Prijzenoorlog levert Albert Heijn geen extra klanten op

Prijzenoorlog levert Albert Heijn geen extra klanten op
  • Algemeen
  • 11 okt 2013 @ 10:30
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Prijs

'De prijzenoorlog levert Albert Heijn nauwelijks extra klanten op.' Dat meldt het ANP op basis van vers onderzoek van bureau GfK. Sinds 'Appie' duizend artikelen goedkoper maakte begin september 2013, kwamen er weinig nieuwe klanten bij. Het aantal Nederlandse huishoudens dat AH bezocht, steeg vorige week ten opzichte van een jaar geleden marginaal van 44,4 procent tot 44,9 procent. Lidl ontpopt zich als grootste concurrent van Albert Heijn.

Lidl laat volgens GfK een verdere groei zien van 23,1 procent naar 24,9 procent. Lidl geldt als grote concurrent van marktleider AH. Volgens supermarktdeskundige Joop Holla van GfK hebben alle ketens last van Lidl en in het bijzonder Aldi, de andere Duitse retailer die in Nederland actief is.

Duur imago
De prijzenoorlog werd ingezet om Albert Heijns wat duurdere imago bij te stellen. Dat lijkt nog niet helemaal gelukt. Retailer Dirk kwam direct met een tegencampagne waarin geclaimd werd dat Hamsterweken bij Dirk Hamsterjaren zijn, dag in dag uit voordeel. 'Als het om A-merken gaat, ervaart 47 procent van de consumenten AH nog altijd als duurste supermarkt', concludeerde bureau MarketResponse vorige week op basis van nieuw imago-onderzoek onder supermarkten.

Fijne focus
Albert Heijn spreekt tegen dat de prijzenslag nauwelijks iets oplevert. 'Wij merken dat onze klanten het fijn vinden dat ook bij ons de focus op prijzen ligt', luidt de korte reactie op GfK's bevindingen. Maar fijn is blijkbaar iets anders dan conversie. GfK meet met een vast panel van duizenden huishoudens de uitgaven in supermarkten. De marktonderzoeker heeft daardoor een constant beeld van waar consumenten hun boodschappen doen.

Vreemd gaan
Albert Heijn kan volgens GfK's Holla ook nog altijd bogen op een grote schare vaste klanten. 'De AH-adepten gaan wel in toenemende mate vreemd bij Lidl, waarbij zij zich laten verleiden door lagere prijzen voor artikelen als diepvriesvlees en wijnen, zonder dat het tot een definitieve breuk komt.' Twee creatieven die tien jaar de Harry-campagne voor AH maakten, blijken nu ook vreemd te gaan. Zij maken voortaan de campagne voor Jumbo. Holla zegt in Het Parool dat van een echte prijzenoorlog nog altijd geen sprake is. 'De andere ketens zijn AH wel gevolgd met prijsverlagingen, maar niemand is er echt ondergedoken. Het was meer verdedigen dan aanvallen', aldus Holla. (PvWK)

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken