Young professionals SCHAAL+ zetten Kinderhulp en Stichting AAP digitaal sterker op de kaart

Young professionals SCHAAL+  zetten Kinderhulp en Stichting AAP  digitaal sterker op de kaart
  • Algemeen
  • 8 okt 2019 @ 11:52
  • 2650 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 8 okt 2019 @ 11:52
  • 2650 x gelezen
  • Sales

De bootcamp van SCHAAL+ op vrijdag 20 september jl. stond in het teken van het afscheid van alweer de vierde tribe digital marketing young professionals. Tijdens deze bijzondere bootcamp wordt intensief samengewerkt door de huidige tribes van in totaal zo’n 30 young digital marketing professionals.

Een aansprekende mix van inmiddels meer ervaren en nieuwe young professionals die voor twee goede doelen – Stichting AAP en Nationaal Fonds Kinderhulp – een aantal indrukwekkende creatieve digitale marketingplannen opleverde.
‘Dit is zo inspirerend om te doen, samen onder tijdsdruk tot inventieve ideeën komen!’

De drie tribes waren voor deze bootcamp – ook wel chainday genoemd om te benadrukken dat het gaat om young professionals die zich in diverse stadia van het SCHAAL+-programma bevinden – opgedeeld in vier denktanks die na een uitvoerige briefing van de twee genoemde goede doelen aan het werk gingen. Het betrof tribes 4, 5 en 6 van het Digital Marketing Programma van SCHAAL+, waarvan tribe 4 deze dag zou afzwaaien. Tribe 5 is ongeveer op de helft van het programma en tribe 6 is net een maand van start. Maar voordat tribe 4 kon worden uitgezwaaid, werd eerst koortsachtig gebrainstormd en gediscussieerd over het vraagstuk van beide goede doelen. 

Creatieve en inspirerende playground

Ment Kuiper, Incompany & Innovatie Manager bij SCHAAL+ begeleidde de vier denktanks  tijdens deze bootcamp en had de twee goede doelen geselecteerd als onderwerp. ‘Veel organisaties hebben moeite om te innoveren en de nieuwste kennis op marketing-, communicatie- en designgebied direct en effectief in te zetten. In samenwerking met gerenommeerde kennispartners ontwikkelt SCHAAL+ verschillende programma’s om actuele kennis, persoonlijk leiderschap en soft en hard skills te verbeteren. Bootcamps zoals deze zijn ook onderdeel van de programma’s. Het is een creatieve en inspirerende playground om heel snel en slim met verschillende strategieën te komen. Dat de goede doelen onderwerp van gesprek zijn, is een verzoek van de young professionals zelf. Zij willen graag eens hun tanden zetten in iets anders dan een commercieel bedrijf. De resultaten van de brainstorms worden door de vier denktanks gepresenteerd met als inzet dat de goede doelen bruikbare adviezen krijgen aangereikt. Eigenlijk instant oplossingen en handvatten waarmee zij direct aan de slag kunnen.’

Noëmi van Diemen de Jel is online communicatiemedewerker bij Nationaal Fonds Kinderhulp en als zodanig verantwoordelijk voor alle online communicatie. Kinderhulp helpt de 300.000 kinderen die in ons land in armoede opgroeien. Het fonds maakt het mogelijk dat deze kinderen een dagje weg kunnen, medicijnen of therapie krijgen, maar ook kunnen genieten van simpele dingen zoals zwemlessen, een fiets of een laptop. Het fonds heeft ongeveer 8.000 vaste donateurs en een groep ‘losse’ en eenmalige donateurs die onregelmatig een donatie doen. ‘Onze uitdaging, en dat is dus ook de briefing aan de bewuste denktanks, is hoe we eenmalige donateurs meer betrokken kunnen krijgen bij het fonds met als resultaat dat ze vaker gaan doneren. Bovendien, maar dat staat los van de opdracht van vandaag, streven we naar meer bekendheid en verjonging van ons bestand van vaste donateurs.’  

Irma Kalkhoven is hoofd fondsenwerving bij Stichting AAP, die zorgt voor de opvang, verzorging en herplaatsing van exotische dieren in Nederland. Kalkhoven: ‘Dierenwelzijn staat nog altijd sterk onder druk. Veel exotische dieren leiden geen dierwaardig leven en menselijk handelen, denk aan illegale handel, particulier bezit, exploitatie in entertainment of onderzoek, is daar vaak de oorzaak van. Bij AAP verbeteren wij op een duurzame manier het welzijn van apen en andere zoogdieren.’

De stichting telt momenteel 50.000 donateurs en volgens Kalkhoven gaat het financieel ‘best goed’. ‘Belangrijk doel is uiteraard het genereren van gelden om de opvang en zorg te bekostigen. We liggen goed op schema, maar het kan altijd beter uiteraard. Vandaar dat we als stichting ook andere bronnen aanboren om geld binnen te halen naast donaties. Een van de middelen is het inzamelen van oude smartphones en cartridges in zogenoemde inzamelboxen op diverse punten in Nederland, zoals winkels en bibliotheken. De briefing voor de bootcamp is drieledig: hoe kunnen we het aantal inzamelpunten verhogen, hoe zorgen we ervoor dat meer mensen een envelop aanvragen en hun oude telefoon of cartridge doneren en hoe kunnen we die contacten overtuigen om ook financieel te gaan doneren.’

Onder tijdsdruk concept maken

Beide briefings bleken aanstekelijk te werken en leidden al snel tot creatieve digitale oplossingen. Op de whiteboards stonden zelfs complete customer journeys uitgetekend! Binnen elke denktank bleek bij navraag een goede ‘vibe’ te hangen die ruimte bood voor uitgebreide discussies waarin iedereen, ongeacht de fase waarin zij zich bevinden qua programma, zijn zegje kon doen. Digital young professional Mike: ‘Je merkt dat in zo’n samengestelde groep heel snel wordt geschakeld: wie maakt de presentatie, wie doet het verhaal? Natuurlijk zijn de nieuwkomers een tikje afwachtend, maar dat gaat snel over. Eenieder heeft zijn specialiteit en die wordt door iedereen gewaardeerd. Het is gewoon mooi om onder tijdsdruk met elkaar een slim concept te brouwen en de lat steeds een beetje hoger te leggen.’

Ilse (die werkt aan de case voor Kinderhulp) beaamt dat. ‘Voordeel van deze opdracht is dat het een mooie en duidelijk omlijnde case is. Iedereen heeft goed mee gediscussieerd en we waren het opvallend snel met elkaar eens wat betreft de oplossingsrichting. Dat is weleens anders, hoor. Ik voelde het als een prettige dynamiek waarin iedereen elkaar goed aanvulde. Het moeilijkste aan de case? Toch de tijdsdruk in het algemeen. Je moet in een paar uur alles goed afstemmen: van idee tot uitwerking, dat is een uitdaging.’ Opvallend detail: alle ideeën waren prachtig uitgewerkt in heldere en overzichtelijke presentaties. Een prestatie op zich, gezien de beperkte tijd die ze hadden voor de uitwerking.

AAPril en out of the box

Denktank 1 en 2 hadden Stichting AAP als case. Denktank 1 trapte af met het advies om de marketingpijlen meer te richten op een jongere en hoogopgeleide doelgroep en om meer de basisschool als vertrekpunt te nemen voor inzamelingen. De gedachte hierachter is dat je scholieren via lesmateriaal meer bij de stichting betrekt en tegelijkertijd neem je de ouders vanzelf in het verhaal mee. Tussen basisscholen kun je een competitie-element toevoegen: hoe meer je inzamelt, hoe meer kans je maakt op een rondleiding bij de stichting. Bovendien vergroot je de betrokkenheid van kinderen bij de maatschappij. Ander belangrijk element in hun aanpak was een nieuw ontwerp van de box met de toevoeging van een QR-code en een duidelijke afbeelding van een aapje in gevangenschap. Met de code kun je online zakjes aanvragen en direct doneren. Bovendien had de groep nog extra ‘Out of the box ‘-ideetjes zoals QR en Tikkie op de doos afdrukken, een bekende influencer inschakelen en niet bestede festivalmuntjes laten doneren.

Denktank 2 had een zeer inventieve vondst: doop de maand april om in AAPril en maak die maand campagnemaand om van deur tot deur zakjes uit te delen en smartphones op te halen. Ook adviseerde de groep het aantal inzamelpunten bij gemeenten en in winkels te verhogen. Ook heel creatief: organiseer zogenoemde apenkooi-events op festivals en tijdens de Koningsspelen. Voordeel is dat je een veel jongere doelgroep interesseert voor de stichting. Ook een belangrijk online advies: maak beter gebruik van je SEO, want nu is de stichting nagenoeg ‘onzichtbaar’.

Kalkhoven toonde zich heel verrast met de ideeën, vooral de AAPril suggestie. ‘Heel leuk en inventief, dat we daar zelf nog niet op zijn gekomen!’ Ze plaatste nog wel kanttekeningen bij de apenkooi, maar volgens de groep moest ze dit zien als een event a la Douwe Egberts Burendag. Bovendien is de apenkooi een vertrouwd fenomeen op de basisschool.

Customer journey geplot

Denktanks 3 en 4 hadden het vraagstuk van Kinderhulp als thema. Denktank 3 had als suggestie om de donateur veel intensiever te betrekken bij de besteding van het gedoneerde geld. Hun propositie: creëer een MijnOmgeving op de website zodat mensen zelf kunnen bepalen waar hun donatie naar toe gaat: zwemles, schoolspullen, medicijnen of een ander onderdeel. Op basis van een geheel uitgewerkte customer journey beschreef de groep hoe dit proces vanaf donatie kan worden ingericht. Ook denktank 4 zat min of meer op deze lijn en benadrukte om de stichting regionaal bekender te maken en eenmalige donateurs in kleine stapjes – onder meer via social media – mee te nemen in de missie van Kinderhulp. Volgens de groep verlaag je dan vanzelf de drempel om vaker te doneren. Volgens Van Diemen de Jel ‘heel leuk en interessant’ als nieuwe handvatten voor verdere uitwerking. ‘Deze adviezen hebben veel potentie. We zijn overigens al bezig met sommige van deze ideeën. Dit geeft positieve energie, want het laat zien dat we op de goede weg zijn.’          

De bootcamp kreeg een enthousiast en spetterend slot met het officiële afscheid van tribe 4 waarvan de young professionals allen persoonlijk werden toegesproken. De digital young professionals ontvingen het certificaat van het Digital Marketing Programma van SCHAAL+ dat overigens diezelfde week voor de derde keer op rij als ‘excellent’ werd beoordeeld door de e-Academy van Thuiswinkel.org. De certificering staat voor het bieden van een kwalitatief goed programma dat continu up-to-date wordt gehouden. Deze bootcamp, die volgens Rik de Boer (oprichter SCHAAL+) zorgt voor een ‘frisse en andere kijk op digitale uitdagingen’, is daarvan andermaal het bewijs.

 

Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

 

Over SCHAAL+
SCHAAL+ selecteert en ontwikkelt young professionals in digital marketing, digital communicatie en digital design. Zij worden ingezet bij organisaties die zich richten op digitalisering. SCHAAL+ helpt bij het onboardingsproces en verzorgt vakinhoudelijke masterclasses. De digital young professionals worden intensief begeleid en er wordt veel aandacht besteed aan de juiste vaardigheden, competenties en persoonlijk leiderschap om de digitalisering bij organisaties te begeleiden. Daarnaast verzorgt SCHAAL+ incompany trainingen voor voor (digital) marketing-, communicatie- en designteams.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken