9 digitale talenten met een plus

9 digitale talenten met een plus
  • Algemeen
  • 14 mrt 2017 @ 09:26
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

In september 2016 ging het SCHAAL+ Digital Talent Development Programma van werving en selectiebureau SchaalX van start met negen digitale talenten. Met dit programma wil SCHAAL+ een betere verbinding maken tussen net afgestudeerd digitaal talent en de arbeidsmarkt. MarketingTribune gaat deze negen talenten volgen en verslag doen van hun opleiding bij de deelnemende organisaties, zoals Jumbo, Zilveren Kruis, Pon, Interpolis en PGGM. In dit artikel een eerste kennismaking.

Dankzij de deelname van grote organisaties krijgen de digitale talenten van SCHAAL+ de kans om te werken aan digital marketingvraagstukken en hiermee een bijdrage te leveren aan digitale innovatie. Naast het toepassen en verbreden van inhoudelijke kennis, worden de talenten ook begeleid in het ontwikkelen van hun competenties en vaardigheden. Directeur SchaalX Rik de Boer: ‘We spelen in op het feit dat het koop- en oriëntatieproces zich inmiddels voor een groot deel online afspeelt, wat resulteert in een groeiend tekort aan digitaal marketingtalent.’

Online marketing
Dit innovatieve programma biedt volgens De Boer recent afgestudeerde HBO’ers en WO’ers een combinatie van werken en masterclasses in digital marketing. ‘Gedurende een periode van anderhalf jaar werken de talenten vier dagen per week voor drie verschillende opdrachtgevers aan digital marketingvraagstukken. Eén dag per week krijgen zij masterclasses van gerenommeerde bureaus over relevante online marketingonderwerpen, wordt er aandacht besteed aan de juiste vaardigheden en competenties om de digitalisering te begeleiden en leren zij om te gaan met de bijbehorende snelheid en toenemende complexiteit.’ De interesse in dit programma is groot, wat resulteert in de start van een tweede lichting talenten. Vincent Roders, digital marketing innovation manager bij SCHAAL+ begeleidt de talenten.

Eva Haaijer is 27 jaar en studeerde Psychologie aan de EUR in Rotterdam en volgde de master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit van Leiden. Hobby’s: Klussen/DIY-projecten uitvoeren, koken, muziek maken en nieuwe dingen leren. Mooiste merk: Nespresso.

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
In marketing kan ik mijn kennis en passie voor menselijk gedrag commercieel toepassen. Online marketing is bovendien dynamisch, innovatief en meetbaar. Daar krijg ik energie van.

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Bij ICS als contentspecialist. Ik houd me bezig met webredactie, teksten schrijven en de ontwikkeling van de nieuwe website. Ik heb het erg naar mijn zin en heb leuke collega's. Het bedrijf als geheel is vrij log en in vele opzichten verouderd. Er wordt momenteel hard gewerkt aan een vernieuwingsslag, maar dit kost tijd.

Wie is jouw held?
Leidi Haaijer, mijn moeder. Ik bewonder het feit dat zij met succes van haar passie haar beroep heeft weten te maken. Ze is kunstenaar. Met haar ondernemersmentaliteit en haar drive is zij voor mij een schoolvoorbeeld; als je iets echt graag wil en je werkt er hard voor, dan kom je er wel.

Wat is je droombaan? Dus bij welk merk zou je het liefst aan de slag gaan en waarom?
Ik zou mij graag ontwikkelen binnen het veld van customer experience management. Het ligt in mijn aard te denken vanuit de klant. Als klanten blij zijn, ben ik blij. Ik heb geen specifiek merk waar ik graag voor zou werken. Voor mij is vooral de bedrijfscultuur belangrijk: work hard, play hard.

Passoen Peigham is 27 jaar en studeerde Communicatiewetenschappen (master) aan de VU in Amsterdam. Hobby’s: marketingblogs lezen, programmeren, online cursussen, fitness en (kick)boksen. Mooiste merk: Google.

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
Ik haal uitdaging uit het bedenken van de juiste marketingstrategie. Verder heb ik altijd al interesse gehad in de mogelijkheden van internet. Deze twee interesses komen mooi samen in online marketing.

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Bij Interpolis. Ik vind het een leuk en leerzaam bedrijf met een aangename sfeer en collega’s. Er zijn veel slimme mensen met goede ideeën. Het bedrijf is echter erg groot en kent veel processen. Het optimaliseren van deze processen kost veel tijd en inzet. Energie die anders ook kon worden benut om snel te schakelen of te vernieuwen.

Wie is jouw held en waarom?
Avinash Kaushik [Indiase ondernemer, digital marketer, red.] omdat hij veel weet over marketing en ik graag van hem leer. En mijn oud-docenten aan de VU, omdat ik veel van ze heb geleerd en omdat ze mij hebben geïnspireerd. Stiekem zit er ook nog een wetenschapper in mij.

Wat is je droombaan? Dus bij welk merk zou je het liefst aan de slag gaan en waarom?
Ik denk aan en combinatie van ondernemen en loondienst. Ik werk graag aan eigen projecten, omdat het meer vrijheid biedt om te experimenteren. Tegelijkertijd zou ik ook wel altijd met en voor anderen willen werken, zodat ik feedback en kritiek kan krijgen en hiervan kan blijven leren.

Marieke van Stempvoort is 23 jaar en studeerde HBO Communicatie. Hobby’s: lekker eten en koken. Mooiste merk: Coca-Cola. Met één product steeds weer verrassen, dat vind ik inspirerend. Dat de (online) marketeers van dit merk fantastisch werk leveren, hoef ik niet uit te leggen. Om jaloers op te worden!

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
Tijdens mijn opleiding trok online marketing al snel mijn aandacht. De ontwikkelingen gaan op dit gebied razendsnel en dat houdt het spannend.

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Op dit moment werk ik op de e-commerce afdeling van Jumbo. Ik verdiep me in customer feedback. Interessant om zaken te ontwikkelen met de wens van de klant als leidraad. Daarnaast vind ik Jumbo een mooi merk. Bijvoorbeeld de commercials met het gezin, zo herkenbaar! Dat verveelt niet.

Wie is jouw held en waarom?
Martha Stewart. Held klinkt wat zwaar, maar hoe zij haar naam heeft omgetoverd tot een merk dat vele mensen inspireert én met de trends van online meegaat vind ik bijzonder. Zakelijke misstapjes buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Wat is je droombaan? Dus bij welk merk zou je het liefst aan de slag gaan en waarom?
Ik maak nu kennis met verschillende bedrijven én functies. Met als doel deze vraag te beantwoorden. SCHAAL+ gaat mij hier dus bij helpen.

Michiel van Vliet studeerde Commerciële Economie. Hobby: reizen. Mooiste merk: heb ik niet. Een onmisbaar merk is voor mij Google, door het scala aan producten, die ik dagelijks gebruik.

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
Tijdens mijn studie ging ik bij reclamebureau bone (later RLVNT) aan de slag. Hier leerde ik veel over online marketing, wat ik later in het jaar dat ik bij bol.com werkte weer goed kon toepassen. Online marketing vind ik gaaf omdat je in korte tijd met relatief weinig middelen je gewenste resultaten kunt behalen.

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Op dit moment werk ik bij pensioenuitvoerder PGGM. Pensioen is door de complexiteit allesbehalve saai!

Wat is je droombaan? Dus bij welk merk zou je het liefst aan de slag gaan en waarom?
Mijn droombaan? Daar zijn er zoveel van. Misschien wil ik wel gaan freelancen of ondernemen. In de toekomst zet ik me graag nog een keer in voor de minderbedeelde mens of de natuur.


Myrna Pruijn is 24 jaar en studeerde Bedrijfscommunicatie & Informatiewetenschappen. Mooiste merk: ModeMusthaves, uit alles wat zij online doen blijkt dat ze de doelgroep snappen. Hobby’s: Als ik niet bezig ben met Snapchat-filters of het refreshen van Instagram, sta ik op het voetbalveld of een festival.

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
Als kleine uk zat ik al het liefst ‘te computeren’. Op latere leeftijd kwam daar een grote interesse voor persuasion bij: ik verslond de boeken van Cialdini. Een carrière in online marketing was een logisch vervolg. Na mijn studie heb ik twee jaar als online marketeer gewerkt in de B2B en toen kwam SCHAAL+ voorbij. Ik ging bij SCHAAL+ op zoek naar nieuwe kennis, energie, ervaringen en mensen om me heen. En die kreeg ik.

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Vier dagen per week werk ik bij Jumbo Supermarkten. Een tof merk, een bedrijf vol energie en ondernemersdrang en een uitdagende opdracht. Dankzij de afwisseling op vrijdag - met masterclasses, bootcamps en bijkletsen met de mede-SCHAAL+’ers - is geen dag saai. Het is voor mij dé kans om te ontdekken wat mijn droombaan is en een vliegende start om uiteindelijk die droom waar te maken.

Wat is je droombaan? Dus bij welk merk zou je het liefst aan de slag gaan en waarom?
SCHAAL+ is voor mij de kans om dat te ontdekken. Je kunt namelijk een heel tof merk hebben, waar je werkzaamheden helemaal niet leuk zijn en andersom kan een bedrijf heel suf lijken qua naam, maar daar kunnen de sfeer en de werkzaamheden weer supertof zijn!

Esker Sterneberg rondde de master Culturele Economie af na een bachelor Kunstgeschiedenis.

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
Kunst heeft me altijd aangetrokken omdat het zo ongrijpbaar is, er wordt zo enorm veel kunst gemaakt en toch gaat maar naar een klein groepje kunstenaars alle aandacht. Zo kwam ik bij marketing. Online geeft de mogelijkheden om gedrag te volgen en direct te zien hoe mensen op je content reageren.

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Ik werk momenteel bij Zilveren Kruis, hier ben ik bezig met campagnes en social media en dit bevalt me goed.

Wat is je droombaan? Dus bij welk merk zou je het liefst aan de slag gaan en waarom?
Voor mij is er nu veel meer te leren op het gebied van online marketing in de commerciële sector, maar mijn droombaan ligt uiteindelijk in de culturele sector. Zo vind ik de marketing rondom het binnenhalen van de T-rex in Naturalis een hoogstandje en bijvoorbeeld het samenbrengen van de Tivoli en het Vredenburg een echt succesverhaal.

Wie is jouw held en waarom?
Mijn held is Andy Warhol, omdat hij de wisselwerking tussen markt en kunst geniaal aan de kaak wist te stellen.


Jochem Hövels is 24 jaar en deed International Media & Entertainment Management aan de NHTV in Breda.

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
In de eerste drie jaar van mijn opleiding kregen we basiskennis van marketing, die mij weinig inspireerde. Tijdens mijn afstudeerstage was ik verantwoordelijk voor de social media-kanalen van 3FM. Dat was mijn eerste échte hands on contact met online marketing en er ging een wereld voor me open. In online marketing lijkt er zoveel nieuw en nog zoveel te ontdekken.

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Ik werk nu bij Centraal Beheer op de afdeling Marketing Bedrijven. Per 1 oktober zijn er een handjevol online specialisten gestart op de afdeling met alle ruimte om de online marketing vorm te geven en dat is supervet!

Wat is je droombaan? Dus bij welk merk zou je het liefst aan de slag gaan en waarom?
Mijn droombaan is in een omgeving die flexibel is en ruimte biedt voor experimenteren. Ik zoek altijd vernieuwing. Of dit merk dan al super goed gepositioneerd is of niet, maakt mij dan weinig uit. Als er maar een flinke uitdaging in zit.

Jorick Merx studeerde Commerciële Economie in Zwolle. Hobby’s: tennis en ik volg een aantal series op Netflix.

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
De online wereld heeft mij altijd aangetrokken. Toen ik een jaar of 14 was hield ik me bezig met bijvoorbeeld telefoonhoesjes verkopen via marktplaats.nl. Hier ontstond mijn liefde voor het spel van klantcontact en het online overhalen van de consument. De wereld ziet er ondertussen heel anders uit, de mogelijkheden worden elk jaar uitgebreider.

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Als 21 jaar jonge starter begon ik aan dit uitdagende traject bij SCHAAL+. Na de drie weken basistraining voelde ik me al gelijk een expert op het gebied van online marketing. Ik werk nu als consultant voor SchaalX, waar ik me bezighoud met de klantreis van kandidaten.

Wat is je droombaan? Dus bij welk merk zou je het liefst aan de slag gaan en waarom?
Als ik mocht kiezen lijkt me online marketeer bij bijvoorbeeld Netflix een gigantisch leuke baan, die club is zo goed bezig de laatste jaren.

Wie is jouw held en waarom?
Mijn held is Roger Federer. Hij heeft zoveel charme in combinatie met fanatisme, het is altijd een plezier om hem te zien spelen. Ik zou hem graag een keer live willen zien spelen.

 

Eefje van Gorkom is 21 jaar en in het bezit van Bachelor of Commerce. Mooiste merk: Tony Chocolonely, vanwege hoe zij een wereldwijd probleem - slaafvrije chocolade -  op een creatieve commerciële manier kenbaar maken. Hobby’s: Het ontdekken van nieuwe plekken/steden en culinair bezig zijn.

Waarom gekozen voor marketing en specifiek voor online marketing?
Na mijn opleiding heb ik bewust gekozen voor de richting online marketing. Ik was altijd al geïnteresseerd in het gedrag van mensen en hoe dit wordt beïnvloed. Op dit moment zijn we nog op het topje van de ijsberg op het gebied van online. Er zijn zoveel dingen mogelijk die nu nog ondenkbaar zijn. Neem nou Randolph & Hasting. Zij ontwikkelden een oplossing voor hun eigen probleem, maar bleven de markt in de gaten houden en veranderden succesvol hun bedrijfsmodel, namelijk van onbepaalde tijd DVD’s huren naar de grootste bioscoop van de wereld zonder zaal. Wie had dat vroeger verwacht?

Waar ben je nu werkzaam als digitaal talent en wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Op dit moment ben ik werkzaam in het Centraal Digitaal Team van Pon Automotive. Het team heeft een visie, waarvan nu de eerste bouwstenen worden gelegd. Het is gaaf om hier onderdeel van te zijn. Ik hoop dat ik na SCHAAL+ in een inspirerende en innoverende omgeving terecht kom. Of misschien word ik digital nomad.’

Benieuwd naar hun avonturen? Op schaalplus.marketingtribune.nl houden de talenten ieder een eigen blog blij waarop ze hun ervaringen delen.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken