Hoe Barista Milk zorgt voor nog meer koffieplezier

Hoe Barista Milk zorgt voor nog meer koffieplezier
  • Algemeen
  • 29 okt 2019 @ 09:45
  • 8452 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 29 okt 2019 @ 09:45
  • 8452 x gelezen
  • Sales

Om een cappuccino of latte macchiato nog meer smaak te geven, ontwikkelde Globemilk samen met koffieprofessionals Barista Milk. Marketing Fulfilment bedrijf Sidekix is daarbij de distributiepartner. Commercieel directeur Rob Branje van Globemilk vertelt over de succesvolle samenwerking met Sidekix, het genot van mooi schuimende melk en het belang van een duurzame industrie.

Globemilk is een oer-Hollands bedrijf dat een oer-Hollands product verkoopt: melk. Het onafhankelijke familiebedrijf is opgericht door melkveehouders en de fabriek in Boxmeer is de enige in Nederland waar lang houdbare melkproducten worden geproduceerd. Dankzij allerlei duurzaamheidsinitiatieven wordt er goed gezorgd voor de eigen melkboeren en de koeien uiteraard. Globemilk heeft innovatie hoog in het vaandel staan en heeft kortgeleden verschillende vernieuwende concepten op de markt gebracht. Zo zijn er onder de naam Melky twee soorten fruitmelk voor kinderen gelanceerd en heeft Globemilk als eerste en enige in Nederland White Chocolate Milk in de supermarktschappen liggen. Andere concepten van Globemilk zijn Ice Coffee, Green Tea Matcha Milk en Barista Milk. Vooral over het laatstgenoemde product is commercieel directeur Rob Branje extra enthousiast: ‘Barista Milk is ontwikkeld voor en door barista’s. Er is veel zorg besteed aan de optimale balans tussen vet en eiwit, voor een hoog opschuimvolume, een stevige schuimkraag en natuurlijk de beste smaak. Daarom is er met een iets hoger vetgehalte gewerkt en is de melk op een andere manier verwerkt. Consumenten zijn superpositief en vinden dat Barista Milk echt iets extra’s toevoegt.’

Positieve reacties

Barista Milk is ontwikkeld omdat melk volgens Branje steeds bepalender wordt in de hedendaagse koffiecultuur. ‘Waar vroeger een scheutje melk in de koffie werd gedaan, bestaan sommige koffiespecialiteiten al voor twee derde of meer uit melk’, zegt hij. ‘Daarom willen we het product bij horeca breed onder de aandacht brengen. Hoe zonde is het als een barista met veel zorg de juiste bonen heeft geselecteerd, maar niet dezelfde zorg en aandacht schenkt aan de melk? We hebben lokale horeca kennis laten maken met Barista Milk en de reacties waren positief. Barista’s waren echt verbaasd hoe goed het schuim op de koffie blijft staan en ze konden het verschil met verse melk haast niet proeven.’

Als relatief klein familiebedrijf heeft Globemilk geen marketingteam en geen supply chain team voor het beleveren van horeca, dus ging het op zoek naar een partner. Die werd gevonden in Sidekix, dat is gespecialiseerd in het uitvoeren van marketingcampagnes en opereert vanuit de drie pijlers mail, fulfilment en klantenservice. ‘We kunnen wel zelf pakketten gaan samenstellen en versturen, maar daar ligt onze kracht niet’, zegt Branje. ‘Toen zijn we gaan kijken wie ons kan ontzorgen op het gebied van distributie, handling en orderverwerking. Vrij snel daarna hebben we Sidekix gevonden en zijn we met elkaar in gesprek gegaan.’

Fullservice partner

In samenwerking met Sidekix is een website ontwikkeld waar Barista Milk kan worden besteld. De doelgroep is de horeca, maar ook instellingen, bedrijven en consumenten kunnen het product bestellen. Wel zijn de pakketten afgestemd op horecagebruik; het kleinste pakket heeft een volume van 18 liter. Als fullservice partner neemt Sidekix het volledige traject voor zijn rekening: van het ontvangen van de order, het verwerken en het samenstellen van het pakket tot het versturen ervan. Daarnaast worden alle vragen rondom de logistiek en distributie afgehandeld door Sidekix. Het bedrijf heeft zelfs ondersteund in het bouwen van de website. ‘We wilden geen samenwerking met meerdere bedrijven, maar zochten een partner die alles kon regelen’, legt Branje uit. ‘Wij hebben in principe nauwelijks werk aan de individuele transacties en verder krijgen we aan het einde van een periode altijd een rapportage met een keurig overzicht van alle transacties.’ Melk moet normaal gesproken gekoeld worden vervoerd, maar aangezien Barista Milk een ongekoeld product is, is het verzenden ervan geen probleem. ‘Wel zijn de melkpakken vrij kwetsbaar’, zegt de commercieel directeur. ‘Daarom gebruiken we stevige omverpakkingen. We hebben er dus voor gezorgd dat de dozen zo verpakt zijn dat ze geschikt zijn voor distributie.’

Fair trade systeem

Ter promotie van Barista Milk wordt binnenkort een campagne uitgerold. Globemilk verstuurt de komende maanden zogenoemde custom made trial packs naar horecagelegenheden, die ook door geïnteresseerden kunnen worden aangevraagd. Daarnaast geeft Branje aan dat er op de social media kanalen campagnes worden uitgerold. ‘Kwaliteit van het product is belangrijk, dus mensen moeten de Barista Milk kunnen proeven, maar we zullen ook LinkedIn-campagnes draaien om mensen te triggeren.’ Naast het commerciële doel van meer verkopen realiseren, hoopt Branje dat er door Barista Milk meer waardering komt voor melk en de melkveehouders. ‘Er is veel aandacht voor het opzetten van goede omstandigheden in de landen waar de koffiebonen worden geproduceerd. Diezelfde aandacht en passie missen we voor de melk. Het is ons streven om een dergelijk fair trade systeem te ontwikkelen voor melkboeren. Die ambitie realiseren we onder meer door van elk verkocht pak 5 eurocent te reserveren voor duurzaamheidsinitiatieven van veehouders.’

Tot slot meldt Branje dat de samenwerking met Sidekix verder wordt uitgebreid. Gezien de grote vraag naar White Chocolate Milk wil Globemilk ook dat product op de website aanbieden. Bovendien is het de bedoeling dat ook Ice Coffee en Green Tea Matcha Milk aan het assortiment worden toegevoegd. ‘Vanuit de kant van Sidekix werd direct enthousiast gereageerd. Ze denken meteen met ons mee en er ontstaat een constructieve dialoog. Ik heb echt het gevoel dat we dit samen aan het doen zijn, dus wat dat betreft zie ik onze verdere samenwerking met veel vertrouwen tegemoet.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken