Top-5 ergernissen consumenten

Top-5 ergernissen consumenten
  • Algemeen
  • 23 mei 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Loze beloftes en een slechte klantenservice zijn de grootste ergernissen van klanten en de belangrijkste reden voor slechte reviews. Dit blijkt uit een analyse van 494 reviews op Preferenso.nl, een onafhankelijk platform waar service-ervaringen worden gedeeld. Onbereikbaarheid, negeren van klachten en het verstrekken van onjuiste informatie zijn ook belangrijke punten van kritiek. Slechte presteerders volgens de klanten op het platform zijn Simpel, Oxxio, PostNL en Postcodeloterij.

De top-5 ergernissen
1. Niet leveren wat is beloofd
2. Slechte of onbereikbare klantenservice
3. Onterecht geld afboeken of berekenen
4. Agressieve verkoopmethoden
5. Onduidelijke, ondeskundige en onjuiste informatie

Oxxio, PostNL, Simpel en Postcode Loterij doen het slecht
Energiebedrijf Oxxio krijgt van hun klanten een 3,8 terwijl de energiebranche gemiddeld een 6,4 scoort. Medewerkers beloven aan de telefoon vaak een oplossing, terwijl er vervolgens (herhaaldelijk) niets mee gebeurt. Ook geven klanten aan dat Oxxio via aanbiedingen belooft goedkoper te zijn dan de concurrent, terwijl dit in de praktijk volgens hen niet blijkt te kloppen.

PostNL doet niet veel met herhaalde klachten en levert niet goed, slordig of met slechte informatie over track and trace af. De basisbelofte laat dus te wensen over en klanten geven hen een signaal met een beoordeling van een 4,1. De koeriersbranche scoort in het algemeen ook onvoldoende met een 5,1.

Bij telecombedrijf Simpel is het vreemd genoeg nauwelijks mogelijk om telefonisch contact te krijgen. Als dit wel lukt, is de ontvangen informatie volgens klanten vaak onduidelijk. Ook reageert Simpel nauwelijks op klachten, bijvoorbeeld als iets niet werkt of als de factuur niet klopt. Simpel wordt dan ook afgestraft met een 4,3, terwijl het gemiddelde cijfer in de telecombranche een 6,1 is.

Ook de Postcode Loterij doet het slecht. De onvrede van klanten uit zich in een 3,7 als rapportcijfer. De branche kansspelen krijgt gemiddeld een 5,4. Het continue bestoken van klanten met mailings wekt grote irritatie en het is volgens klanten bijna onmogelijk om op te zeggen.

Volgens het persbericht van preferenso.nl verwachten consumenten niet het onmogelijke of een topservice. Ze verwachten wat er redelijkerwijs verwacht kan worden en zijn teleurgesteld als beloftes niet ingelost worden. Er worden zeer slechte reviews gegeven wanneer klanten onmacht voelen bij problemen die ze hebben en die niet, onvolledig of op verkeerde wijze worden afgehandeld. Daarbij is ook de manier waarop er wordt gecommuniceerd en gehandeld van essentieel belang om vertrouwen van klanten te winnen en te behouden. Het jokken over de belofte en het doofstom zijn als het gaat om klachten wordt tegenwoordig steeds gevaarlijker omdat de slechte prestaties steeds vaker openlijk worden gedeeld op internet.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken