Living communication in interne communicatie

Living communication  in interne communicatie
  • Algemeen
  • 8 okt 2019 @ 11:04
  • 1883 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 8 okt 2019 @ 11:04
  • 1883 x gelezen
  • Sales

Eigenlijk een rare titel boven een verhaal dat erover gaat dat zoiets als interne of externe communicatie eigenlijk niet meer bestaat. Mede door de enorme ontwikkeling van digitale technologie is iedere ontvanger ook zender geworden. En iedere zender een producent, uitgever en medium dat zijn of haar boodschap ongelimiteerd kan delen. Het onderscheid tussen interne en externe communicatie is daarmee voorgoed verdwenen. Alles is communicatie en communicatie is alles geworden.

Effectieve communicatie

Met deze technische ontwikkelingen is ook de hoeveelheid aan boodschappen astronomisch toegenomen. Een mens is gemiddeld per dag vier uur online en op de telefoon om de tsunami aan informatie te verwerken. Wetende dat de hoeveelheid aan digitale content de komende vijf jaar zal vervijfvoudigen, laat ons nadenken over welke vormen van communicatie in de toekomst effectief zullen zijn.

In de Latijnse traditie van het woord communicatie betekent communiceren ‘iets gemeenschappelijk maken’. De Italianen gaan in de betekenis van het woord nog een stapje verder. Communiceren is geven. Goede communicatie start met een ‘gift’. Een interessante insight in de huidige aandachtseconomie waarin iedereen het hardst schreeuwt om aandacht. Misschien is het nu wel de tijd om aandacht te geven in plaats van te vragen. Aandacht maakt immers alles mooier (met dank aan IKEA).

KLM

Namens onze eigen Koninklijke Luchtvaart Maatschappij zijn wij betrokken bij de viering van 100 jaar KLM. Een eeuwfeest waarbij KLM haar mensen wil bedanken, wil beroeren en nadrukkelijk wil betrekken bij de onderneming die niet alleen een prachtig verleden kent, maar ook op weg is een nieuwe toekomst vorm te geven.

Het liefst zou de jarige iedereen willen uitnodigen om dit heugelijke feit samen met hen te vieren, om zo te delen in het trotse gevoel de oudste airliner ter wereld te zijn. Met dertigduizend medewerkers over de gehele wereld en meer dan dertig miljoen klanten per jaar is dat een uitdaging van formaat. Hoe ga je hen allemaal de aandacht geven die ze verdienen?

Gelukkig kan dat laatste op velerlei manieren, een hartelijk woord van dank of een simpel rood chocolade hartje bij de koffie, welke ik als klant op Valentijnsdag in het vliegtuig kreeg aangereikt. “Happy Valentine”, sprak de roodharige stewardess in blauw pak. Sommige momenten (zo leerden wij van Eurocard Mastercard) zijn ‘bijna’ gratis maar onbetaalbaar.

Echt contact

Steeds vaker worden wij gevraagd om een campagne te bedenken voor klanten die op zoek zijn naar een passend podium om hun merk of boodschap op een aansprekende manier bij een groot publiek onder de aandacht te brengen. In onze aanpak staat het maken van ‘echt contact’ altijd centraal. Meestal adviseren wij de klant om de kick-off van deze activatie te starten op het hoofdkantoor, bij de medewerkers zelf om ze intensief te betrekken bij de campagne. Interne communicatie en externe communicatie bestaan immers niet meer en authentieke communicatie komt altijd van binnenuit.

In een wereld waarin merken het hardst schreeuwen om aandacht moeten wij geen aandacht vragen maar geven. Winston Churchill zei reeds: “We make a living by what we get, but we make a life by what we give”. Robert Cialdini, schrijver van het boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ voegt daar een multiplier effect aan toe “for everything you give, you get a multitude in return”. Aandacht geven, echt contact, leidt tot groei. Communicatie is pas effectief als het wederkerig is.

Living communication

Het zijn mooie woorden van bijzondere mensen die ons inspireren in de uiterst veranderlijke wereld van marketingcommunicatie en helpen ons te kiezen voor de juiste boodschap en kwalitatief effectieve media en middelen. Wij helpen graag bij het maken van die keuzes en nodigen u uit voor een persoonlijk en kosteloos gesprek. ‘Communicatie die geeft, is communicatie die leeft!’

 

Tekst: Patrick Roubroeks - Founding Director XSAGA


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken