CP2 Fieldmarketing verandert van koers

CP2 Fieldmarketing verandert van koers
  • Algemeen
  • 2 jul 2019 @ 09:28
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 2 jul 2019 @ 09:28
  • Sales

CP2 Fieldmarketing is recentelijk overgenomen en nieuwe eigenaar en directeur Peter Dörr vindt het tijd voor een rebranding. De markt is behoorlijk veranderd en dat vraagt om een nieuwe aanpak. Hij vertelt waarom hij heeft besloten om verder te gaan onder de nieuwe naam Face the Public.

15 jaar na de oprichting van CP2 Fieldmarketing gaat het bedrijf een nieuwe fase in. De markt is veranderd, waardoor ook onze visie erop anders is geworden, zegt directeur Peter Dörr. Hij is van mening dat door online winkelen en het teruglopen van het aantal fysieke winkels de afstand tussen consumenten en merk groter is geworden. Daar komt bij dat consumenten via het internet worden overspoeld met informatie over een product. ‘Je weet ondertussen al lang niet meer wie je moet geloven’, zegt Dörr. ‘Wij vinden dat merkentrouw alleen ontstaat tussen mensen onderling. Als je mensen iets op een integere manier vertelt en demonstreert, dan straalt dat vertrouwen uit. Wil je op lange termijn merkentrouw realiseren, dan zijn professionele merkambassadeurs in de marketingjourney onmisbaar. Wij willen daarom niet op prijs concurreren. Ik zeg tegen opdrachtgevers dan ook dat ze de uurprijs van een merkambassadeur zelf kunnen bepalen. Als ze tieners willen hebben voor 17,50 euro per uur, dan kan ik dat regelen, maar als ze vinden dat hun merk een beter niveau verdient, dan moeten ze er ook voor betalen. Professioneel opgeleide mensen kosten nu eenmaal meer dan werkstudenten. Zo hebben we onlangs een grote pitch gewonnen. De klant zei dat we niet de goedkoopste waren, maar dat we zijn gekozen omdat we zo transparant en realistisch zijn.’

“Merk­ambassadeurs zijn onmisbaar in het realiseren van merkentrouw voor de lange termijn”

Nieuwe fase, nieuwe naam
De start van de nieuwe fase markeert meteen het einde van CP2 Fieldmarketing. Die naam verdwijnt uit het marketinglandschap en het bedrijf gaat verder als Face the Public. Oorspronkelijk was dit al de naam van de BV waar de werknemers onder vallen, maar volgens Dörr dekt deze naam de lading beter. ‘Wij doen veel meer dan het leveren van fieldmarketingdiensten, daarom voldoet het oude merk niet meer. Face the Public gaat uit van de behoeften van de klant en die willen contact hebben met het publiek. Vandaar de naam Face the Public, die past beter bij wat we te bieden hebben. Het is onze missie om consumenten op een enthousiaste manier te helpen bij een belangrijk moment in het aankoopproces. Waar de missie en visie voorheen werden gedefinieerd op een operationeel niveau, zoals prijs en snelheid, is dat nu opgeschoven naar een aspirationeel niveau. Wij geloven dat er in de markt ruimte is voor een bureau dat zich positioneert langs de menselijke as. De trend naar meer menselijk contact zet snel door. Dat zie je bijvoorbeeld bij banken die te veel hadden gesaneerd waardoor heel veel vestigingen zijn gesloten. Nu zijn ze dat langzaam aan het terugdraaien. Dat bewijst hoe enorm belangrijk menselijk contact in de verkoopjourney is.’

Academy voor medewerkers
De ambities van Face the Public mogen er zijn. Het bedrijf wil een positie verwerven in de top drie en wil tevens de norm worden als het gaat om kwaliteit en innovatie. Het opzetten van een academy is een belangrijke stap om die ambities te verwezenlijken. Voor deze tweejarige opleiding kunnen medewerkers zich gratis inschrijven. ‘De mensen die zich hiervoor inschrijven zijn doorgaans erg toegewijd’, zegt Dörr. ‘Ik behoud ze hierdoor ook voor minimaal 24 maanden en kan ik in ze investeren, met als resultaat dat ik betere medewerkers aflever en opdrachtgevers een hoger kwaliteitsniveau kan bieden. Op de academy leren medewerkers veel vaardigheden die soms niets met het dagelijks werk te maken hebben, dus het is zeker geen verkapte salestraining. Ze leren bijvoorbeeld over de beginselen van marketing, maar ook hoe je een PowerPointpresentatie moet maken en hoe je een personeelsgesprek moet voeren. We willen ons onderscheiden met de kwaliteit van onze mensen, zo selecteren wij altijd de juiste medewerkers voor de juiste job. We hadden bijvoorbeeld voor de Tesla Model 3 de introductie verzorgd op Hoog Catharijne in Utrecht. De medewerkers waren geselecteerd op hun passie voor schone energie. Ze geloven in het product en dat maakt het verschil.’

Real-time marktonderzoek
Naast het leveren van hoogwaardige medewerkers kan Face the Public als full-service organisatie de klant volledig ontzorgen. Het bedrijf beschikt onder meer over een eigen magazijn, vrachtwagens en zijn partner in het produceren van displays en POSM. Daarnaast staat transparantie hoog in het vaandel. Om opdrachtgevers volledig inzicht te geven heeft Face the Public een app ontwikkeld. Opdrachtgevers kunnen daarmee real-time meekijken en informatie en controle krijgen over de eigen projecten. Met dezelfde app kunnen medewerkers inchecken en foto’s nemen en updates geven. Bovendien hebben klanten de mogelijkheid om een merkambassadeur ter plekke marktonderzoek te laten doen. ‘Medewerkers kunnen 7 uur lang jouw product promoten, maar ze kunnen dat ook 6 uur doen en een uur besteden aan marktonderzoek’, legt Dörr uit. ‘Ze vragen dan bijvoorbeeld wat klanten van het product vinden en krijgen dus uit real-time marktonderzoek meningen van klanten. De marketeer weet dus direct na de demonstratie wat ze van het product vinden. In die zin zijn onze medewerkers de ogen en oren van de fabrikant en zijn wij het gezicht van het merk naar de klant toe. Dat is de reden dat we Face the Public omarmen als de naam waarmee we voortaan naar buiten treden.’

 

 

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken