Koffiedik 2013: 'maak het rampjaar positief'

Koffiedik 2013: 'maak het rampjaar positief'
  • Algemeen
  • 10 jan 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Dialoog

In de beroemde kerk De Duif aan de Amsterdamse Prinsengracht, vond vanavond het al even beroemde IAA-Koffiedik Kijken plaats. Wat brengt marketing in 2013? Vijf grootheden uit de marketing-communicatie deden hun voorspellingen. Terwijl Dick Molman (Sanoma) het gouden kopje ophaalde voor de beste voorspelling van het jaar, werd in De Duif duidelijk wat 2013 brengt, volgens de aanwezige sprekers.

Voorzitter Tijmen Bos opent de avond op zijn persoonlijke, gezaghebbende wijze.

Reclame m/v van het Jaar 2012 Simon Neefjes gaf al direct tijdens zijn gepassioneerde toekomstvoorspelling aan, dat wie alle trendreports gelezen heeft, slechts een ding kan concluderen: " the only way is up!" Het vinden van goed personeel hierbij blijft een uitdaging. Maar ' de crisis betekent dat je niet moet klagen, je moet je aanpassen'. Neefjes -met 400 man in dienst- ziet de toekomst tamelijk rooskleurig tegemoet, zo vertelt hij op Koffiedik Kijken.

Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC Handelsblad, deed 13 voorspellingen, waarvan vele tijdens de presentatie al via Twitter reeds werden bekritiseerd. Ze zijn dan ook opmerkelijk. Hierbij wat hij in het koffiedik ziet:

1. Het kabinet haalt 2014, maar onder veel spanning;
2. De Euro gaat door, maar leidt tot minstenst 7 Eurotoppen om nieuwe munt-crises te bespreken;
3. De Duitse verkiezingen zullen in 2013 belangrijker blijken dan de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2012 voor ons land waren; 'Nederland wordt de 17de provincie van Duitsland';
4. Willem-Alexander wordt koning;
5. in 2013 stopt de Syrische oorlog;
6. De volgende Chinese president maakt naam;
7. 2013 wordt de warmste periode ooist, maar niemand doet er verder wat aan;
8. Iedereen wordt dikker, maar weer niemand die er iets aan doet;
9. Integriteit wordt (nog) belangrijker;
10. 2013 wordt geen sportjaar maar een kunstjaar;
11. Kranten met meerwaarde overleven;
12. In 2013 herdenken we JFK en MLK (Martin Luther King, red.);
13. Dromers gaan het maken. 'Keep dreaming'!

Vervolgens voorspelt digitaal ondernemer Joris Heukelom (tevens voorzitter IAB) dat bij de KPN kroon uit het logo verdwijnt ten koste van een sombrero. Dit vanwege de Mexicaanse aandeelhouder. Topman Blok ruimt het veld. 'En dat niet alleen. Bill Gates schiet komend jaar Windows 8.0 te hulp, want dat komt nog niet genoeg van de grond. Hyves gaat ten onder. Google koopt Pinterest en de munteenheid Buki verschijnt op social media zoals Facebook. Met de Buki kan je straks op social media betalen. Bepaalde apps op doktersvoorschrift worden (zoals ook in MarketingTribunes Jongereniconen 2013 voorspeld, red.) de opvolger van voorgeschreven medicijnen...' Heukelom heeft speciaal voor vanavond bijzondere Nu.nl smartphone shots gemaakt, van nieuws in december 2013, die zijn presentatie extra leuk maken.



Voormalig topambtenaar Jack de Vries die nu consultant is bij Hill+Knowlton, geeft guitig aan dat het voor het bedrijfsleven in 2013 vooral om 'authenticiteit en optimisme' moet gaan. Hoe precies je dat in je communicatiestrategie vertaalt, blijft ongewis. Moderator Dave Nelissen, die de avond met Astrid Prummel (Adformatie) leidt, vraagt na De Vries' presentatie of hij ooit sjacherijnig is. 'Ik heb gewoon een blij hoofd', reageert De Vries, 'en dat is wel eens lastig want als bewindsman moet je geregeld serieus kijken. Anders denkt men dat je de mensen in de maling neemt. Ik train daar nu op.' Prummel vraagt de spreker waarop zijn gezag als communicatie-adviseur precies is gebaseerd. 'Ik stond als kamerlid midden in het vuur waar het ging om imago's', antwoordt hij. De Vries geeft aan dat hij graag terug de politiek in zou gaan.

Orakel
Tenslotte spreekt ondernemer Salem Samhoud een gepassioneerd maar ietwat ongestructureerd pleidooi uit, waarin Samhouds sterrenchef een grote inspiratiebron blijkt. Met deze topchef heeft Samhoud topchef een milieuvriendelijke en sympathieke tomaatburger ontwikkeld, als serieus alternatief voor de vleesburger. Oplage intussen: 5 miljoen. Samhoud adviseert iedere ZZP-er in de kerk in 2013 vijf mensen in dienst te nemen. Zo gaat de economie weer groeien. Na deze voorspellingen, tips en learnings bedankt voorzitter Bos namens het IAA de sprekers, organisatie en sponsors. De kunst in 2013 zal volgens Bos zijn, om een positieve draai te geven aan een lastig jaar. Dan vindt een aangeklede netwerkborrel plaats in De Duif. Veel koffie wordt dan niet meer geschonken.
(PvWK)

Noot van de redactie: onze reporter is erelid IAA


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken