Eerste divisieclubs maken Een-Tweetje met ouderen

Eerste divisieclubs maken Een-Tweetje met ouderen
  • Algemeen
  • 20 dec 2017 @ 14:15
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 20 dec 2017 @ 14:15
  • Sales

De Jupiler League wil haar steentje bijdragen en zoveel mogelijk ouderen uit hun isolement halen. Via de clubs van de eerste divisie kan bij deze groep het gevoel van eenzaamheid verminderd worden door ze actief te betrekken middenin de maatschappij. De voortekenen voor een succesvolle aanpak zijn gunstig, want de in oktober gestarte pilot bij RKC Waalwijk werpt duidelijk haar vruchten af. Spelers die voor de wedstrijd hand-in-hand met ouderen het veld op liepen, werden landelijk nieuws.

Volgens het Nationaal Ouderenfonds voelen 900.000 ouderen (65+) in Nederland zich eenzaam, waarvan 200.000 slechts één keer per maand bezoek krijgt. Voetbal heeft de intrinsieke kracht in zich om mensen te verbinden. Niet alleen cultureel of arm en rijk, maar zeer zeker ook jong en oud. Sportmarketingbureau 2Basics en de Coöperatie Eerste Divisie (belangenbehartiger clubs in de Jupiler League, red.) zagen hier een schone taak voor de competitie en haar clubs; zeker omdat de kracht van de Jupiler League en haar clubs in de regio ligt. Dichtbij de mensen.

De Opdracht Uiteraard was er nog de vraag ‘hoe dit in te vullen’. Essentieel hierbij was een pilot te starten bij één van de clubs. Die club werd RKC Waalwijk. Met Stichting Samen RKC vervult de BVO al jarenlang een maatschappelijke rol in Waalwijk en omgeving. Samen met deze MVO-tak, de club zelf én de CED is 2Basics vervolgens gestart met een draaiboek om structureel positief het verschil te maken voor eenzame ouderen in de regio. Dat structurele aspect is daarbij essentieel, omdat het niet de bedoeling is één succesvolle activatie te doen, goede pr te behalen en dan klaar te zijn. Het moet een oprecht traject zijn, waarbij de club haar toegevoegde waarde voor de lokale maatschappij bewijst.

De Aanpak
Centraal in de uitvoering van het Een-Tweetje staan de OldStars van RKC Waalwijk. OldStars is het walking football-team van de club. Hierin spelen 60-plussers wekelijks de wandelvariant van voetbal, zonder keepers. Deze ouderen blijven hierdoor niet alleen in beweging, de winst van walking football zit vooral in het sociale aspect. Ouderen doen via dit team contacten op, trekken samen op buiten de lijnen en betrekken daar ook weer nieuwe mensen bij. Eigenlijk is het OldStars team op zichzelf al een succesvol bestaand voorbeeld van ouderen uit hun isolement halen. En met dit als startpunt kon 2Basics samen met RKC Waalwijk en de CED het plan verder uitwerken. Een plan met vier pijlers. Centraal hierbij staat het maken van succesvolle matches. Bijna op tinder-achtige wijze. Matches, of beter gezegd Een-Tweetjes met eenzame ouderen die betrokken worden door de club, haar mensen en haar partners. Een groep sympathisanten die steeds groter wordt en samen steeds meer ouderen bereikt. Niet allen met ouderen, maar ook met lokale partijen. Naast deze contacten gaan spelers en de staf van RKC Waalwijk periodiek de wijk in om activiteiten van ouderen bij te wonen en op bezoek te gaan bij eenzame ouderen. Derde pijler is dat het Mandemakers Stadion eens per twee weken locatie is voor ouderen om samen te komen voor leuke en sociale activiteiten. Uiteraard worden deelnemers aan het Een-Tweetje ook uitgenodigd om bij thuiswedstrijden van RKC Waalwijk te zijn als vierde poot.

De Aftrap & Het resultaat
Het Een-Tweetje startte met een emotionele videoboodschap van de OldStars, spelers, trainer en directie van RKC Waalwijk. Hoofdrol was er weggelegd voor ‘Oldstar’ Martin die in het openingsshot vertelde hoe Walking Football hem uit zijn isolement haalde, waarin hij beland was na het overlijden van zijn vrouw. De videoboodschap riep supporters en andere partners van de club op om samen met hen ééntweetjes te gaan maken met ouderen. Dit leverde een mooie eerste groep Waalwijkers op die activiteiten wilde ondernemen met ouderen. Vervolgens is het bij de thuiswedstrijd van RKC Waalwijk op vrijdag 27 oktober officieel begonnen. De teamopkomst waarbij spelers hand-inhand het veld opkwamen met de OldStars werd landelijk nieuws. Meer dan 350 ouderen bekeken op uitnodiging bij de wedstrijd tegen FC Dordrecht vanaf de tribune. Vaak als mooi uitje met een familielid. Vervolgens werden ook pijler 2 en 3 uitgerold. Zo was de spelersselectie in november en december aanwezig in bejaardenhuizen en zorgcentrums om samen met de bewoners een rondje te wandelen, bakje koffie te drinken, te biljarten of een leuke beweegactiviteit te doen. Het Mandemakers Stadion was vervolgens het strijdtoneel van een massale bingo waarvoor 1200 ouderen uit Waalwijk waren uitgenodigd. In december was er nog een speciale kerstmarkt bij het stadion waarbij juist ook speciaal de oudere doelgroep aanwezig was.

De Toekomst
In Waalwijk is nu het fundament gelegd waarop de club voort gaat bouwen. Niet alleen met activiteiten, maar ook met het aanhaken van meer partners die hun steentje bij willen dragen om de olievlek alsmaar groter te maken en steeds meer geïsoleerde ouderen te bereiken en te betrekken. 2Basics heeft samen met de CED op basis van de lessen van RKC Waalwijk een blauwdruk opgesteld, waarmee het Een-Tweetje ook bij andere clubs in de Jupiler League kan worden uitgerold. Kernpunt hierbij blijft om te starten vanuit de OldStars en lokale ouderenorganisaties. Het blijkt dat je eenzame ouderen het beste kunt bereiken via betrokken ouderen. Daarna is het belangrijk om samenwerking te zoeken met derde partijen. Dit kunnen zowel partners van de club zijn, maar ook nieuwe organisaties. Essentieel om het bereik te maximaliseren. In het vervolg wordt ook prominenter het Nationaal Ouderenfonds meegenomen. Met hen wordt proactief gewerkt aan de uitrol. Onder meer met het opstarten van walking football-initiatieven waar dit nog niet door Eerste Divisieclubs wordt gedaan. Daarnaast biedt het Ouderenfonds ook veel kennis en expertise die de blauwdruk van het Een-Tweetje alleen maar beter maakt. Met deze bundeling van lessen en krachten, moet in 2018 de mijlpaal gerealiseerd worden dat clubs uit de Jupiler League een substantieel deel van de ruim 900.000 eenzame ouderen uit hun isolement kunnen halen. En daarmee écht verschil maken, door sterk in de regio en toegankelijk te zijn.

De Coöperatie Eerste Divisie Een kracht van de Jupiler League is dat de clubs een sterk collectief vormen, welke verenigd is in de Coöperatie Eerste Divisie (CED). De CED behartigt de belangen van alle clubs uitkomend in de Jupiler League in het algemeen en de gemeenschappelijke commerciële belangen in het bijzonder, waaronder het sluiten van overeenkomsten met derden.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken