'We zien een groeiende behoefte aan digitaal talent.'

'We zien een groeiende behoefte aan digitaal talent.'
  • Algemeen
  • 23 apr 2019 @ 15:38
  • 2380 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 23 apr 2019 @ 15:38
  • 2380 x gelezen
  • Sales

SCHAAL+, de inmiddels volwassen zus van SchaalX, bestaat 2,5 jaar. Het bureau helpt organisaties bij de instroom van jong marketing-, communicatie- en designtalent. Door werving, selectie, ontwikkeling en begeleiding van digital natives speelt SCHAAL+ een cruciale rol bij het toekomstbestendig maken van deze organisaties.

De talenten werken vanuit een dienstverband bij SCHAAL+ op marketing-, communicatie-, digital- of e-commerce afdelingen, vaak in agile teams. SCHAAL+ is inmiddels uitgegroeid tot een scale up die eigenzinnig de kloof dicht tussen de digitale generatie en de arbeidsmarkt. ‘Onze talenten worden klaargestoomd voor het werken in de praktijk, zijn eager en hebben een frisse digitale blik op marketing en communicatie.’

We kijken terug en vooruit op de afgelopen 2,5 jaar met managing partner Victor Groothoff en programma innovatie manager Ment Kuiper. Victor is al langere tijd verbonden aan SchaalX en in zijn nieuwe rol besteedt hij het merendeel van zijn tijd aan de verdere groei en uitbouw van SCHAAL+. In dat proces is het belangrijk om nieuwe en bestaande opdrachtgevers het concept uit te leggen en aan te geven wat het belang voor hen is. Je merkt dat de aansluiting van het digital talent en de organisatie tot mooie resultaten leidt. Daar zijn inmiddels al veel voorbeelden van. Ment is als programma innovatie manager verantwoordelijk voor de inhoudelijke ontwikkeling van de digital programma’s en begeleidt de talenten vanuit de inhoud. Bovendien zoekt hij voortdurend naar mogelijkheden om kennis en inzichten te delen, bijvoorbeeld via zogenoemde Kennistafels en Incompany programma’s.

Inspelen op de behoefte van de markt

Na 2,5 jaar zijn meer dan 50 talenten ingestroomd in de programma’s waarvan inmiddels 20 digital marketingtalenten het gehele programma van 1,5 jaar hebben doorlopen. SCHAAL+ biedt vanaf het begin het digital marketingprogramma en dat is snel uitgebreid met het digital designprogramma. Het digital marketingprogramma wordt momenteel uitgebreid, waarbij wordt ingespeeld op de specifieke vakgebieden digital communicatie en digital overheidscommunicatie. Het bevestigt de behoefte van organisaties aan goed opgeleid digitaal talent dat gelijk inzetbaar is en aantoonbaar bijdraagt aan vernieuwing en innovatie.

Volgens Victor is SCHAAL+ een beproefd concept gebleken dat ‘perfect aansluit op de behoefte van het bedrijfsleven.’ In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat veel bedrijven intern zijn blijven steken in generieke management traineeships en niet of veel te weinig specifiek focussen op de ontwikkelingen in de vakgebieden marketing, communicatie en digital design. Victor: ‘SCHAAL+ biedt organisaties de kans op instroom van digitaal talent: breed ontwikkeld, bomvol up-to-date kennis en uitgerust met het vermogen om meteen op volle kracht mee te draaien in een organisatie. Onze talenten voegen echt waarde toe. Opdrachtgevers zijn nog steeds verbaasd over het feit hoeveel onze jonge talenten al kunnen en weten.’

Ment voegt daaraan toe: ‘Wat we zien is dat universiteiten en hogescholen achterlopen in aansluiting op de arbeidsmarkt. Ze leveren afgestudeerde mensen af, maar die ontberen de juiste kennis en skills die talenten bij ons wel opdoen. Onze talenten worden klaargestoomd om direct aan de slag te gaan bij organisaties. Dat doen we met een team van deskundigen: coachen doe je immers niet alleen. Wij verzorgen de scholing, persoonlijke ontwikkeling en begeleiding tijdens opdrachten en helpen bij het onboarding proces. Vooral de persoonlijke ontwikkeling krijgt veel aandacht: we ontwikkelen niet alleen op hard skills, maar juist ook op soft skills. Leren werken, noemen we het vaak. Belangrijk, want begeleiding en coaching op de werkplek ontbreekt nog wel eens in een tijd waarin iedereen druk is. Bovendien is er veel contact tussen de verschillende groepen van talenten waardoor regelmatig kennis wordt uitgewisseld en dankzij de diversiteit aan werklocaties een uitgebreid netwerk ontstaat. Zo ontzorgen we organisaties.’

Kruisbestuiving

Een bijkomend voordeel van samenwerken met SCHAAL+ is volgens Victor dat je de kennis en ervaring van SchaalX over de arbeidsmarkt erbij krijgt. ‘Zo kunnen we sparren over waar je als organisatie behoefte aan hebt en zijn waar nodig klankbord bij de instroom van jong talent. Tevens bieden we middels incompany trainingen de mogelijkheid om eigen medewerkers op maat bij te scholen met de nieuwste kennis. Belangrijk in een vakgebied waarin de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Het is een APK om de mensen weer helemaal bij te praten over alle digitale externe ontwikkelingen en wat eventueel wordt gemist. Wij kunnen ze verder helpen met speciaal samengestelde programma’s, talenten of extra mensen via SchaalX.’

Toekomst

Victor en Ment zitten vol ambitie en denken dagelijks na over nieuwe spin-offs. Uiteraard zouden ze graag het aantal talenten flink opschroeven, maar ze gaan primair voor kwaliteit. Niet voor niets is het talent programma door Thuiswinkel.org als excellent betiteld. Victor: ‘Met de groei van de verschillende disciplines gaan we zeker meer talenten binnenlaten, maar we zijn zeker geen uitzendbureau. Persoonlijke aandacht, kwaliteit en fun staan voorop. Inhoudelijke vakkennis en begeleiding gecombineerd met plezier, want ook dat is ontzettend belangrijk. Dát maakt het zo leuk om met ons te werken.’

Volgens Ment is SCHAAL+ over weer 2,5 jaar een organisatie die enerzijds faciliteert bij het ontwikkelen van het bedrijf door het plaatsen van succesvolle talenten en anderzijds door de bewuste organisatie te laten groeien met de inzet van meerdere nieuwe programma’s. ‘We gaan ons ook toeleggen op het gebruik en inzet van data en hoe we kennis via andere kanalen kunnen distribueren zoals e-learnings. SCHAAL+ zoekt heel bewust de verbreding van de dienstverlening, juist ook om organisaties in hun geheel verder te brengen op digitaal gebied.’ 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken