Dept en Justdiggit: schepje erbovenop in Afrika

Dept en Justdiggit: schepje erbovenop in Afrika
  • Algemeen
  • 14 sep 2018 @ 15:58
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 14 sep 2018 @ 15:58
  • Sales

Afrika is heet en droog. Justdiggit kickstart grootschalige landschapsherstel-projecten in Tanzania en Kenia door regenwater vast te houden en weer beschikbaar te maken voor vegetatie. Hoe krijg je hiervoor voldoende funding? Dept, waar Justdiggit een non-profit klant is, organiseerde een gratis hackathon die het project in een stroomversnelling bracht.

Justdiggit ontwikkelt op grote schaal landschapsherstelprojecten dankzij regenwaterinfiltratie, natuurlijke herbebossing en duurzame landbouw. Het doel is duidelijk: het land wordt weer vruchtbaar en dat is van groot belang voor de economie van de lokale gemeenschappen. Global marketing director van Justdiggit, Wessel van Eeden: ‘Vegetatie kan dankzij dit soort projecten weer herstellen en dit biedt vele voordelen voor het ecosysteem. Door een aantal strategisch gekozen gebieden in een bepaalde regio te herstellen, geven we een positieve impuls op het regionale klimaat. Dit is de basis voor duurzame vergroening en draagt bij aan regionale afkoeling en een meer gelijkmatige neerslag. En uiteindelijk ook aan een gezonde landbouw en economie ter plekke.’

Hackathon

Voor dit soort projecten is uiteraard veel geld nodig. Digital designer bij Dept, Tim Dekens organiseerde samen met een aantal collega’s van het digitale bureau een hackathon in december 2017. Een hackathon is een weekend waar developers, designers en strategen een innovatieve en creatieve oplossing bedenken voor een probleem van een bedrijf of organisatie. Dekens: ‘We hebben een heel weekend keihard gewerkt aan ideeën en inzichten om een tof concept te bedenken. Hoe krijgen we geld om de boeren in die gebieden te betalen voor hun werk?  Iedereen heeft hier belangeloos aan meegewerkt. Het was echt ons cadeau aan Justdiggit, omdat we dit een supergoed sociaal initiatief vinden.’

Het concept dat vanuit de hackathon werd bedacht, bestaat uit een digitaal investeringsplatform plus een app die de boeren in Afrika rechtstreeks koppelt aan de donateurs om grondherstelwerk te stimuleren. Van Eeden: ‘Het werk dat de boeren doen, bestaat heel simpel gezegd uit het graven van zogenoemde bunds in de vorm van een halvemaan. Deze gaten in de grond zorgen ervoor dat het regenwater veel makkelijker wordt vastgehouden en opgenomen. Binnen een zekere tijd is de grond weer vruchtbaar en komt de vegetatie terug.’

Donateurs

Via het online investeringsplatform en de app kunnen donateurs deze bunds ‘sponsoren’: voor € 3,64 wordt door de boer ter plekke een bund gegraven en de donateur ontvangt als ‘bewijs’ een foto die de boer maakt. Ontwikkelingssamenwerking op de – letterlijk – vierkante meter met een heel persoonlijke aanpak. Het afgelopen half jaar hebben we hard gewerkt om het platform en de app live te testen in Tanzania en verbeteringen doorgevoerd. Eind augustus is een pilot live gegaan tijdens ons eigen Dept Festival en kon er op grotere schaal gegraven gaan worden in Tanzania. Ook komt er een korte film online die we hebben gemaakt over het project: van hackathon tot de start van het project in Afrika.’

Millennials

Van Eeden ziet vooral de wereldwijde penetratie van mobile als een belangrijk en efficiënt wapen in het succesvol maken van dit project. ‘Nagenoeg iedereen heeft een mobile en kan via de app doneren. We richten onze pijlen op online en social, vandaar ook onze samenwerking met Dept die daar als digitaal bureau helemaal in thuis is. Uiteraard kan iedereen doneren, maar onze belangrijkste doelgroep is de millennial. De jeugd is best sociaal en wil iets doen, maar vaak is het voor hen niet transparant wat er met hun geld gebeurt. Met informatieve content gaan we dat via het platform vertellen en helder maken. Bovendien krijg je als bewijs van jouw donatie direct een foto van de betreffende boer die de bund graaft. We gaan uiteraard stimuleren dat ze dit gaan delen via hun netwerken zodat de actie zich als een olievlek gaat uitbreiden. Wat het uiteindelijke doel is? Justdiggit wil voor 2030 in 26 landen  in Afrika dit soort projecten gaan implementeren middels lokale partners. Ik ga binnenkort in Nairobi presentaties geven om andere Afrikaanse landen massaal achter dit idee te krijgen, ook met eigen investeringen. Tanzania is dus nog maar het begin.’

Van Eeden ziet een duidelijke kentering in hoe bureaus omgaan met dit soort projecten die in eerste instantie non-profit zijn. ‘Het is echt de tijdgeest. Het past in deze tijd om als bureau, bedrijf of organisatie iets terug te doen voor de maatschappij, om sociale impact te creëren. Mooie learning voor ons is dat je liefdadigheid niet altijd gratis hoeft te doen. Sterker nog, door de juiste partijen aan te haken kun je het idee aanvliegen als een normaal en inmiddels betaald project waardoor je ook topkwaliteit kan leveren en echt impact kan maken. Dat is duurzaamheid ten voeten uit.’Sterker nog, door de juiste partijen aan te haken kun je het idee aanvliegen als een normaal en inmiddels betaald project waardoor je ook topkwaliteit kan leveren en echt impact kan maken. Dat is duurzaamheid ten voeten uit.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken