“Ik probeer altijd het einddoel te schetsen”

“Ik probeer altijd het einddoel te schetsen”
  • Algemeen
  • 9 aug 2017 @ 14:17
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 9 aug 2017 @ 14:17
  • Sales

Jalon Salomon (42) is sinds anderhalf jaar Marketing Proposition Manager bij Binck- Bank. “Ik zie mijn rol vooral als het vertegenwoordigen van de klant; zijn stem laten horen binnen de organisatie. Ik heb tijdens mijn loopbaan te vaak meegemaakt dat beslissingen worden genomen terwijl men geen idee heeft wat de klant belangrijk vindt. Daarom zou iedere directeur ten minste eens per week met klanten in gesprek moeten gaan.”

In het familiebedrijf werken was geen optie voor Jalon, maar de handelsgeest in zijn DNA en een enthousiaste economieleraar op de middelbare school waren wel redenen om te kiezen voor de studie Bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Na zijn afstuderen in 1998 werkte hij onder meer bij Hewlett- Packard, KPN, Microsoft en T-Mobile. Allemaal bedrijven in de technische sector, op het eerste gezicht heel anders dan de bankensector. Volgens Jalon valt dat echter nogal mee: “De basis van BinckBank is het beleggingsplatform en er is veel aandacht voor IT en ontwikkeling; er zijn dus vooral ook veel overeenkomsten. Als je kijkt naar verschillen, zijn die tussen de grootbanken en BinckBank groter.”

Hoe zie jij de verschillen tussen grootbanken en BinckBank?
“Traditionele banken hebben een enorme ‘legacy’ en zijn al een aantal jaren bezig om vooral ‘leaner’ en ‘meaner’ te worden. De noodzaak tot innovatie was er ook niet echt vanwege de geringe concurrentie. BinckBank is een relatief jong bedrijf, wij bestaan nu zeventien jaar en zijn van meet af aan voorloper geweest in innovatieve oplossingen. Zowel deze innovatieve cultuur als het type medewerkers maakt het voor ons veel eenvoudiger om van koers te veranderen. Onze propositie op de markt van zelf beleggen is heel duidelijk: wij zijn er voor beleggers die het zelf willen doen, zelf de touwtjes in handen hebben. Zo zijn wij groot geworden, wij zorgen dat alle randvoorwaarden om zelfstandig te beleggen aanwezig zijn. Cruciaal daarbij is een superieur platform, nog steeds onze belangrijkste USP. Probeer maar eens bij een grootbank zelf een order in te leggen op een aandeel of optie in de Verenigde Staten. Dat zelf beleggen de laatste jaren zo’n vlucht neemt, heeft natuurlijk ook te maken met de enorme prijsverschillen tussen vermogensbeheer en onze dienstverlening. Wel zie ik dat de minder actieve belegger toch blijft ‘hangen’ bij de grootbanken. Deze beleggers hebben het gevoel dat ze het wel zelf willen doen, maar hebben geen idee waar en hoe te beginnen. Mijn belangrijkste uitdaging is naast een eersteklas platform ook de beste ondersteuning te bieden voor deze doelgroep. Laten zien dat wij dé specialist zijn, veel meer dan enkel een platform dat transacties uitvoert.”

Kun je meer vertellen over de manier waarop je dat doet?
 “Voor minder actieve beleggers ben ik onlangs gestart met een vijftal kennissessies. Tijdens deze trainingen legt een van onze beleggingsexperts op een heldere manier uit wat zelf beleggen inhoudt en waar de kansen en risico’s liggen. Binnen een mum van tijd waren alle sessies compleet volgeboekt, wat wel aangeeft hoe groot de behoefte hieraan is. Binck biedt veel extra’s aan haar klanten: van themabijeenkomsten tot bedrijfsbezoeken en van webinars waarin actuele trends worden behandeld tot een volledige online Beleggers Academy. Maar ook de mogelijkheid tot persoonlijk contact is nog steeds van grote waarde voor mijn klanten. Ik ben nu vooral bezig om deze extra diensten centraler te stellen in onze communicatie, omdat dit ons echt onderscheidt van de concurrentie.”

Hoe werkt de marketingafdeling van BinckBank? “
Bij Binck werken twintig marketing-professionals die samen thuis zijn in alle disciplines van het vak. Kleine tot middelgrote campagnes worden compleet in huis bedacht en ontwikkeld. Dat maakt ons veel flexibeler dan grote bedrijven waar ik voor heb gewerkt. We kunnen veel sneller schakelen en inspelen op de actualiteit. Mijn rol is hier ook een stuk breder dan als marketeer bij een grote corporate. Ik ben verantwoordelijk voor propositie-aanpassingen, maar ook voor de grote TV-campagnes; die variëteit maakt mijn werk interessant.

Het verzamelen en gebruiken van data wordt steeds belangrijker in marketing, herken jij dat?
 “Als professionele partij met honderdduizenden klanten - BinckBank is de grootste online beleggingsbank van Nederland - nemen we zeker beslissingen op basis van data. Datagedreven marketing wordt steeds belangrijker en als online speler hebben wij natuurlijk een schat aan informatie. Het is daarbij wel zo dat wij, meer nog dan in andere branches, ons moeten houden aan strikte wet- en regelgeving die hoort bij het hebben van een bankvergunning. Dat laatste was in het begin wel even wennen; alles wat ik voor klanten bedenk, moet een stempel krijgen van onze juridische en compliance afdeling.

Op welke manieren gebruik jij de enorme hoeveelheden beschikbare data’?
 “Momenteel ben ik bezig met het verbeteren van ons handelsplatform. Wijzigingen daarin aanbrengen biedt voor ons enorme kansen: meer analysemogelijkheden, eenvoudiger orders inleggen, gepersonaliseerde informatie over de klant zijn eigen beleggingen. Maar het brengt ook risico’s met zich mee. We testen met een grote groep klanten en door continu alle data te bekijken, kan ik goed zien welke verbeteringen aanslaan bij klanten en welke niet. Zo maken we samen met onze klanten een sterk verbeterd handelsplatform. Big data gebruiken we ook om nieuwswaardige artikelen te maken. Beleggen mannen anders dan vrouwen? Wat zijn de topbeleggingen van onze klanten? Wij hebben zoveel klanten dat we hierover op geaggregeerd niveau significante uitspraken kunnen doen. Een mooi voorbeeld is wat er gebeurde na het overlijden van Johan Cruyff. Wij zagen direct in onze data dat onze beleggers massaal veertien aandelen Ajax gingen kopen. Dat willen we dan graag delen, dus hebben we over dat eerbetoon een artikel gepubliceerd. Maar ik heb nog veel meer plannen met waardevolle data, zoals klanten de mogelijkheid geven om hun rendement te vergelijken met en te leren van beleggers met een vergelijkbaar profiel. Dan help ik onze klanten pas echt om nog succesvoller te gaan beleggen!”

Het motto van Jalon Salomon Het motto van Jalon is geschreven door de bekende Franse schrijver Antoine de Saint-Exupéry: “Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.” “Ik zie het als mijn taak om bij alles wat ik doe zo veel mogelijk het eindplaatje te schetsen”, licht Jalon zijn motto toe. “Niet voor mezelf en anderen bedenken wat we vandaag en morgen moeten doen, maar een heel duidelijk beeld geven van het einddoel. Die insteek past ook goed bij onze klanten: voor de meesten is beleggen geen doel op zich, maar gaat het om wat je ermee kunt bereiken: vermogen opbouwen voor bijvoorbeeld de studie van de kinderen of voor je eigen pensioen.”

tekst Marjolein Brokkelkamp Bureau [De Redactie] | fotografie Zuiverbeeld

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken