House of Bombay bezorgt passagiers ‘WOW’-factor op Schiphol

House of Bombay bezorgt passagiers ‘WOW’-factor op Schiphol
  • Algemeen
  • 3 mei 2018 @ 16:09
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 3 mei 2018 @ 16:09
  • Sales

Twee keer per jaar organiseert Bacardi Global Travel Retail een zogeheten WOW-campagne voor één van haar grootste merken op een mondiale luchthaven. In maart en april van dit jaar biedt House of Bombay reizigers een unieke beleving van Bombay Sapphire en Star of Bombay in terminal 2 van Schiphol.

“Bacardi Global Travel Retail is een aparte afdeling binnen de Bacardi Groep”, zegt Eric van Straaten, regional manager Benelux en Frankrijk bij de organisatie. “Bombay Sapphire behoort naast Bacardi, Martini en Grey Goose tot onze grootste merken. Bombay is al acht jaar de nummer één gin in volume en waarde in Bacardi Global Travel Retail. Het succes is niet komen aanwaaien, daar werken we elke dag opnieuw hard aan. De promotieactiviteiten voor Bombay Sapphire zijn omvangrijk en intensief met wereldwijde in-store promoties, acties in de horeca en geschenkverpakkingen in de winkels. En nu met House of Bombay dus ook groots op Schiphol.”

Gouden locatie
Van Straaten licht de keuze voor Schiphol toe om de branding, het engagement en de sales van Bombay Sapphire een boost te geven: “Schiphol is ’s werelds vierde grootste internationale luchthaven. En binnen Europa zelfs de derde. Jaarlijks zijn er 15,5 miljoen reizigers vertrekken, aankomen, of overstappen via lounge 2. Met name de sterke positie als ‘hub connectivity airport’ maakt Schiphol dé plek om in twee maanden tijd heel veel mensen te laten kennismaken met Bombay Sapphire en de vele combinatiemogelijkheden in cocktails. Bombay Sapphire is geen gewone gin, hij onderscheidt zich door een verfijnde smaak. Die ontstaat doordat tien kruiden en specerijen van over de hele wereld niet worden meegekookt tijdens het distilleerproces, maar middels vaporisatie worden toegevoegd. De gin kent wereldwijd al miljoenen liefhebbers en dat moeten er nog veel meer worden.”

360 graden-benadering
De WOW-campagne van Bombay Sapphire op Schiphol doet de rijke historie van het merk eer aan. De gin wordt al sinds het eind van de negentiende eeuw geproduceerd in Hampshire, in het Verenigd Koninkrijk. Hier zijn een mediterrane en een tropische kas gebouwd waarin Bombay Sapphire wordt gedestilleerd en de kruiden en specerijen groeien. House of Bombay in Amsterdam is een kleine replica van zo’n kas, inclusief de geluiden van tjirpende vogels en stromend water zoals die te horen zijn in Hampshire. Een groot scherm verbeeldt het verhaal van Bombay Sapphire en midden in de kas staat een apparaat dat luchtbellen met geuren genereert. Deze geuren komen overeen met de smaken die kunnen worden toegevoegd aan de gin. Ze komen in de varianten ‘spicy’, ‘floral’ en ‘citrus’ uit kranen die als blikvangers op de bar zijn geplaatst. Al naar gelang de smaakvoorkeur van de reiziger, bereiden promotiemedewerkers zijn of haar ultieme gin & tonic. “Onze promoties gaan altijd vanuit een 360 graden-benadering. Met House of Bombay realiseren we dat optimaal”, zegt Van Straaten.

 “Gedurende de promo verkopen we vijftien tot twintig keer zoveel producten”

Van sample naar sale
House of Bombay heeft drie doelstellingen: het merk versterken, engagement creëren en conversie genereren. Bombay Sapphire en Star of Bombay zijn in de directe omgeving van de kas volop verkrijgbaar. Dat de gin te vinden is bij een promoruimte voorin in de tax free shop én bij diverse verkooppunten, maakt het traject van sample naar sale makkelijk en snel. Van Straaten licht de verkoopresultaten toe: “Gedurende de promo verkopen we vijftien tot twintig keer zoveel producten, dat komt neer op een verkoopstijging van 34%”. Zelfs op het moment van aankoop willen we iets extra’s bieden. Iedereen die in de tax free shop een fles Bombay Sapphire koopt, wordt beloond met een vorm voor saffiervormige ijsblokjes. Bij een fles Star of Bombay, de gin met een iets aromatischere smaak omdat er maar liefst twaalf kruiden en specerijen worden gebruikt, krijg je twee roerstaafjes cadeau. Het zijn kleine presentjes die goed worden gewaardeerd. Ze dragen bij het plezier van een gin & tonic of cocktail met Bombay Sapphire.”

Luchthaven-brede promotie
Naast de experience en in-store promotie, staat Bombay Sapphire ook in de schijnwerpers in de KLM Business Lounge en bars en restaurants op de luchthaven. Van Straaten: “Door samenwerking met Schiphol Media en Schiphol Airport Retail, kunnen we onze premium gin heel breed promoten. In de experience, in de tax free shops, in de KLM Business Lounge én in bars en restaurants van HMS Host. Die combinatie levert een netwerk op waar voor de promotie van Bombay Sapphire en Star of Bombay geen enkele locatie in Nederland tegenop kan.”

Ook adverteren op Schiphol?
Jong en oud, op reis voor vakantie of voor zaken: met zo’n 68,5 miljoen passagiers per jaar is Schiphol dé locatie om je doelgroep te bereiken. Gemiddeld brengen passagiers 156 minuten door op Schiphol, dus dat biedt ruim de tijd om jouw merk onder de aandacht te brengen. Benieuwd hoe jouw merk kan excelleren op Schiphol? Op www.schiphol.nl/nl/ adverteren vind je alle informatie over de 157 verschillende mediaproducten plus inspirerende cases!

 

Tekst: Marjolein Brokkelkamp | Beeld Xander Richters
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Schiphol Media

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken