Clockwork: deining en daadkracht

Clockwork: deining en daadkracht
  • Algemeen
  • 9 okt 2018 @ 16:07
  • 1625 x gelezen
  • Link
  • Sales
  • Geen tag
  • 9 okt 2018 @ 16:07
  • 1625 x gelezen
  • Sales

Bovenstaande kopregel zou zomaar de wapenspreuk van full service digital agency Clockwork in Amsterdam kunnen zijn. Hoe kunnen we als bureau bij de klant de boel eens goed opschudden en op zoek gaan naar het succes? Een frisse blik op digitale marketing en innovatie met de waarborg dat gelanceerde ideeën ook echt verrassend goed worden uitgevoerd. ‘Marketeers zouden zich vaker moeten laten verrassen en hun everyday perspective moeten loslaten.’

Clockwork (onderdeel van Ordina) bestaat al sinds 1996, mede opgericht door de illustere prins Bernhard van Oranje. Een bureau dat graag op avontuur gaat met de klant en dat daarbij het experiment niet schuwt. Integendeel, dat is een vast onderdeel van de strategie. Sjoerd Goderie, head of strategy & design bij Clockwork, zegt daarover: ‘Natuurlijk kunnen organisaties zelf nadenken, maar het is soms verhelderend als je een club binnenhaalt die de zaken eens vanuit een ander perspectief bekijkt en beoordeelt. Die niet bang is om eigenwijze keuzes te maken of om te experimenteren. En die vanuit ervaring en expertise de klant laat zien wat er allemaal nog meer mogelijk is, niet alleen op gebied van marketing aen digitaal, maar ook welke positieve impact die kunnen hebben op de organisatie. Zo’n bureau is Clockwork.’ Een bureau ook dat het enige nog bestaande digitale bureau is van de eerste generatie en dat dankzij digitale daadkracht en design thinking nog steeds innovatief is en blijft groeien. Goderie: ‘We zijn altijd op zoek zijn naar talent en nieuwe mensen. Dus kom maar op!’

Ontdekkingstocht

Op de ontdekkingstocht met de klant gaat het niet om panklare ideeën. Binnen een organisatie bestaan vaak al plannen genoeg, het gaat er volgens lead designer Jesse Zoutewelle van Clockwork nu juist om de beste inzichten te valideren. ‘Wij komen nooit direct binnen met een oplossing. Het is juist onze taak om uit de vele insights het beste idee te zeven. Samen met de klant gaan we vervolgens bouwen. Door goed te luisteren en door de lijntjes heel kort te houden, kom je als multidisciplinair team met developers, engineers, creatieven en designers  – vaak ook inhouse bij de klant - tot de beste technologische oplossing.’

Volgens Zoutewelle is prototypes bouwen en testen in dat proces een veel voorkomend fenomeen. Vanuit de gedachte: ga niet de toekomst voorspellen, maar test gewoon, zodat je weet wat werkt voor je product. Veel opdrachtgevers weten namelijk vaak niet wat er technologisch allemaal mogelijk is. Zoutewelle: ‘Het is onze taak om dat te laten zien en ook om de balans goed te houden tussen technologie en menselijk gedrag. Technologie moet ten dienste staan van de consument. Het gaat er uiteindelijk om hoe wij de klantbehoefte zo optimaal mogelijk kunnen invullen.’   

Bubbel

Volgens Goderie zouden marketeers een deel van hun budget juist moeten vrijmaken voor experimenten. Juist ook omdat zij als bureau zien dat experimenteren geen onderdeel is van het proces, maar in een apart hoekje wordt geplaatst. Goderie: ‘Dat vinden we zonde. Omdat experimenteren een ander en verrassend beeld geeft van wat er nodig is in de marketingcommunicatie.’ Hij benadrukt daarbij dat het natuurlijk altijd goed is als marketeers eens uit hun dagelijkse bubbel stappen. Clockwork organiseert zogenoemde opschudsessies waarin ze samen met de klant andere invalshoeken bekijken. ‘Wij zien dat marketeers veel doen op dagelijkse routine en dan bestaat de kans dat je de parels juist mist. Laat ons dan die parels mede ontdekken en uitwerken. Niet alleen met marketeers, maar met alle betrokkenen vanuit innovatie en digital. Je kent het wel, die projecten waarvan niemand meer het eigenlijke doel ziet, maar er wel een heleboel mensen dagelijks mee bezig zijn. Dat is zonde, verspilling van talent.’

De aanpak van Clockwork heeft geleid tot succesvolle digitale projecten bij een veelheid aan bedrijven en merken. Van e-commerce toepassingen voor Omoda, Denham en Prénatal, van een integrale B2B routeplanner voor het Rotterdams havenbedrijf tot een app voor minima in Amsterdam en een prototype voor de politie die hen helpt bij het inschakelen van burgers bij vermissingen. Intensieve projecten die zich vaak op de achtergrond afspelen en die soms best even tijd kosten. Hoewel soms ook gas gegeven kan worden en dan staat er opeens in 6 weken een nieuwe website. Veel is afhankelijk van de impact op de organisatie en sommige trajecten nemen nu eenmaal veel tijd en acceptatie in beslag.

Samenwerking

Afsluitend benadrukken Goderie en Zoutewelle dat projecten nadrukkelijk met de klant worden uitgevoerd. En dat ze niet primair voor de awards gaan. Goderie: ‘Dat is niet ons uitgangspunt. Overigens, campagnes worden steeds minder relevant als zelfstandig vehikel, maar dat terzijde. Niet om ons af te zetten tegen de prijzenfestivals, maar wij zijn happy als onze klant dat is. We doen het voor de aai over de bol van de klant. Het klinkt wellicht wat EO-achtig, maar het succes van onze klant gaat voor alles.’ Is Clockwork daarin dan wellicht te bescheiden? Zoutewelle: ‘We laten graag ons werk voor ons spreken. We zijn een goed en leuk team om mee te werken en wat we roepen maken we waar. We zijn altijd op zoek naar verrassende oplossingen. Ons enthousiasme over technologie en wat er allemaal kan, werkt aanstekelijk. Zo onbescheiden zijn we niet. Maar we laten dat de klant liever zelf ontdekken.’

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken