Living communication in festivalland
- Algemeen
- 27 aug 2019 @ 11:08
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 27 aug 2019 @ 11:08
- Sales
Dit jaar vinden er verspreid over heel Nederland meer dan 1.000 festivals plaats. In de maanden juni en juli waren dat er alleen al 255! En het aantal festivals groeit nog steeds, waarmee de teller dit jaar zal oplopen tot 1.115 festivals die samen zo’n 19,5 miljoen bezoekers gaan trekken (bron: EM Cultuur 2019). Hoe verklaren wij het succes van dit fenomeen en wat vertellen deze cijfers ons?
Echte wereld
“Wij leven in een tijd waarin wij op elk moment van de dag met de hele wereld digitaal verbonden kunnen zijn. Zelden hadden wij meer connecties dan nu. Maar wij zijn ook eenzamer dan ooit. Die eenzaamheid komt niet alleen tot uiting in zaken als depressie, maar ook in verslavingen, van drugs tot werk en tot je smartphone. Wij verwarren communicatie met verbondenheid”. Deze woorden komen uit de mond van de Amerikaanse hoogleraar en bestsellerauteur Brené Brown. Zij roept op tot meer gedeelde momenten van vreugde, in de echte wereld; sportwedstrijden, concerten en festivals. Mensen hebben behoefte aan contact, aan direct contact met gelijkgestemden, soortgenoten.
Mijn zoon van 20 kocht een half jaar geleden kaartjes voor Sziget, het vermaarde popfestival in Boedapest. Dit was nog voordat enige vorm van de line-up (lees content) bekend was. Maar de prijs was aantrekkelijk en zou, naar zijn zeggen, in de komende maanden alleen maar oplopen. “De sfeer op de camping is fantastisch en weet je wie er ook allemaal gaan?”
Communicare
Festivals communiceren. Ze brengen mensen samen en creëren een gemeenschappelijke en unieke ervaring. En laat dat nu juist de directe vertaling zijn van het Latijnse woord ‘communicare’: iets gemeenschappelijk maken. Festivals voegen daar tegenwoordig zelfs nog wat aan toe en dat is het feit dat ‘de gemeenschappelijke ervaring’ ook weer instant gedeeld kan worden via tal van online media. Waarmee het collectieve gevoel en de unieke beelden daarvan als stenen in een stilstaande vijver direct hun weg zullen vinden in een bredere groep van gelijkgestemden. Eenmaal thuis na het festival bevestigen ons de meer traditionele media, zoals de krant en de tv, dat de bezoeker de juiste keuze heeft gemaakt. En na zo’n compliment van de gevestigde orde is de natgeregende slaapzak snel vergeten.
Organisatoren doen er alles aan om het unieke maar tijdelijke festivalgevoel langer te laten resoneren. Daarbij blijft het niet beperkt tot een enkele sms. De fysieke uitnodigingen van het muziekfestival Tomorrowland zijn vermaard en doen de bezoeker in de aanloop naar het evenement reeds glimmen van trots om tot de uitverkorenen te behoren, nog ver voordat ‘The Book of Wisdom’ van dit wonderlijke weekend überhaupt geopend is.
Live ervaring centraal
Inmiddels worden er ook digitale tools ontwikkeld die deze live ervaring, terecht, centraal stellen met als doel het moment daarvan over een langere digitale periode te stretchen. De ‘Close’-to-app, een applicatie die je kan downloaden nadat je een kaartje hebt gekocht is daarvan een mooi voorbeeld. Het begeleidt de klant gedurende zijn of haar hele ‘consumenten-reis’. Het helpt bij het aanschaffen van tickets, zorgt dat je weet hoe je er kan komen, geeft aan waar je kan parkeren, vraagt of je tijdens de pauze nog wat wil nuttigen, laat je weten wie er nog meer gaan en stelt je in staat anderen uit te nodigen om onderdeel te worden van de nog te verwachten unieke ervaring. De app laat je ‘de sterren van de show’ voor, tijdens en na de show volgen en brengt je op de hoogte van hun leven buiten de spotlights. De app geeft tips over nieuwe kaartjes, nieuwe releases en biedt je de kans op een persoonlijke meet en greet. Kortom, het zorgt ervoor dat je close to…de echte en unieke emotionele ervaring blijft en geeft je het gevoel daarmee in directe verbinding te staan.
Direct contact
Negentig procent van al onze beslissingen worden genomen met het emotionele brein, een brein dat nota bene een veel groter absorberend vermogen heeft dan ons rationele brein.
Dat zijn toch cijfers waar je als moderne marketeer niet meer omheen kan. Het is dan ook niet gek dat merken meer en meer het directe contact met de consument opzoeken. Online portals openen fysieke winkels en winkels die van een bezoek een beleving weten te maken scoren betere cijfers dan hun traditionele concurrenten. Maar dan moet men de consument nog eerst zien te verleiden om te komen. De (vrije) tijd van de consument is immers beperkt en de verleidingen zijn talrijk.
Waar zijn dan de consumenten? Waar staan ze open voor een gesprek met een gelijkgestemde? Waar kom je in direct contact met je doelgroep? Juist ja, op een van die 1.000 festivals die Nederland rijk is. Een kind kan het weten want een ervaring die je samen deelt, verbindt en resoneert.
Patrick Roubroeks
Founding Director XSAGA
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Xsaga
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing