Van uitgeverij tot nationaal media- en partnernetwerk

Van uitgeverij tot nationaal media- en partnernetwerk
  • Algemeen
  • 16 mei 2019 @ 13:50
  • 3012 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 16 mei 2019 @ 13:50
  • 3012 x gelezen
  • Sales

Uitgever, ondernemer en ‘koppelkoning’ Eddy Guyt viert deze maand samen met zijn vrouw en hoofdredacteur Lisette Sier het 10-jarig bestaan van 100%NL Magazine. En uiteraard met de 20 andere medewerkers die het bedrijf in Volendam inmiddels telt. Uitgeverij dekt - gezien de vele andere activiteiten - als bedrijf overigens al lang niet meer de lading. Vandaar een nieuwe naam vanaf 16 mei 2019: 100% Media & Partner Netwerk.

Het kantoor van 100%NL Magazine staat op een bedrijventerrein, net even buiten het centrum van Volendam, maar Guyt houdt liever kantoor ‘op de dijk’, bij Lotje Wine en Dine. Midden tussen de schepen van onder meer de bruine vloot en de honderden toeristen die zich verdringen bij de haringkar. Bij Lotje voert Guyt zijn tientallen ‘koppelgesprekken’ – hij is naast algemeen directeur dan ook Chief Connecting Officer - met de 270 partners die hij inmiddels heeft verzameld en waarvan sommige al vanaf het prille begin van de uitgeverij klant zijn.

Mount Everest

De mijlpaal van 10 jaar is voor hem bijzonder, temeer omdat hij samen met Sier in 2009 een geweldig idee kreeg voor een nieuw magazine, maar er ook bijna aan onderdoor ging. ‘Ik werd in dat eerste jaar gevolgd door een cameraploeg van EenVandaag voor de rubriek De week van… Als ik dat terugkijk dan schrik ik van mezelf: mager, holle ogen, wallen, stijf van de stress. Ik weet nog dat bladendokter Rob van Vuure zei: een nieuw blad beginnen zonder ervaring is als de Mount Everest beklimmen zonder sherpa’s. We kwamen uit de vis, we hadden geen businessplan, we hadden geen redactie, we hadden alleen een concept. Het was achteraf een sprong in het diepe met een zeer ongewisse uitkomst. Als ik nu zie hoe groot het succes is na 10 jaar hard werken, dan raakt me dat wel, ja.’ 

Holland

De opkomst en het succes van 100%NL Magazine vindt zijn oorsprong in een door crisis geplaagd Nederland van 2009. De algemene sfeer was er een van depressie en negatief sentiment. Als reactie hierop ontstond een grote belangstelling voor alles wat Hollands was met het tv-programma van Linda de Mol, Ik hou van Holland, als toppunt. Er was verheerlijking van Holland in retail, op tv en radio, maar gek genoeg niet in print. Guyt bedacht samen met Sier een concept dat uitging van de pijlers sympathiek, vertrouwd, gezellig en Hollands. ‘Het moest vooral een positief, leuk en gezellig blad worden dat in feite voor iedereen geschikt was, net als het tv-programma Ik hou van Holland. Ik keek ernaar, mijn kinderen en mijn moeder, dus geen maandenlange analyses van doelgroepen en persona’s zoals bij Sanoma, gewoon voor iedereen.’

Radio

Guyt, die net een biografie had geschreven, dacht het magazine zelf wel even vol te schrijven. Maar dat bleek iets te positief gedacht. Met behulp van freelancers verscheen een half jaar later het eerste nummer. Intussen was contact gelegd met muziekmanager Jaap Buijs (Volendam Music). Als vertegenwoordiger van bekende artiesten als George Baker, Jan Smit, Nick & Simon en de 3JS was Buijs op zoek naar een Hollands platform (lees: magazine) en Guyt op zijn beurt wilde dolgraag deze BN-ers in zijn magazine. Sindsdien promoten beide media elkaar daar waar mogelijk. En met groot zakelijk succes.

Groei

100%NL Magazine (dat bij de start 10x per jaar verscheen en nu 6x jaarlijks in een oplage van 80.000 exemplaren) bleek uiteindelijk een springplank naar een veelheid aan uitgeef- en salesactiviteiten. Want bij de ontwikkeling van het magazine ontstond een mediahuis met salesprofessionals die aan de slag gingen voor de bladen Wendy en Helden en het online stylingplatform Monstyle van Manon Meijers (vriendin van Guus Meeuwis -red.). Ook trok het blad andere uitgeefactiviteiten aan zoals de productie van het inflightmagazine Enjoy! voor Transavia, het huismagazine Leen van super Hoogvliet en veel specials over jonge gezinnen, kerstmis, 9 maanden en cadeaus. Ook Stoptober – stoppen met roken in oktober – komt uit de stal van 100%NL. De laatste loot aan de uitgeefstam is het muziekblad Soundz dat 6x per jaar verschijnt.  

'Het partnernetwerk is een heel belangrijk onderdeel van onze business geworden'
- Eddy Guyt

Partnernetwerk

Maar misschien wel de belangrijkste ontwikkeling bij het bedrijf is de groei van het partnernetwerk, het koppelen van toonaangevende merken op directie- of marketingniveau. Volgens Guyt is dit onderdeel heel organisch ontstaan, omdat tijdens gesprekken met partners ook ter sprake kwam hoe men elkaar kon versterken. Uitgangspunt is altijd: hoe kunnen we (leuk) samenwerken en er beide op een positieve manier profijt van hebben? Guyt is de ‘koppelkoning’ die wensen en behoeften inventariseert en partijen bij elkaar brengt. In de loop der tijd heeft dat geleid tot duizenden succesvolle zakelijke koppelingen tussen partners zoals Nationale Postcode Loterij, Bolletje, C&A, Van Haren, Kruidvat en vele anderen. Vanuit 100%NL worden de samenwerkingen ondersteund met pr, marketing, loyaliteitsprogramma’s en een enorm mediabereik van maar liefst 12 miljoen mensen. ‘Dit partnernetwerk is een heel belangrijk onderdeel van onze business geworden. Vandaar ook de naamwijziging in 100% Media & Partnernetwerk, dat geeft veel beter aan wat we nu anno 2019 doen,’ zegt Guyt die benadrukt dat plezier bij deze partnerships centraal staat. ‘We willen er graag lol aan beleven. We gaan samen koken of naar Snowworld of zelfs maar Silverstone naar de F1. Het gaat uiteraard om het resultaat en het effect, maar het moet niet een puur zakelijke transactie worden.’

Marketing

Wat de marketing voor zijn eigen bedrijf betreft zijn de ogen van Guyt inmiddels wijd opengegaan. Er is sinds kort een marketingmanager die zorgdraagt voor een uitgekiende en slimme marketingstrategie die samenwerkingen, productontwikkeling en media-inkoop regelt. ‘In het begin deed ik dat allemaal zelf. Al snel moest ik constateren dat de tijd ontbreekt om dit goed op te zetten. Maar ja, er was toen geen geld en dan doe je het toch maar zelf. Ik zie nu ook dat marketing zo ongelooflijk belangrijk is. Dat gaan we ook flink uitbreiden in de komende jaren,‘ aldus Guyt die concrete voorbeelden geeft in de vorm van een goede strategische samenwerking tussen Soundz en Ziggodome, de ontwikkeling van het relatieconcept Blad Voor Jou, de ontwikkeling van videocontent, de vernieuwing van de bedrijfsbrochure en de naamsverandering.

Guyt ziet vooralsnog geen grote valkuilen voor de toekomst. ‘Print is niet echt een groeimarkt, dus dat betekent dat je de dienstverlening breder moet maken. Dat hebben we in de afgelopen tijd flink aangepakt. Dankzij ons partnetwerk zijn we minder kwetsbaar geworden dan in het begin en online zijn er nog genoeg kansen. Ik ben en blijf ondernemer, dus altijd optimistisch gestemd. In de afgelopen 10 jaar hebben we bewezen tegen een stootje te kunnen. Dat geeft veel vertrouwen voor de komende 10 jaar.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken