Dept en Omoda: synergie in digitale innovatie

Dept en Omoda: synergie in digitale innovatie
  • Algemeen
  • 28 mei 2019 @ 14:14
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 28 mei 2019 @ 14:14
  • Sales

In de complexe wereld van digitalisering, data en creatie is het voor merken en bedrijven soms lastig om de juiste volgende stap te zetten. Schoenenwinkelketen Omoda en digital agency Dept vonden samen de juiste chemie om het merk klaar te stomen voor de next steps. Bijkomende winst: de medewerkers van Omoda delen in de nieuwe digitale kennis. Gertie Bin van Omoda en Koen de Jong van Dept geven inzicht in dit innovatieve adviestraject.

Omoda is uitgegroeid van een Zeeuws familiebedrijf met lokale schoenenwinkels naar een winkelketen met twintig vestigingen in Nederland en één in Antwerpen. Daarbij gaan de schoenen en accessoires van Omoda via verschillende internationale webshops wereldwijd de grens over. Bin is bij Omoda verantwoordelijk voor alle marketing- en e-commerceactiviteiten. Het team van Bin beschikt uiteraard over de nodige deskundigheid, maar mede door de snelle ontwikkelingen in marketing en digitalisering is juist de frisse blik van een digital agency als Dept van onschatbare waarde.

Meerwaarde
De meerwaarde van Dept schuilt volgens Bin vooral in de adviserende rol en de enorme brede kennis van de markt. Bovendien heeft Dept alle disciplines op het gebied van technologie, data en creatie in huis. De rol van adviseur is nadrukkelijk een nieuwe rol van Dept dat goed weet in te schatten wat het kan bieden als het om digital gaat. Bin: ‘Je ziet dat er binnen ons bedrijf hier en daar hiaten in de kennis zitten en we wilden heel graag dat onze mensen intern beter worden opgeleid. Dept komt als bureau bij allerlei bedrijven over de vloer en die inzichten en kennis delen ze met ons. Innovaties en optimalisaties dragen ze actief aan. Dat geeft zo’n verrijking van ons bedrijf. Soms zit je als bedrijf even op een onbekend terrein en dan is het goed als er een deskundig bureau meekijkt, beoordeelt en adviseert welke richting we op moeten.’

Begeleiden en sturen
Aan het begin van de samenwerking, die eind augustus 2018 begon, werd de rolverdeling helder vastgelegd. ‘Uiteindelijk is het doel dat Omoda zelfstandig aan de slag kan met een uitgekiende online marketingstrategie’, zegt Koen de Jong, accountmanager digital marketing van Dept. ‘Ze hebben een heel goed marketingteam en wij zijn er om hen optimaal te adviseren in alle facetten. We begeleiden en sturen bij waar nodig, maar altijd zo dat Omoda goed beslagen verder kan.’

Bin verwacht dat de input vanuit Dept ook op langere termijn welkom zal blijven. ‘De wereld van digital en e-commerce is continu in beweging en er verandert momenteel zoveel dat extern advies nodig zal zijn om alle ontwikkelingen goed te tackelen’, zegt zij. ‘Bovendien zie ik dat onze medewerkers heel veel baat hebben bij de inzichten en ervaring van Dept. Onze mensen krijgen meer kennis en ik merk dat ze verantwoordelijkheid willen dragen en het fijn vinden dat er een professionele partner is waar ze om advies kunnen vragen.’ Daar voegt De Jong aan toe: ‘Als digital agency zijn wij voortdurend bezig met innovaties om ervoor te zorgen dat er producten en diensten komen die mensen en bedrijven bindt. Het implementeren van een digital mindset is een continu proces waar wij als bureau echt het onderscheid kunnen maken.’

‘Het blikveld van digital agencies is vele malen groter. Soms zit je als merk of bedrijf even op onbekend terrein en dan is het handig als een deskundig bureau meekijkt, beoordeelt en adviseert’

- Gertie Bin

Samen slagen maken
Dept is momenteel bezig met het trainen van de marketingmedewerkers op het gebied van SEO, SEA en social advertising. Verder treedt het bureau ook op als coach, bijvoorbeeld bij creatieve sessies. Op het gebied van data science heeft Dept een sturende rol. ‘Als we met onze poten in de modder moeten staan, deinzen we daar natuurlijk niet voor terug’, zegt De Jong. Bin vult aan: ‘Het is voor bepaalde specialismen zoals Data Science lastig om hier de juiste persoon voor te vinden aangezien we gevestigd zijn in Zierikzee. Het is een uitkomst dat je samenwerkt met een partner die wel deze resource kan leveren waardoor slagen kunt maken. Dat is voor de optimalisatie in de toekomst heel belangrijk en het is ook echt de toegevoegde waarde van een bureau. Waar Dept ook in uitblinkt is in het adviseren over producten. Als wij een bepaalde tooling nodig hebben, dan heeft Dept ook daarin een adviserende rol. Zij hebben geen voorkeur en hebben vanuit andere klanten veel ervaring in de voor- en nadelen van bepaalde tools. Dat is zeker een belangrijke asset.’

Complexer landschap
Misschien nog wel het meest opvallende en tegelijkertijd bijzondere aan dit project is de veranderende rol tussen bureau en klant van operationeel naar adviserend. Dat is een aspect waarin juist Dept als digitaal adviseur excelleert. De Jong: ‘Ongeveer drie jaar geleden waren online marketingbureaus vooral operationeel bezig. Ze zaten met de handen aan de knoppen en waren verantwoordelijk voor het operationele werk. Destijds was het ook veel moeilijker voor bedrijven om een allround online marketeer in dienst te nemen. Dat is het afgelopen jaar ingrijpend veranderd. Er wordt veel meer geïnvesteerd in opleidingen. De mensen die uit de schoolbanken komen zijn nu veel beter voorbereid. Waar vroeger een bureau vooral operationeel bezig was en deels adviserend, denk ik dat deze verdeling snel kantelt. Over drie jaar zijn we echt meer adviseur dan uitvoerend.’

Daarbij ziet hij dat het marketing landschap steeds complexer wordt en dat de wetgeving verandert waardoor steeds meer professioneel advies nodig is. ‘Het wordt moeilijker om met de komst van AI, customer journeys alles behapbaar en uitvoerbaar te maken. Wat dat betreft worden wij als Dept steeds meer een consultancybureau dat adviseert op digitaal gebied, maar dan over alle verschijningsvormen, die we ook nog eens zelf kunnen uitvoeren. Het allround zijn als bureau, dat is onze cutting edge.’

Bin beaamt dit: ‘We wisten dat Dept heel veel kennis en ervaring aan onze organisatie kon toevoegen. Wij kunnen bijvoorbeeld altijd met iemand van Dept sparren uit een heel ander werkveld en met nieuwe ideeën komen. Dat geeft weer nieuwe energie en inzichten. Omdat wij een platte en toegankelijke organisatie hebben, kunnen die innovatieve ideeën ook direct worden uitgevoerd. Ze blijven dus niet op de plank liggen, we gaan er daadwerkelijk mee aan de slag. Dat is toch fantastisch?’

 

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken