Beyond Outdoor: van start-up naar scale-up in Programmatic DOOH

Beyond Outdoor: van start-up naar scale-up in Programmatic DOOH
  • Algemeen
  • 3 mei 2018 @ 15:42
  • 2502 x gelezen
  • Link
  • Sales
  • Branded content
  • 3 mei 2018 @ 15:42
  • 2502 x gelezen
  • Sales

Begin 2015 publiceerde MarketingTribune een online interview met Danny Tournier, founder van Beyond Outdoor. Op dat moment was Beyond Outdoor een nieuwkomer in de markt van adverteren op grote formaten en snelwegreclame. Waar staan ze drie jaar later?

“We gaan vijf reclamemasten bouwen”, zei Tournier in 2015. Die doelstelling is ruimschoots gerealiseerd: vandaag de dag zijn er zes locaties operationeel, in mei worden er vier nieuwe masten gebouwd en na de zomer nog eens vier. Tournier: “Onze status van start-up is inmiddels uitgegroeid tot die van koploper, innovatief gezien dan. Qua omvang van ons netwerk hebben we op dit moment een prominente tweede positie met een marktaandeel van 31% eind dit jaar. Aan het succes van Beyond Outdoor ligt naast hard werken ook de enorme vlucht die Digital Out Of Home heeft genomen ten grondslag. De technologie stelt ons in staat om campagnes digitaal te plannen, uit te voeren en voortdurend te optimaliseren op basis van actuele, realtime data.”

Ruim miljoen automobilisten
Dagelijks bereiken grote merken waaronder BMW, McDonald’s, Shell en Transavia via de digitale reclamemasten van Beyond Outdoor meer dan 1,2 miljoen automobilisten. Om te bepalen wie deze mensen zijn, waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan, gebruikt Beyond Outdoor de signalen die mobiele telefoons afgeven. Alle gegevens worden geanonimiseerd geaggregeerd door mobiele netwerk-operators en beschikbaar gesteld aan de datapartner. Tournier: “Het resultaat is diepgaande informatie over mobiliteitspatronen van de automobilist. Deze data wordt gecombineerd met de voertuigtellingen van het NDW en de VID en sociaal-demografische gegevens van het CBS. Met behulp van deze data kan nauwkeurig bepaald worden welke combinatie van reclamemasten het juiste bereik binnen de gewenste doelgroep oplevert. Zo kun je marketingbudgetten met maximale efficiëntie inzetten.”

Knooppunt Prins Clausplein
Het laatste nieuws is dat Beyond Outdoor twee masten pal voor de deur van het ADO Stadion bij Den Haag heeft overgenomen. Tournier: “De reclamemast gelegen langs de A4 wordt tweezijdig digitaal. Hierdoor ontstaat er digitaal bereik in de rijrichtingen Den Haag - Amsterdam en vice versa. De reclamemast aan de A12 zijde wordt eenzijdig digitaal in de rijrichting Utrecht - Den Haag. De drie reclamevlakken hebben een gezamenlijk oppervlak van ruim 325m2. Met deze digitalisering doet Beyond Outdoor opnieuw een investering van ruim 1 miljoen euro in de verdere uitbreiding van het digitale portfolio.”

Het Prins Clausplein is het verbindende knooppunt van de Randstad en is hierdoor niet alleen het drukste maar ook het belangrijkste knooppunt van Nederland, aldus Tournier. “Dit blijkt niet alleen uit de grote geografische spreiding, ook het bereik is met ruim 6 miljoen passanten per twee weken indrukwekkend.” Met de ontwikkeling van deze locaties groeit Beyond Outdoor komende maand van 6 naar 9 locaties. Voor het einde van het jaar volgt nog uitbreiding met zes nieuwe digitale locaties uit recent gewonnen tenders.

Tournier is optimistisch over de marketingkansen die digitaal Out of Home biedt. “Qua impact is Out-of-Home in mijn optiek nu al groter dan televisie. De transitie van analoog naar digitaal draagt hier in grote mate aan bij door de verhoogde relevantie. Bovendien is de manier waarop consumenten Digital-Outof- Home ervaren vele malen positiever dan reclame op televisie. Belangrijkste reden is dat goede outdoor campagnes een toevoeging zijn aan de ruimtelijke beleving van de consument. Tv-commercials daarentegen zijn juist een storende factor in de beleving van de consument en dat zorgt voor negatieve merkassociaties.”

Toekomstplannen
Op de vraag naar de toekomstplannen van Beyond Outdoor antwoordt Tournier: “De organisatie is volwassen en professionaliseert voortdurend. Ons uitgangspunt is nog steeds dat het altijd mooier en spectaculairder kan. Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling van een digitale reclamemast van 50 meter hoog met de look van een kunstwerk. We gaan deze locatie begin 2019 bouwen met onze partner in het Oosten van het land. Zowel de mast zelf als boodschappen die erop worden getoond, zullen door geen enkele passerende automobilist te missen zijn!”

“De impact van Programmatic DOOH toonde zich voor ons tijdens de Chasin’ campagne. Ons werd gevraagd een Outdoor campagne in te richten om de “working class heroes” te bereiken met een beperkt budget voor twee weken. Met de kracht van Programmatic waren wij in staat om op alle relevante schermen op relevante (reis)tijden de campagne in te kopen en real-time aan te passen naar relevante momenten zoals bijvoorbeeld de dam-totdamloop.”
Michael Kloosterhuis - Traffic Builders

 

Tekst: Marjolein Brokkelkamp | Beeld: Beyond Outdoor

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Beyond Outdoor


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken