Sleutelrol voor marketeers bij de visualisatie van producten

Sleutelrol voor marketeers bij de visualisatie van producten
  • Algemeen
  • 12 sep 2018 @ 15:59
  • 4016 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 12 sep 2018 @ 15:59
  • 4016 x gelezen
  • Sales

In de communicatie met klanten wordt CAD een steeds belangrijkere tool voor marketeers. Door producten te visualiseren wordt de koopkans vergroot, aldus Frans Klerx, Marketing Manager bij CADKoop Nederland BV. Om alle mogelijkheden van deze ontwerpprogramma’s bij nieuwe doelgroepen onder de aandacht te brengen, werkt het bedrijf samen met online marketingbureau Zeo.

CADKoop geeft advies over en verkoopt CAD-software via de webshop. Klerx: “We zijn reseller van Autodesk, dat onder andere ontwerpprogramma’s als AutoCAD, Revit, Fusion360 en Inventor produceert. Daarnaast verkopen we software die hier aan verwant is, zoals Kubity voor het omzetten van deze tekeningen naar virtual of augmented reality. Zogenaamde rendersoftware, die wij ook verkopen, zorgt er vervolgens voor dat een ontwerp tot leven komt. Om een voorbeeld te geven: veel plaatjes in autobrochures zijn ontwerpen die door rendering fotorealistisch gemaakt zijn. Doordat een product er realistisch uitziet, worden de verwachtingen van de klant beter gemanaged. Bovendien zorgen deze programma’s ervoor dat de klant al vanaf het ontwerpproces betrokken wordt. Zo ben je als merk veel intiemer met je klant bezig.”

SketchUp
Een ontwerpprogramma waar je direct mee aan de slag kunt is SketchUp: “Dit is een voorbeeld van eenvoud. Het is een razend populair programma dat supereenvoudig werkt. Zelfs zonder ervaring kun je hier binnen no time een schets mee maken. Met een training, die wij ook aanbieden aan onze klanten, word je hier meester in. Het wordt gebruikt aan de keukentafel, maar ook architecten tekenen graag met dit programma. Laatst sprak ik een ondernemer in grafstenen. Hij vroeg zich af of dit programma iets voor hem is. Het antwoord: “Een stuk steen verkopen wordt makkelijker als je de klant direct kunt laten zien hoe het eindresultaat eruit komt te zien”. Het spreekt gelijk tot de verbeelding. Dat werkt ook zo voor de realisatie van nieuwbouwhuizen. Wat denk je dat beter verkoopt: een huis dat op papier omschreven staat en waar je zelf een beeld bij moet krijgen of een huis dat 3D getekend is waar je ook nog eens doorheen kunt lopen? Grote kans dat de aannemer, die met dit laatste aankomt bij de klant, ook de opdracht krijgt om tot bouw over te gaan.”

Gratis marketing
Een nieuwe trend is dat leveranciers steeds meer van hun modellen in SketchUp vrijgeven. Klerx: “Je ziet het bijvoorbeeld bij grote meubelmerken. Meubelen worden door hen in SketchUp getekend en vervolgens kun je die meubelen als klant gebruiken door ze in je eigen ontwerp, van bijvoorbeeld je woonkamer, te plaatsen. Het zorgt ervoor dat het ontwerp van dat merk door een hele nieuwe doelgroep gezien en gebruikt wordt. En dat de kans dus groter is dat het product ook daadwerkelijk gekocht wordt, omdat ze het al gevisualiseerd hebben in hun eigen woonkamer.”

Daarnaast zorgen ontwerpprogramma’s voor tijdswinst: “Een architect kan ervoor kiezen eerst een globaal ontwerp in SketchUp te maken. Dat kost maar weinig tijd, maar biedt praktische handvatten om met de klant om tafel te gaan. Vervolgens kunnen, in een gesprek met de klant, details worden ingevuld. De software is steeds meer geschikt om samen met de klant te ontwerpen. In plaats van tegenover de klant zit je nu náást de klant. Dat betekent dat je als bedrijf een band opbouwt met die klant. En juist dat is waar bedrijven zich tegenwoordig in kunnen onderscheiden. Marketeers hebben hierin wat mij betreft een sleutelrol om de verschillende afdelingen, van engineering tot sales en dealers, bij elkaar te brengen en te zorgen dat de producten visueel aan de man gebracht kunnen worden. Marketeers kunnen erop sturen dat producten, door engineers getekend, door sales en dealers kunnen worden ingezet in de verkoop. Zij kunnen CAD vervolgens gebruiken in hun communicatie met klanten om zo producten te visualiseren en de kansen op verkoop te vergroten. Wij ondersteunen daarin met advies over de verschillende mogelijkheden, de verkoop van ontwerpprogramma’s en aanverwante software en het aanbieden van e-learning, klassikale- en één-op-één trainingen.”

Nieuwe doelgroepen
Ook voor CADKoop is het zaak om nieuwe doelgroepen aan te blijven boren. Klerx: “Om als merk nieuwe doelgroepen te bereiken, moet je opnieuw leren adverteren. Iedereen wil bovenaan staan in Google, dus dat wordt steeds duurder. We willen met scherp schieten en de concurrentie voor blijven. Om die reden zijn wij de samenwerking met Zeo aan gegaan. Zij helpen ons bij het zoeken naar de juiste doelgroepen en zorgen ervoor dat we die via de juiste kanalen bereiken. Een van de nieuwe doelgroepen bereiken we nu door ze te benaderen via Facebook. Het zijn bijvoorbeeld ontwerpers met een link naar de opleiding Bouwkunde. Hier proberen we juist behoefte te creëren, in plaats van af te wachten tot deze doelgroep zelf gaat zoeken op Google. Die profielen maken we in Facebook aan. Dat doen we deels zelf, maar ook met hulp van Zeo.”

Daarnaast worden ook de online bezoekers onder de loep genomen: “Een tool die door Zeo is aangedragen, verzamelt allerlei data, waardoor content en banners op de bezoeker afgestemd worden. Komt deze bezoeker om software te vergelijken, dan wordt een vergelijkingsbanner getoond. Als het hem om de prijs blijkt te gaan, kunnen we direct een mooie aanbieding doen. Hoewel onze business visueel is ingesteld, loopt onze huidige website daarop achter. Hier worden momenteel stappen in gezet. Ook brengen we ons klantenbestand in kaart, zodat we kunnen zien wat we hen meer kunnen bieden. We weten wie er al eerder Revit of SketchUp bij ons heeft aangeschaft. Deze klanten hebben wellicht interesse in Kubity. In slechts een paar klikken kunnen ze een ontwerp dan omzetten in Virtual Reality.”

Toekomst
Klerx vervolgt: “Groei is voor ons belangrijk en Zeo helpt ons daarbij. We opereren ook in België. Dat betekent dat we ons ook internationaal moeten positioneren én internationaal moeten adverteren. Uiteindelijk zijn wij een abonnementenbedrijf. Dat is ons verdienmodel. We moeten daarom onderscheidend zijn in de markt, anders missen we de boot.”

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken