Het bijzondere succes van 100%NL Magazine 'Maak jezelf relevant'

Het bijzondere succes van 100%NL Magazine  'Maak jezelf relevant'
  • Algemeen
  • 11 apr 2017 @ 12:45
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 11 apr 2017 @ 12:45
  • Sales

Een blad beginnen in een tijd waarin magazines als dominostenen omvallen en er in 7 jaar een van de succesvolste uitgaven van Nederland van weten te maken: het is het succesverhaal van de Volendammer Eddy Guijt. Het verbinden van consumentgerichte bedrijven begon als bijproduct van het magazine, maar is inmiddels de hoofdactiviteit van de ‘koppelkoning van Nederland’.

Aan de wand in zijn kantoor hangt een ingelijst krantenknipsel van het interview dat hij  een paar jaar geleden gaf aan de Volkskrant. De kop luidt: ‘Een blad beginnen is het stomste dat ik ooit heb gedaan.’ Het lijkt een vreemde uitspraak van de man die met titels als 100% NL Magazine, Wendy en Enjoy, het inflight magazine van Transavia, meer dan 8 miljoen lezers bereikt. “Inmiddels kan ik er zelf ook wel lachen maar wat hébben we (medeoprichter van het bedrijf is Jaap Buys, de in 2015 overleden muziekmanager van onder meer Jan Smit en Nick & Simon, red.) het moeilijk gehad de eerste jaren.”, zegt Guijt. “Om ondanks zwaar tegenvallende advertentie-inkomsten door te kunnen, moesten we keer op keer eigen geld in het bedrijf steken en hoewel dat grote druk op je privéleven legt, was dat nog het minst erge. De drukkerij moeten verzoeken om de betalingstermijn te versoepelen en je medewerkers vragen of je ze een maand later mag betalen- ik gun het niemand. Zo’n situatie komt je creativiteit en energieniveau ook niet bepaald ten goede. Maar 100% NL Magazine opgeven was geen optie; we geloofden nog altijd in het idee en onze reputatie stond op het spel. Dus hoewel we regelmatig tegen elkaar zeiden ‘waren we er maar nooit aan begonnen’, zetten we telkens weer de schouders eronder met een plan B.”

Op vier manieren verbinden
Onder een ‘plan B’ verstaat Guijt wat anders dan van schieten met hagel overgaan op scherpe pijltjes. “Je raakt dan nog steeds niets. Grote consumentenmerken zagen geen enkele reden om te gaan praten met een uitgever van één nieuwe titel in Volendam; de focus lag trouwens ook veel meer op online dan op print. We realiseerden ons dat het probleem niet aan onze kant kon worden opgelost, daarom benaderden we het van de andere kant. Waar bedrijven echt behoefte aan hadden, was contacten met andere bedrijven op directie- en managementniveau. Daarom begonnen wij partners (adverteerders, red.) te koppelen aan andere partners om zo tot succesvolle samenwerkingen en klantrelaties te komen. Daar hadden de grote merken wél oren naar; we hadden onszelf relevant gemaakt.” 100% NL Magazine is op vier verschillende manieren de verbindende factor tussen partners van hen. Guijt licht ze toe: “Tijdens het koppelgesprek, dat op mijn initiatief plaatsvindt, breng ik in kaart met welke andere partners van ons er mogelijkheden tot samenwerking zijn. Daarna stel ik ze aan elkaar voor. De partnerfeesten zijn dé plek waar mensen elkaar ontmoeten zonder mijn tussenkomst. Door de ongedwongen sfeer, de aanwezigheid van privé-partners en optredens van artiesten, is de drempel om kennis te maken laag. De netwerkmiddagen worden gehouden bij een van de partners; je komt er meer te weten over de gastvrije partner en er kunt contact leggen met andere aanwezigen. Tot slot is er wat ik de ‘passieve’ koppeling noem, dan zien andere partners het logo van de betreffende partner op onze sheet en verzoeken ze mij hen in contact te brengen voor een samenwerking.”

Hoe het werkt in de praktijk
“De koppelgesprekken zijn heel inspirerend”, zegt Guijt. “Het is leuk om te zien hoe ik samen met de partners steeds weer vruchtbare samenwerkingen bedenk. Het invulling geven aan die creatieve oplossingen om elkaars merken te versterken, is wel een van de leukste aspecten van mijn werk. Een voorbeeld: een fabrikant van kwalitatief hoogwaardige kussens en een grote hotelketen bij elkaar brengen, dat móet toch wel wat moois opleveren. Onze grootste koppeling leverde een omzet op van 30 miljoen euro, die niets heeft gekost voor beide partners. Gebruik maken van elkaars merk en bereik, het is allemaal niet zo moeilijk. ” Het koppelgesprek vindt plaats nadat 100% NL Magazine een voorstel heeft gemaakt voor plaatsingen in haar magazines,  social media-kanalen, de e-mail nieuwsbrief en de website. Op het moment dat de aspirant partner geheel of gedeeltelijk akkoord gaat met het voorstel, is deze automatisch en geheel gratis ook netwerkpartner. Naast bereik koop je dus ook direct een netwerk. Inmiddels staat de teller van de club op 270 vooraanstaande consumentenmerken. ” Op de vraag wat zijn rol is in de koppelingen, antwoordt Guijt: “Mijn inbreng is het vertrouwen dat ik heb in en van beide partijen. Je brengt je eigen relaties niet in contact met iemand die je zelf niet hoog hebt zitten. Een warme aanbeveling is veel waard. Daarbij is het natuurlijk wel praktisch dat mijn netwerk inmiddels zo groot is dat ik bij bedrijven snel ben waar ik wil zijn – of beter gezegd, bij wié ik wil aankloppen. Daarnaast breng ik ook mijn eigen creativiteit in. Inmiddels heb ik zo al 2000 koppelingen gemaakt.”

Tot slot wat tips
Guijt hoeft niet lang na te denken als hem wordt gevraagd naar een paar adviezen in tijden van voor- of juist tegenspoed: “Omring je met mensen die je prikkelen en scherp houden, zorg altijd voor een plan B en breng anderen in contact met de juiste personen. De laatste is de belangrijkste, want een warme lead is het mooiste dat jij kunt geven. Dus voor iemand het contact realiseren met een persoon die hem of haar verder brengt. Doe dat oprecht, want er moet balans zijn tussen geven en nemen. Als je het niet echt voor de ander doet en toch meer voor je persoonlijke gewin gaat, levert het je uiteindelijk niets positiefs op. In elke koppel heb ik geen enkel direct belang.  Als iedereen met dat uitgangspunt zijn netwerk blijft vergroten, gaat er een heel mooi balletje rollen.”

Wil jij de partners van 100% NL Magazine ontmoeten?
Eddy Guijt geeft 4 toegangskaarten voor een van de Partnerfeesten weg aan lezers van MarketingTribune. Wil jij kans maken op een feestelijke avond met artiesten, optredens en, minstens zo leuk, kennismaken met de partners van 100% NL Magazine? Stuur een e-mail naar eddy@100pm.nl De winnaars krijgen op 11 april bericht.

 

Tekst: Marjolein Brokkelkamp [De redactie]
Beeld: Zuiverbeeld


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken