Megawatt is een energieke One-Stop-Power-Shop

 Megawatt is een energieke One-Stop-Power-Shop
  • Algemeen
  • 26 jun 2019 @ 15:54
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 26 jun 2019 @ 15:54
  • Sales

Het relatief jonge bureau Megawatt zet een belangrijke stap in het bestaan van het bedrijf. Niet alleen is er met Megawatt Digital een nieuw bureau bijgekomen, ook heeft het zichzelf geherpositioneerd. Stephan Kwast en Simon Coolen vertellen over de recente ontwikkelingen van hun onderneming.

Het is de missie van Megawatt Advertising om “een miljoen watt te injecteren in merken en ze te laten oplichten”, zoals managing director Stephan Kwast dat zegt, maar ondertussen heeft het bureau getoond ook zelf over tomeloze energie te beschikken. Na de start van Megawatt Advertising vier jaar geleden werd al gauw Megawatt Fieldmarketing opgezet en nu is er de lancering van Megawatt Digital. Stephan Kwast en creatief directeur Simon Coolen vertellen uitgebreid over de plannen en ambities van het nieuwe bureau én over de rebranding die Megawatt is ondergaan. ‘We zijn nu 4 jaar verder’, begint Kwast. ‘Inmiddels zijn we met 30 mensen en we zijn dus aardig hard gegroeid. Met de komst van het derde bureau zijn we de eerste en enige in Nederland die advertising, fieldmarketing en digital onder één dak aanbiedt. Veel bureaus bieden deze diensten los van elkaar aan, maar wij hebben een aan elkaar gekoppelde drie-eenheid.’ Coolen vult hem aan: ‘Het voelt ook wel als de volwassenwording van de bureaus. We zitten in een nieuwe fase waarin we een ander verhaal vertellen, waardoor we nog duidelijker de bureaus kunnen profileren. Bovendien is (re)branding en (her)positionering een diepgewortelde expertise van Megawatt Advertising en daarom vinden we het van wezenlijk belang om iedere 3 à 4 jaar naar onze eigen merken te kijken.’

Digitale strategie en content creatie
Megawatt Digital is in het leven geroepen om naast creatie (advertising) en activatie (fieldmarketing), ook de digitale connectie met de klanten van onze klanten te kunnen maken. ‘We gaan online en offline met elkaar verbinden’, legt Kwast uit. ‘Megawatt Digital gaat digitale strategie aanbieden en contentcreatie, dat zijn de twee speerpunten. Het is een creatief bureau, maar wel data gedreven. Je kunt mooie plaatjes online gaan zetten, maar dat betekent niet dat je daarmee de doelgroep bereikt. Waar Megawatt Advertising een strategisch fundament heeft, heeft Megawatt Digital een datagestuurd fundament, zodat we elke stap die we zetten kunnen meten en verbeteren.’ Het digitale bureau is opgericht omdat er veel kansen liggen in die markt en het voor ons het ontbrekende puzzelstukje was naast fieldmarketing en advertising, zegt Coolen. ‘Je hebt heel veel digital marketeers die nieuwsbrieven en social kanalen vullen, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. De datageoriënteerde contentstrategie die wij hanteren is de next level. Daar ligt een enorme kans voor het digital bureau om zich snel te ontwikkelen en bovendien versterkt Megawatt Digital onze advertisingpropositie en onze fieldmarketingpropositie. We delen bijvoorbeeld miljoenen samples per jaar uit op events, stations en in stad- en winkelcentra. Stel nou dat we een gedeelte van die offline contactmomenten een online vervolg kunnen geven. Door het delen van de juiste content kun je uiteindelijk veel sneller conversie realiseren en blijf je in contact met je doelgroep die je op straat hebt aangesproken. Het doel is om als drie-eenheid daar nieuwe paden in te ontdekken.’

“Veel bureaus bieden diensten los van elkaar aan, maar wij hebben een aan elkaar gekoppelde drie-eenheid”
- Stephan Kwast

Versterkende proposities
De drie bureaus die onder de paraplu van Megawatt vallen opereren zelfstandig, al gaan de onderneming uiteraard wel de synergie opzoeken. ‘De drie bureaus moeten elkaar gaan versterken’, zegt Kwast. ‘We positioneren de bureaus los van elkaar omdat het wezenlijke andere expertises zijn die elk hun eigen specialisten nodig hebben om opdrachtgevers op niveau te kunnen bedienen. Als we met partijen aan tafel zitten, dan merken we dat ze behoefte hebben aan die specialisten. Op het moment dat wij een specialist vanuit Megawatt Digital of Fieldmarketing laten aansluiten bij Megawatt Advertising, dan is dat wezenlijk anders dan te roepen dat we digital en fieldmarketing er ook bij kunnen doen. Bedrijven zoeken specialisten en als je het allemaal een beetje doet, dan ben je eigenlijk nergens goed in.’ De samenwerking tussen de drie bureaus kwam goed tot zijn recht tijdens de nieuwe campagne van Fisherman’s Friend. Het merk wilde verjongen en klopte aan bij Megawatt. ‘Wij hebben ons gefocust op mentally tough millennials: doorzetters, doorbijters’, legt Coolen uit. ‘Toen hebben we de slogan “FF doorbijten” bedacht. Daar hebben we een tv-commercial voor ontwikkeld en na afloop van dat traject is Megawatt Fieldmarketing aangehaakt om te kijken waar we die mentally tough millennials kunnen gaan targetten middels activatie en sampling. Bovendien heeft Megawatt Digital een micro-influencerscampagne opgezet waarbij werd aangehaakt op de Fisherman’s Friend StrongmanRun. Bij dit project was de drie-eenheid voor het eerst in full effect.’ 

Create, connect, activate
Tegelijk met het starten van Megawatt Digital onderging het bureau een rebranding. Waar de oude pay-off “Supercharge your brand” was, wordt nu veel meer de nadruk gelegd op de drie bureaus met hun eigen specialisme die onder één dak vallen. Coolen geeft uitleg: “Het verhaal waar we nu mee naar buiten komen is: We create, connect and activate brands. Creëren doen we bij Megawatt Advertising, het online verbinden van consumenten met merken doen we bij Megawatt Digital en het offline activeren van het merk wordt gedaan door Megawatt Fieldmarketing. We noemen onszelf daarom een One-Stop-Power-Shop waar ontzettend veel energie in zit.’ Kwast geeft nogmaals aan dat klanten kunnen profiteren van veel synergievoordelen omdat de lijntjes kort zijn en binnen de groep dezelfde taal wordt gesproken. ‘Wij creëren met Megawatt Advertising heel veel business voor beide bureaus, en anderzijds op het moment dat we met Megawatt Fieldmarketing met iemand in gesprek zijn, dan wordt het creatieve deel altijd vanuit Megawatt Advertising verzorgd. Nu kunnen we ook een online doorvertaling maken van een offline vraagstuk. Geen enkel ander bureau kan dat en dat maakt ons uniek.’

 

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken