+100% klantgroei voor Warmteservice door crossmediale champagne

+100% klantgroei voor  Warmteservice door  crossmediale champagne
  • Algemeen
  • 18 dec 2018 @ 18:24
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 18 dec 2018 @ 18:24
  • Sales

Warmteservice zette in samenwerking met digital agency gracious een campagne op voor de zakelijke klant. De resultaten waren boven verwachting, zeggen Bernedien Brouwer-Verburg, e-mailmarketing en social media manager bij Warmteservice, en Suraj Sanchit, de CXO van gracious. Ze lichten het succes van de campagne toe.

Het doel van de campagne

Warmteservice, een bedrijf gespecialiseerd in de verkoop van verwarming en sanitair, wilde een crossmediale campagne opzetten om meer jonge installateurs als zakelijke klanten te werven. De campagne moest een jong en fris imago hebben, om de doelgroep – installateurs jonger dan 40 jaar – te bereiken. ‘In deze campagne hebben wij besloten dat wij ons richten op de B2B klant’, zegt Brouwer-Verburg. ‘Omdat de jonge installateur niet eerder geselecteerd is als focusgroep, was het voor ons niet bekend waar deze doelgroep zich bevindt. Om daarachter te komen, hebben we onderzoek gedaan en hebben we aan de hand daarvan bepaald welke mediakanalen we moesten inzetten.’

De campagne kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen Warmteservice en gracious. Beide partijen namen deel aan drie cocreatiesessies. Na een aantal brainstormsessies zijn er drie concepten uitgerold, waarna de beste werd gekozen. ‘Een concept dat uitermate geschikt is om crossmediaal uit te rollen. Ook hebben we rekening gehouden met het digitale karakter van de campagne en niet terug te vallen op de oude vertrouwde kanalen. Dit sluipt er namelijk snel in, vooral in een enigszins conservatieve markt. Aan ons de taak om Warmteservice aan de hand mee te nemen, ook als het soms tegen de stroming van de markt ingaat’, aldus Sanchit.  ‘In het winnende concept wordt de installateur weggezet als een held’, licht Brouwer-Verburg toe. ‘Via een roltrap in zijn busje heeft hij altijd toegang tot zijn magazijn. Het idee is dat je met Warmteservice je materialen altijd dicht bij je hebt, vandaar de slogan “Altijd dichtbij”. Van alle groothandels in de installatiebranche hebben we op dit moment de meeste verkoopbalies in Nederland, namelijk zestig vestigingen.’

Crossmediaal

De ingezette media zijn social media, YouTube, televisie, radio, Google Ads, Google Display Network, remarketing, online video, e-mail, vakbladen en out of home. Brouwer-Verburg licht de keuze voor een grootschalige crossmediale campagne toe. ‘We zien gewoon dat dat voor ons het beste werkt. We hebben voor het eerst geëxperimenteerd met andere kanalen. Nu hebben we doelbewust radio, televisie en out of home met elkaar gecombineerd. Daarnaast hebben we heel erg ingezet op online advertising. Tot slot hebben we ook onze bestelbussen ingezet en deze bestickerd met de befaamde roltrap. Op deze manier lijkt het erop dat er een dubbele bodem in de bus verborgen is. De campagne is over de hele linie een succes gebleken: alle kanalen bij elkaar zitten we op een bereik van 30 miljoen views, en de campagne loopt nog tot en met december.’ Sanchit vult aan: ‘Bij het distribueren van de media hebben we gekeken naar waar de doelgroep te vinden is. Hierbij is bijvoorbeeld rekening gehouden met populaire tv-programma’s zoals Formule 1 en Studio Sport. Voor de radio is ingespeeld op de zenders waar de doelgroep naar luistert, namelijk: 538, Slam, Veronica en 100% NL. En minimaal even belangrijk zijn de uitzendtijden. Installateurs zijn namelijk al vroeg op de weg. Verder kwam de reclame regelmatig voorbij op Spotify.’

Om nog meer aandacht te creëren, is Warmteservice een speciale actie gestart waarbij installateurs die zich inschreven als zakelijke klant verschillende prijzen konden winnen. De hoofdprijs was een complete businrichting, andere prijzen waren onder meer een parachutesprong en abonnementen op Voetbal International. ‘Daar hebben we hele leuke reacties op gehad’, zegt Brouwer-Verburg. ‘De prijzen sluiten goed aan op de doelgroep die we wilden bereiken. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal inschrijvingen van zakelijke klanten meer dan verdubbeld, dus dat is een buitengewoon goed resultaat.’ 

De doelstellingen

Bij de campagne zijn drie doelstellingen geformuleerd: de naamsbekendheid onder de doelgroep (installateurs tot 40 jaar) verhogen, groei realiseren onder de B2B-klanten van 19 tot en met 40 jaar en het verhogen van de traffic naar de landingspagina. Op basis van alle doelstellingen werd met vlag en wimpel geslaagd. Het doel was om een groei van 30% te behalen, terwijl meer dan 100% klantgroei is gerealiseerd. In oktober 2017 schreven 400 zakelijke klanten zich in, een jaar later is dat gestegen naar ruim 847 inschrijvingen.

Het verhogen van de traffic naar de landingspagina is eveneens gelukt. ‘Kijk alleen al naar de toename van het aantal inschrijvingen’, stelt Brouwer-Verburg. ‘De campagne boost ook de inschrijvingen via de normale weg.’ De traffic is gemonitord via Google Analytics, ook zijn er pixels op de landingspagina geplaatst om de converise goed door te meten. Bij offline media werd gekeken naar de piekmomenten tijdens de reclames, of wanneer de advertenties in de vakbladen staan. Op die piekmomenten werd er gekeken of het aantal bezoekers op de landingspagina was gestegen. 

De cijfers

Het aantal inschrijvingen in oktober lag op 847; een jaar geleden was dat nog 400.

In totaal zijn via Facebook 1,3 miljoen views gerealiseerd.

De commercial had op YouTube een organisch bereik van 2.000, en een betaald bereik van 210.000.

Via Instagram was het bereik 40.700 views.

De out of home campagne had een bereikprognose van 9,2 miljoen automobilisten.

De radiospotjes bereikten een publiek van 6,9 miljoen luisteraars.

De tv-commercial werd in totaal vier keer uitgezonden, waarbij een gemiddeld bereik per keer werd gerealiseerd van 422.534.

Conclusie

Brouwer-Verburg en Sanchit zijn uitermate tevreden over de samenwerking én de resultaten van de campagne. ‘In samenwerking met Warmteservice hebben wij het gehele media strategie opgesteld, of zijn wij sparringpartner geweest om de kanalen zo efficiënt en effectief mogelijk door de klant zelf in te laten zetten. Co-creatie en het durven kijken door een digitale bril in een enigszins conservatieve markt zijn de sleutels geweest tot het succes!’ ‘Gracious is een goed een innovatief bureau, dus we vertrouwden het aan ze toe om zo’n grote campagne op te zetten’, voegt Brouwer-Verburg toe. Omdat het zo goed is bevallen, willen we volgend jaar weer iets heel erg gaafs met elkaar gaan maken.’

 

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken