Prijsperceptie voedsel staat duurzaamheid in de weg

Prijsperceptie voedsel staat duurzaamheid in de weg
  • Algemeen
  • 24 okt 2013 @ 11:33
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • ConsumentenVerkoop

Tweederde van de Nederlanders vindt de voedselprijzen te hoog. Dit is niet alleen een opmerkelijk maar ook verontrustende resultaat van vers onderzoek. Opmerkelijk omdat de voedselprijzen in Nederland op dit moment al 4% onder de gemiddelde prijzen in de EU liggen (bron: Eurostat 2013). En dit verschil wordt waarschijnlijk alleen nog maar groter door de nieuwe prijzenoorlog. Verontrustend omdat deze perceptie verduurzaming in de weg staat en omdat grondstoffenprijzen juist nog verder gaan stijgen.


Een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking (64%) vindt dat de huidige prijs van voedsel (te) hoog is. Zo blijkt uit de nieuwe Foodmonitor die The Food Agency samen met  marktonderzoeksbureau Trendbox heeft opgezet.  Als er gekeken wordt naar de demografische gegevens dan zijn er met name verschillen te zien tussen de leeftijdsgroepen. 55% van de ouderen boven de 65 vindt de prijzen hoog versus 70% voor de groep 35 – 49 jaar. Slechts 2% van de Nederlanders vindt de huidige voedselprijzen laag.

Voedselprijzen stijgen nog
'De resultaten zijn verontrustend omdat het onze toekomst in de weg kan staan. Los van de prijzenoorlog is er voorspeld dat de voedselprijzen de komende tien jaar aanzienlijk zullen stijgen en fluctueren, door hogere energieprijzen, een groeiende vraag en afzwakkende productgroei. Het feit dat de Nederlandse consument de prijzen nu al hoog vindt is op zijn minst zorgelijk. Een hogere voedselprijs is ook nodig om een duurzame agrarische sector te creëren.  Ofwel om de boeren te behouden in Nederland, en te voorkomen dat we voor onze voedselvoorziening volledig afhankelijk worden van het buitenland', aldus Foodmonitor. Hieronder het overzicht van de verschillende in het onderzoek gevonden percepties.

De huidige perceptie van de consumenten over de voedselprijzen staat een verbetering op het gebied van duurzaamheid en gezonder eten in de weg, constateert Foodmonitor. 'De aandacht en waardering zal moeten verschuiven van de prijs naar de kwaliteit van ons voedsel: lekker, gezond, duurzaam. Alleen dan zal de consument de vaak noodzakelijke meerprijs willen betalen voor duurzaam en gezond eten en zullen bedrijven sneller bereid zijn om hierin te investeren.'
Hier ligt een schone taak voor de marketeers in de betrokken categorieen. (PvWK)


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken