Aegon laat merkoverweging groeien door nieuwe digitale communicatiestrategie met hulp van SCHAAL+ professional

Aegon laat merkoverweging groeien door nieuwe digitale communicatiestrategie met hulp van SCHAAL+ professional
  • Algemeen
  • 9 jul 2019 @ 10:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 9 jul 2019 @ 10:00
  • Sales

Financieel dienstverlener Aegon kiest bewust voor een positionering als maatschappelijk betrokken organisatie. De klant wil grip hebben op zijn geldzaken en als toegankelijke professional helpt Aegon ze daarbij. Bijvoorbeeld met het ‘Goed met Geld-programma’, waarin leuke en leerzame verhalen en video’s mensen bewust maken van hoe ze hun geldzaken optimaal kunnen regelen. En daarbij biedt Aegon hulpmiddelen en tips om nog beter met geld te worden.


In dit Goed met Geld-programma speelt de optimale inzet van digitale communicatie een essentiële rol. Digital Marketing Talent John-Paul de Rooij van SCHAAL+ werd gevraagd om dit communicatieproces mede vorm te geven en verder uit te rollen.
Aegon heeft een heldere missie. De overheid trekt zich terug en Nederlanders zijn steeds meer zelf verantwoordelijk voor het regelen van hun eigen financiële toekomst. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Er is veel informatie én er zijn veel mogelijkheden. Goede voorlichting en advies zijn dan geen overbodige luxe. Aegon snapt dat en helpt de klant daar zowel on- als offline bij. Esther Oostrom, manager communicatie en content bij Aegon Marketing Particulier, zocht voor haar team een enthousiaste digital marketeer die top is in media-analyse en een hands on mentaliteit heeft. Daarnaast moest de marketeer ook strategisch mee kunnen denken over marketingcommunicatie en mee kunnen praten over design op UX-niveau. Kortom, een communicatieve duizendpoot op digitaal gebied. John-Paul voldoet wat Esther betreft zeker aan al deze eisen en voorwaarden. Sterker: ze heeft hem al een baan aangeboden. Maar John-Paul wil het SCHAAL+ Digital Marketing Programma, waarbij je bij diverse organisaties aan de slag gaat, eerst succesvol afronden voordat hij een definitieve keuze maakt. Sinds november 2018 is hij bij Aegon aan boord en eind juli zwaait hij weer af. Zijn volgende stek is al bekend: Vattenfall, voorheen Nuon, waar hij zich gaat bezighouden met onder meer conversieoptimalisatie. John-Paul is met zijn opleidingen interactieve vormgeving en digitale mediacommunicatie voor veel bedrijven een ideale sparringpartner, zo blijkt. 

 
Merkoverweging
Aegon adviseert en helpt de klant met tips, een test en zelfs een Financieel Gelukkig Kaartspel. Het doel: maak geldzaken bespreekbaar en maak bewust keuzes, zodat je goed met geld omgaat. Om dit alles te realiseren kon Esther in de marketingcommunicatie, waarin een sterke focus ligt op het verbeteren van de merkoverweging, een professional gebruiken die weet hoe je online media strategisch én tactisch kan inzetten. ‘Ik wilde geen mediamanager pur sang, maar iemand die veel breder kijkt. Iemand die het online spel snapt, die met het mediabureau kan schakelen, dashboards begrijpt en inzichten deelt. Heel belangrijk onderdeel in het proces is het optimaliseren van de media-inzet. Wat loopt goed, wat kan beter en hoe dan? Bovendien gaat het naast media-inzet ook over de optimalisatie van creaties én het opzetten van testen. John-Paul is iemand die initiatief toont, verantwoordelijkheid neemt en met ideeën komt over hoe zaken anders en beter kunnen.’


Initiatief en meedenken
John-Paul voelde zich onmiddellijk welkom bij Aegon. Vooral de ruimte om veel eigen initiatief te pakken, noemt hij als een pluspunt. ‘Mijn opdracht was best ruim gedefinieerd, namelijk meedenken en meewerken met alles binnen het agile team, dus dat is wat mij betreft een grote uitdaging. Het Goed met Geld-programma, waarin Aegon alle facetten van goed financieel beheer behandelt, bevat heel veel content, waaronder uiteraard ook video. Ik heb onder meer een YouTube- en Facebook-strategie uitgedacht voor de inzet van video’s om zo optimaal mogelijk de klant te bereiken. Met uitgebreide data-analyse en dashboards konden we heel veel verschillende facetten uitproberen met als doel om de content en de boodschap op de juiste plek te krijgen.’
Volgens Esther is het effect van het Goed met Geld-programma groot. In anderhalf jaar tijd campagnevoeren is de merkoverweging voor Aegon onder consumenten sterk gegroeid. ‘Daar zijn we uiteraard heel blij en tevreden mee. We kregen steeds meer inzicht in hoe bepaalde video’s wel en niet werkten met als constante challenge: scoort het op merkbeleving? Met de bijdrage van John-Paul hebben we als team efficiëntere campagnes kunnen voeren en effectievere keuzes gemaakt. Hij schuwt experimenteren niet en krijgt mensen mee om zijn ideeën te realiseren. Mensen van de afdeling zijn soms zelfs in de avonduren doorgegaan om John-Paul verder te helpen. Hij is inventief in oplossingen. Kortom, mede dankzij zijn werk hebben we als team onze campagne geoptimaliseerd op basis van betere targeting en fact based inzichten.’ 


Kaartspel 
John-Paul kijkt zelf ook met veel plezier en voldoening terug op zijn periode bij Aegon. ‘Ik denk dat we efficiënter werken en meer inzicht hebben in een palet aan databronnen en dashboards. Daar kan de afdeling zeker nog een jaar mee door. Naast genoemde activiteiten is de ontwikkeling van mijn interactieve Financieel Gelukkig Kaartspel een mooi hoogtepunt voor mij. Het spel was eerst alleen als PDF te downloaden, maar ik heb het interactief online gemaakt. Hiermee kunnen stellen die gaan samenwonen elkaar, bijvoorbeeld op de mobiel, allerlei vragen over geldzaken stellen, luchtig maar ook heel inhoudelijk. Inmiddels zijn in het spel al ruim 70.000 kaarten gelezen. Maar ik heb goede hoop dat we eind juli de 100.000 gaan aantikken.’
Hij spreekt vol lof over de ruimte en de begeleiding om zaken op te pakken. ‘Nergens blokkades of frustraties. Wat leeftijd betreft is het team een afgewogen mix van junior en senior. Prima sfeer met veel dynamiek. Er ligt nog heel veel werk en de werkdruk is best hoog. Om het project nog meer te versnellen zou het goed zijn als er nog iemand bij zou komen. Dan kun je nog meer mensen ‘Goed met Geld’ maken.’
Esther kan een digital marketing talent via SCHAAL+ zeker aanbevelen. ‘Het was voor ons de eerste keer en ook best een experiment. Maar ik kan met volle overtuiging zeggen dat het prima heeft gewerkt. Je krijgt dankzij John-Paul een ander perspectief en andere inzichten. Zonder hem hadden we deze resultaten nooit behaald. - Er is echter één maar: ik vind het jammer dat, naast een leuke collega, er ook opgebouwde kennis verdwijnt met het vertrek van John-Paul. Voor een volgende keer zou ik een SCHAAL+’er op een concreet omlijnd project willen inzetten, zodat de kennis en ondersteuning specifiek daarop kan worden ingezet voor een aantal maanden.’


Over SCHAAL+ 
SCHAAL+ werft, selecteert, ontwikkelt en begeleidt jong digitaal talent en levert daarmee een bijdrage aan een kwalitatieve en soepele instroom van jonge marketeers en designers. Daarmee dicht SCHAAL+ de kloof tussen een digitale generatie en de arbeidsmarkt van vandaag. In de programma’s staan kennisverrijking en kennisdeling centraal, naast de persoonlijke ontwikkeling en het opdoen van project- en adviesvaardigheden.

 

Tekst | BBP Media
Beeld | Zuiver Beeld
 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken