijk niet per-sé baanbrekend, maar wél tastbaar en e. ectief! We maken storytelling hiermee haalbaar voor iedere adverteerder. Niet alleen voor de Iglo’s, maar ook voor partijen in de markt met een meer bescheiden budget.’

Met het schetsen van relevante, herkenbare situaties wordt de noodzaak van het product duidelijk. De tagup benadrukt het aankoopmoment, bewust vóór het beeld waarin het gebruiksmoment in beeld wordt gebracht. Dankzij de short stories krijgt de consument antwoord op de vraag ‘waarom heb ik het product nodig?’. De resultaten van de Iglo case bewijzen dat ook laagdrempelige & tastbare storytelling werkt; Iglo zag een stijging in hun verkoop van 9%. Marco Gijsen: ‘Wij maken van storytelling, storyselling. Om impact te maken, hoef je niet altijd naar Lapland af te reizen om daar een Kapitein Iglo campagne te draaien. Dat doen we óók, maar storytelling op kleinere schaal kan net zo effectief zijn’.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken