‘Het is nooit: nee, dat kan niet’

‘Het is nooit: nee, dat kan niet’
  • Algemeen
  • 17 dec 2019 @ 09:29
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 17 dec 2019 @ 09:29
  • Sales

Uitdagender wordt het volgens ons niet. Als je als digital young professional van SCHAAL+ aan de slag mag bij een startup binnen een groot concern als Van Spaendonck, een multidisciplinaire dienstverlener voor het MKB. Vanaf scratch bouwen SCHAAL+’ers Sabine van Sasse van IJsselt, digital marketing young professional, en Stijn Schiphorst, digital design young professional, sinds augustus 2019 aan een nieuw digitaal platform voor werknemers in het MKB.

Maarten van Ierschot, business owner van deze startup bij Van Spaendonck, ontvangt ons in het geheel gerenoveerde hoofdkantoor in Tilburg. Het pand is modern ingericht met veel hout en glas en kent overal kleurige zitjes met grote videoschermen en denktank-achtige ruimtes om nieuwe ideeën en strategieën uit te denken. Symbolisch wellicht voor het inmiddels 100-jarige bedrijf dat innovatie hoog in het vaandel heeft en altijd transparantie nastreeft. Volgens Van Ierschot is Van Spaendonck (ca. 150 medewerkers) voortdurend alert op nieuwe kansen en mogelijkheden om het leven van de ondernemers in het MKB nog makkelijker te maken. Want dat is de missie van het bedrijf: de samenwerking tussen mensen en bedrijven in het MKB faciliteren door slimme oplossingen te bieden op het gebied van werk en samenwerken. De 130.000 MKB-ondernemers die gebruikmaken van oplossingen van Van Spaendonck moeten hun focus kunnen hebben op ondernemen en Van Spaendonck ondersteunt hen ondertussen op allerlei gebied: van salarisadministratie en HR-diensten tot juridische helpdesk en het organiseren van samenwerking tussen ondernemers.

Schakelen op diverse assen

Van Ierschot is in mei 2019 bij Van Spaendonck gestart met de ontwikkeling van een nieuwe digitale dienstverlening voor zo’n 1 miljoen werknemers van MKB-klanten van het bedrijf op het gebied van carrière en levensloop. Hij heeft ook bij Eneco en PostNL gewerkt en had al ervaring met de inzet van de young professionals van SCHAAL+. ‘Ik ben hier in mijn eentje begonnen en dan komt uiteraard al snel de vraag of je mensen gaat aannemen of freelance gaat inhuren. Bij Eneco heb ik ook met SCHAAL+ gewerkt en dat is enorm goed bevallen. Deze professionals zijn een prima alternatief voor als je nog niet toe bent aan vast personeel. Eerlijk gezegd was ik bij Eneco in het begin een tikje terughoudend. Want ja, het zijn young professionals die een traineeship volgen en wat kunnen die eigenlijk? Ze moeten zelfstandig kunnen werken, want ik heb geen tijd om ze op te leiden. En dat is het grote voordeel van de young professionals van SCHAAL+: ze zijn zoals ze dat noemen T-shaped en dat betekent dat ze dankzij hun vele talenten op diverse assen kunnen schakelen. Ze hebben niet alleen een frisse blik, maar ze leggen ook heel snel verbanden en zijn met hun uitgebreide kennis en inzichten tegelijk inspirerend voor de medewerkers hier. Een mooie mix die vanzelf leidt tot mooie resultaten.’

Embryonale fase

Het project zit in de embryonale fase met voorlopig veel ruimte voor onderzoek, testen en experimenteren. Van Ierschot: ‘In deze periode ligt de focus op leren begrijpen wat de werknemers precies willen en waaraan behoefte is. We zijn bijvoorbeeld gestart met 10 diepte-interviews en de opzet van een innovatielab met een panel van 1.000 werknemers – uit allerhande bedrijven - om de behoeftevraag goed in kaart te brengen. We zijn dus vooral veel aan het ontdekken en analyseren. Op basis daarvan willen we uiteindelijk komen tot een nieuwe digitale dienstverlening op het gebied van carrière, gezin, zorg en financiën dat de MKB-ondernemers als extra dienst aan hun mensen kunnen aanbieden.’ Volgens Van Ierschot is het nieuw te ontwikkelen platform nog het best te vergelijken met een digitale levensloop die alle grote, ingrijpende life events in een mensenleven volgt en waarin de werknemer keuzes kan maken. ‘Mensen zoeken zekerheid en stabiliteit. Wij willen mensen helpen hoe ze de juiste keuzes kunnen maken bij een carrièreswitch of als er kinderen komen of als ze gaan trouwen en een huis kopen, zonder dat ze al te veel risico lopen.’

Grote vrijheid en experimenteren

Sabine van Sasse van IJsselt houdt zich als digital marketing young professional vanuit SCHAAL+ onder meer bezig met conversie-optimalisatie, social mediastrategie, merkpositionering en propositie-ontwikkeling. Ze verdeelt haar aandacht tussen de startup van Van Ierschot en allerlei digitale marketingvraagstukken bij Van Spaendonck als corporate concern. ‘Ik zou het werken hier niet spannend willen noemen, eerder leuk en heel leerzaam. Ik heb een grote vrijheid om te experimenteren en verschillende scenario’s te testen en dat is super. Om een voorbeeld te geven: ik kwam hier binnen en mocht al een naamsbekendheidonderzoek opstarten, zonder gedoe en wekenlang vergaderen. Bij de startup binnen Van Spaendonck leer je heel snel wat wel en wat niet werkt. Soms sla je de verkeerde weg in en dan opeens maak je juist weer een enorme progressie. Dat is echt bijzonder, juist ook omdat het helemaal nieuw is en je bij alle fases bent betrokken. Ik werk anderzijds samen met de marketeers van Van Spaendonck en dat geeft weer een heel andere dynamiek. Ik kan daar heel duidelijk van meerwaarde zijn in allerlei opzichten, zoals bij de ontwikkeling van een nieuwe website, de positionering van bedrijf en de sociale mediastrategie. Wat echt bijzonder is hier? Ik denk dat je hier vooral ook leert waar je kracht ligt. Ik leer om grote projecten op te knippen in kleinere stukjes. Want het aftikken van de to-do’s en het opleveren van die kleine stukjes vind ik prettig en daar haal ik voldoening uit.’

Stijn Schiphorst richt zich als digital design young professional op het digital designaspect voor de ontwikkeling van het nieuwe platform. Hij is nadrukkelijk betrokken bij het strategische stuk: wat moet het platform worden en waar zit de meerwaarde voor de eindgebruiker? Daarnaast levert hij input voor designvraagstukken binnen een ander project bij Van Spaendonck. ‘Ik ben lekker in het diepe gegooid. UX design was voor dit bedrijf een heel nieuwe discipline. Ik werd dan ook gedwongen om min of meer mijn eigen functie te creëren. Ik ben de pionier die hier iets nieuws komt brengen en dat is natuurlijk geweldig, want ik kan dan mensen verrassen met een nieuwe aanpak en ideeën. Ik werk ook net als Sabine deels voor de startup en deels bij andere projecten zoals Co-Pilot, een new business initiatief dat zich richt op ondernemers die doorgroeien en daarbij advies en ondersteuning nodig hebben door middel van HR-tools die gestructureerd zijn op één plek. Ik ben de huidige producten en diensten aan het verbeteren en voeg nieuwe functionaliteiten toe plus interface design.’

Eigen expertise

Volgens Van Ierschot is het werken in de startup een continu samenspel met Sabine en Stijn om elke week weer een nieuwe stap te maken. Met het houden van interviews, het maken van prototypes, het ontwikkelen van persona’s en het opzetten en analyseren van enquêtes. ‘Ieder van ons heeft zijn eigen expertise en dat werkt heel goed samen. Ook een grote plus vind ik de masterclasses en bootcamps waaraan de young professionals vanuit SCHAAL+ deelnemen. Die uitwisseling van ervaringen en inzichten werkt als een enorme katalysator. Hier hebben we ook wekelijks sessies met andere onderdelen van Van Spaendonck en wisselen we kennis uit. Dat geeft echt een boost aan projecten.’

Van Ierschot is enthousiast over Sabine en Stijn. ‘Ik hoef ze eigenlijk maar weinig te vertellen, want ze voelen veel intuïtief aan. Ze zijn de baas over hun eigen vak. Ze hebben de vrijheid om hier te excelleren, maar hebben ook een grote verantwoordelijkheid. Dat begrijpen ze als geen ander. En het mooiste is misschien wel dat ze nooit zeggen: nee, dat kan niet. Ze denken wat dat betreft altijd grenzeloos.’

Over SCHAAL+
SCHAAL+ selecteert en ontwikkelt young professionals in digital marketing, digital communication en digital design. Zij worden ingezet bij organisaties die zich richten op digitalisering. SCHAAL+ helpt bij het onboardingsproces en verzorgt vakinhoudelijke masterclasses. De digital young professionals worden intensief begeleid en er wordt veel aandacht besteed aan de juiste vaardigheden, competenties en persoonlijk leiderschap om de digitalisering bij organisaties te begeleiden. Daarnaast verzorgt SCHAAL+ incompany trainingen voor voor (digital) marketing-, communicatie- en designteams.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met SCHAAL+

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken