[Branded Content] WFM People en Co-Creatie Buro bundelen de krachten

[Branded Content] WFM People en Co-Creatie Buro bundelen de krachten
  • Algemeen
  • 12 mrt 2019 @ 10:47
  • 5980 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 12 mrt 2019 @ 10:47
  • 5980 x gelezen
  • Sales

Na een relatie van tien jaar was het zo ver: WFM People en Co-Creatie Buro gaan samen verder en bieden onder één dak een complete groep van specialisten op het gebied van Brand Experience. ‘Eerst waren we verliefd, toen raakten we verloofd en vervolgens zijn we getrouwd en gaan samenwonen.’

In januari zetten WFM People en Co-Creatie Buro een nieuwe stap: Co-Creatie Buro pakte de spullen en vertrok naar het pand op de Softwareweg in Amersfoort. Na tien jaar weten beide bedrijven goed wat ze aan elkaar hebben. WFM People is een specialist op het gebied van field marketing, terwijl Co-Creatie Buro een visueel marketing- en communicatiebureau is. Samenwonen was daarom een logische stap, legt algemeen directeur Sytze Bril uit. ‘Er zit een overlapping in de dienstverlening, maar ze beconcurreren elkaar niet. WFM People is actief in retail en FMCG, onder andere voor Makro, Albert Heijn en Jacobs Douwe Egberts, en Co-Creatie Buro is juist actief in een gebied waar wij minder aanwezig zijn.’ Sales director Tyno Koelewijn vult hem aan: ‘Co-Creatie Buro zit meer in retail marketing en visual merchandising, zoals modewinkels, parfumeriezaken en autoshowrooms. Denk aan Hugo Boss, ICI Paris en Volkswagen. Daarnaast is het bedrijf ook actief in event marketing en het bouwen van stands op beurzen. Wat door WFM People geplaatst wordt in de winkels, is vaak bedacht door Co-Creatie Buro.’

Een goede eerste indruk
De samenwerking tussen de twee bedrijven werd intensiever toen in 2016 Co-Creatie Buro de marketing is gaan doen voor WFM People. Daarna duurde het zo’n twee jaar voordat “de eerste serieuze vrijage” ontstond, herinnert Sytze zich. ‘Bij beide bedrijven kwam het besef dat we als combinatie wellicht sterker zijn dan als we alleen doorgaan. Als we de krachten bundelen, dan hebben we een beter verhaal naar de markt toe en kunnen we een totaal dienstverleningspakket aanbieden.’ Dat zowel WFM People als Co-Creatie Buro de overname wel zag zitten, blijkt uit de snelheid waarmee de deal werd gemaakt. ‘Dat was in twintig minuten beklonken’, gaat hij verder. ‘Daar moet je nooit te lang over nadenken; je moet gewoon je gevoel volgen. Dat gevoel was goed, dus we gingen het gewoon doen.’

Collega’s vinden elkaar
Om de overname van Co-Creatie Buro door WFM People te versoepelen, werd een integratieteam opgericht waar Tyno onderdeel van is. ‘We hebben gekeken naar wat de mogelijke uitdagingen waren’, zegt hij. ‘Huisvesting was daar een van, maar ook zaken als arbeidsvoorwaarden en interne communicatie.

“Co-Creatie Buro is creatief en WFM People staat voor mensen. Dat is onze kracht.”
- Sales director Tyno Koelewijn

Een ander punt waar we naar gekeken hebben is hoe de samenwerking tussen de collega’s van WFM People en Co-Creatie Buro beter kon. Je hebt natuurlijk te maken met twee verschillende bedrijfsculturen. Zo hebben wij bijvoorbeeld ons Foodcafé één middag omgetoverd tot een Businesscafé. Hier werden in verschillende rondes de mening, ervaring en advies gevraagd van alle collega’s. Naast dat het belangrijk is om iedereen intern te betrekken, is het voor het integratieteam ook super interessant en leerzaam. Zij weten tenslotte wat er speelt.’

Meerdere specialismen onder één dak
Hoewel de overname van Co-Creatie Buro door WFM People een feit is, is er toch niet voor gekozen om onder één naam verder te gaan. ‘Beide bedrijven zijn een begrip binnen de branche’, legt Tyno uit. ‘Daarnaast hebben beide namen een andere inhoud: Co-Creatie Buro is creatief en WFM People staat voor mensen. Dat is uiteindelijk ook onze kracht. Als een klant een ontwerp van Co-Creatie Buro ook in de winkel wil hebben, dan komt WFM People in beeld. De markt vraagt om een bepaalde focus en specialisme en door heel duidelijk die twee bedrijfsnamen in de markt te zetten, tonen we aan dat we over die specialismen beschikken.’

One-stop shopping
Het pand in Amersfoort toont heel wat bedrijvigheid, want naast WFM People en Co-Creatie Buro zijn nog twee bedrijven hier gehuisvest, namelijk Buro Beerbaum, dat eveneens is overgenomen door WFM People, en de zusteronderneming Jeff&Jill. Doordat de krachten van deze vier bedrijven worden gebundeld, kunnen klanten profiteren van one-stop shopping, zoals Sytze dat noemt. ‘Jeff&Jill is een specialist op het gebied van horecapersoneel. WFM People is specialist op het gebied van sales- en marketingpersoneel. Om de loketten duidelijk te houden, hebben we ervoor gekozen om voor het horecatraject een apart bedrijf op te richten. Komend jaar zal Jeff&Jill een serieus onderdeel gaan worden van de groep.’ Om de one-stop shoppingervaring compleet te maken, kunnen klanten ook gebruikmaken van de diensten van Buro Beerbaum. Zij zijn al meer dan 50 jaar specialist in retail services, visual merchandising en etaleren.

Relatiestatus gewijzigd
Hoewel WFM People en Co-Creatie Buro pas sinds januari in één pand zitten, zien Sytze en Tyno dat er nu al de vruchten worden geplukt van de overname. ‘Aan de kant van Co-Creatie Buro zit veel kennis over producten en materialen, en bij WFM People is er veel kennis van mensen’, zegt Tyno. ‘Die kennis en ervaring van beide bedrijven zijn makkelijk in elkaar te schuiven. Die synergie stelt collega’s in staat om mooie concepten te bedenken.’ Daar is Sytze het mee eens: ‘Wat nu al opvalt is dat afdeling Sales van WFM, de creatieve afdeling van Co-Creatie Buro heeft gevonden. Met marketing en de studio wordt regelmatig samen gebrainstormd hoe ze de opdrachtgevers nog beter kunnen bedienen. Als directeur kan je dan niet anders dan trots zijn als je mooie creaties naar de opdrachtgevers ziet gaan. En dat in slechts zes weken tijd.‘

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Co-Creatie Buro


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken