MediaPartners Group betreedt top 5 Nederlandse communicatiebureaus
- Algemeen
- 7 mrt 2013 @ 00:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Geen tag
- 7 mrt 2013 @ 00:00
- Redactie MarketingTribune
In het januarinummer van Quote staat het interessante artikel 'Het reclamebureau is dood, lang leve het reclamebureau'. In dat artikel staat behalve een analyse over afnemende verdiensten uit klassieke reclame ook een opsomming van de grootste reclamebureaus van Nederland, gemeten naar omzet. Deze cijfers tonen de opkomst van content marketingbureaus, door de claim van MediaPartners Group in 2013 de top 5 te zullen betreden.
Volgens Quote bestaat de top 6 van Nederlandse communicatiebureaus, gemeten naar jaaromzet in euro, uit:
'DDB 48.105.000 (2010)
TBWA 47.484.000 (2010)
180 26.408.000 (2010)
Wieden & Kennedy 19.900.000 (2011)
Young & Rubicam 8.100.000 (2011)
JWT rapporteert niet, maar past vermoedelijk tussen W&K en Y&R.'
Het gaat om cijfers 2010 en 2011, dus vermoedelijk zijn ze in 2012 ten opzichte van dit lijstje nog wel wat gedaald.
JWT sterk in content
Uit twee bronnen kreeg de MT redactie een reactie op deze cijfers, die op zich al bijzonder zijn omdat Amerikaanse netwerken gebonden zijn aan de Helms- Burton Act. De eerste reactie is van JWT-baas Ralph Wisbrun (foto rechts). Hij bevestigt de kop van het Quote-stuk maar knoopt hier aan vast dat JWT Amsterdam zichzelf daarom opnieuw heeft uitgevonden. Een nieuwe organisatie is het gevolg, bovendien is JWT Amsterdam sterk in content marketing, een communicatiediscipline die sterk in opkomst is. Klik hier voor Wisbruns verklaring.
Opkomst MediaPartners Groep
Een tweede reactie is mogelijk nog opvallender, want betreft een Nederlandse bureaugroep gespecialiseerd in content marketing die niet in de Quotelijst staat maar er wel in thuis hoort. 'De netto omzet van MediaPartners Group komt in 2013 namelijk uit op 18,5 miljoen euro. Waarmee nog maar eens duidelijk wordt hoe groot het belang van contentmarketing in de budgetten van opdrachtgevers inmiddels is geworden', meldt algemeen directeur Alec Bergsma (foto links). Met deze omzet zou MediaPartners Group ongeveer gelijk uitkomen met W+K, goed voor een top 5 notering. Bergsma, niet zonder trots: 'Aardig is ook dat al deze bureaus in buitenlandse handen zijn. MPG is dat niet.'
Content marketing verklaard
Klik hier voor een scherpe analyse van de discipline content marketing, met antwoorden op de meest gestelde vragen door marketeers. (PvWK)
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
- [branded content] De naadloze integratie van CSRD in de gehele...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing