Jong én ervaren – het kan

Jong én ervaren – het kan
  • Algemeen
  • 24 okt 2018 @ 09:25
  • 1802 x gelezen
  • Link
  • Geen tag
  • 24 okt 2018 @ 09:25
  • 1802 x gelezen
  • Sales

Vincent Roders is er supertrots op: voor de tweede keer op rij krijgt het SCHAAL+ Digital Marketing-programma het label ‘Excellent’ van Thuiswinkel.org. “Het programma is nog maar twee jaar bezig en nu opnieuw deze waardering, dat is natuurlijk fantastisch. We zijn de ideale aanvullende opleiding voor digitale professionals.”

Opstap voor nieuwe generatie

De organisaties, waar SCHAAL+ talent inzet, zijn allemaal volop bezig met de digitale transformatie. Door het inzetten van jonge digital marketingprofessionals, draagt SCHAAL+ bij aan het vormgeven en versnellen van die digitale transformatie. “We voorzien aan twee kanten in een behoefte,” legt programmadirecteur Roders uit. “Aan de ene kant zijn start-ups en grote A-merken op zoek naar jonge digitale marketingtalenten, maar durven die niet echt in te zetten vanwege hun gebrek aan werkervaring. Aan de andere kant zien we talentvolle jongeren die al veel kennis hebben, maar nog geen of weinig ervaring. In ons programma werken we steeds met een team van pakweg 10 high potentials. We helpen ze verder professionaliseren door inhoudelijke masterclasses, intensieve coaching en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast gaan ze aan de slag met uitdagende digitale projecten bij opdrachtgevers. Het is dus een intensief traineeship.”

Onderwijs in hart en nieren

Zijn eigen ontwikkeling is letterlijk en figuurlijk een reis geweest. Hij studeerde Aardrijkskunde, omdat hij leraar wilde worden, ging veel reizen en werkte parttime in een reisboekenwinkel waar hij genoot van het adviseren. “Tijdens een reis in Zuid-Amerika in 1999 ontmoette ik een aantal Amerikanen die enthousiast vertelden over ‘het Internet’ en hoe zij daar gebruik van maakten om hun ervaringen en informatie te delen. Eenmaal thuis maakte ik zelf een website, dat was pionieren en ik moest zelfs nog langs de Kamer van Koophandel om een domein te kopen.” Zijn reiswebsites liepen prima, hij kon er zelfs van leven en na een artikel in de krant kwamen reisorganisaties bij hem advies vragen. Zo werd hij ongemerkt digitaal marketingspecialist. Na een carrière bij een aantal grote organisaties koos hij toch voor zijn eerste liefde, het onderwijs. “Daar liep ik tegen het systeem aan: een curriculum wordt langzaam opgebouwd en kan ook maar heel langzaam aangepast worden. Dat paste niet bij de snelheid van de ontwikkelingen in digitale marketing en bij de behoefte van mij en van de studenten. Toen zag ik de vacature bij SCHAAL+ voor het ontwikkelen van een Digital Marketing-programma en was de overstap zo gemaakt.

Praktijk en theorie

Pakweg ieder half jaar gaat een nieuwe groep van start, een tribe van 10 tot 12 talentvolle young professionals die zich verder willen ontwikkelen in digital marketing. De eerste weken staan in het teken van teambuilding, zowel in inhoudelijke trainingen als in persoonlijke ontwikkeling met individuele coaching. Daarna gaan ze twee keer negen maanden aan de slag bij een bedrijf en is er iedere twee weken een masterclass. “Onderwerpen als analytics, contentmarketing, persuasive marketing en digital advertising komen aan bod.” vertelt Roders. “Met een expert duiken we dan een dag in de materie. Verder werken de talenten regelmatig aan bootcamps voor opdrachtgevers, waarbij ze een hele dag aan de slag gaan met een challenge uit de praktijk. Dat levert onze trainees niet alleen veel kennis op, maar ook praktijkervaring en teamwork.”

Ook de persoonlijke ontwikkeling, in samenwerking met De Droomfabriek, heeft gedurende het hele programma een centrale rol.

Ruimte voor groei

Claryanne Okken (24) en Pim van de Sanden (24) zijn eind augustus gestart bij SCHAAL+ en razend enthousiast. Claryanne: “Na mijn master marketingcommunicatie ben ik gaan solliciteren, maar bij alle vacatures was ik bang voor te weinig groeimogelijkheden, dat ik over een jaar nog precies hetzelfde zou moeten doen. De combinatie masterclasses en praktijk bij SCHAAL+ is precies wat ik zocht: meer werkervaring opdoen en inhoudelijk nog grote stappen maken.” Ook Pim herkent dat: “Eenmaal in een baan is de mogelijkheid beperkt om je nog in verschillende aspecten van digitale marketing te verdiepen. Hier gaan we veel sneller en dieper dan tijdens mijn opleiding. De praktijk blijft een sprong in het diepe, maar de back-up van SCHAAL+ geeft je zelfvertrouwen.”

Win-win

Ook de bedrijven profiteren direct van dit project legt Vincent Roders uit: “Zij krijgen niet alleen een jong talent in huis, maar ook onze ondersteuning en up-to-date kennis. Dat blijkt ook voor de organisaties heel leerzaam en inspirerend.” Dat merken Claryanne en Pim in de praktijk: bij hun opdrachtgevers, de een bij PGGM en de ander bij Fontys Hogescholen, zijn ze enthousiast ontvangen, soms tot hun eigen verbazing. “Ze willen heel graag weten wat wij vinden van hun strategie of marketinguitingen. Onze kennis is up-to-date, maar we zijn zelf natuurlijk ook een belangrijke doelgroep.”

Nieuwe tribes

Ieder half jaar start een nieuwe groep trainees. Naast sollicitatiegesprekken is ook een assessment onderdeel van de selectieprocedure. Vincent Roders: “High potential zijn zit naast kennis voor een groot deel in persoonlijke eigenschappen en leervermogen. We leveren tenslotte de digital marketingmanagers en CMO's van morgen."


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken