'Come Together': 121 innovaties, 10 pitches, 1 winnaar

'Come Together': 121 innovaties, 10 pitches, 1 winnaar
  • Algemeen
  • 15 nov 2013 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • KwaliteitAwardsInnovatie

De eerste TEDTalk van TEDxBinnenhof 2014 is bekend: Coen van de Steeg, initiatiefnemer van WeHelpen. Van de Steeg is de winnaar van ‘Come Together’, een initiatief van ActiZ, pensioenverzekeraar PGGM en Microsoft om zorginnovaties een platform te geven. De tien finalisten hebben hun ideeën gisteren in De Bitterzoet in Amsterdam gepresenteerd.

Coen van de Steeg is met WeHelpen een landelijk platform gestart om op lokaal niveau onderlinge hulp in de samenleving te stimuleren en te verhogen. De jury koos voor WeHelpen omdat ‘het initiatief écht inhoud geeft aan een participerende samenleving op basis van gelijkwaardigheid en wederkerigheid’. ‘WeHelpen verbindt mensen daadwerkelijk door slim gebruik te maken van de huidige technologie.’

Unaniem
De juryleden, bestaande uit deskundigen en de initiatiefnemers van ‘Come Together’, kozen unaniem voor WeHelpen. Juryvoorzitter Hans Bos van Microsoft Nederland: ‘Door bezuinigingen en veranderingen in de samenleving is de verwachting dat mensen voor zorg en ondersteuning vaker een beroep moeten doen op hun eigen omgeving. De rol van technologie in ons dagelijks leven speelt hierbij een steeds grotere rol. De 121 aanmeldingen en tien finalisten laten dit ook zien.’

Publiek kiest ook voor WeHelpen
Ook het aanwezige publiek en de kijkers van de livestreaming konden hun voorkeur aangeven. Honderd aanwezigen en ruim duizend kijkers bleken ook het meest onder de indruk van het persoonlijke verhaal van Coen van de Steeg en zijn motivatie om WeHelpen te starten. Hiermee bevestigt het publiek de keuze van de juryleden.

De overige kanshebbers waren:

- Dennis Wiersma met EAThere: de smartphone applicatie die de strijd aanbindt tegen eenzaamheid door mensen meer samen te laten eten.

- Laurens Waling heeft met Bookingzorg.com de ambitie om cliënten meer zelf te laten kiezen welke hulpverlener zij willen.

- Mark Dijksman heeft een systeem bedacht dat op basis van Big Data de zelfredzaamheid in een wijk kan monitoren.

- Sietse Dugour wil met behulp van de MyMotion sensor het bewegingspatroon van senioren analyseren en daarmee het valrisico van senioren in hun thuisomgeving voorkomen.

- Freena Eijffinger ontwikkelt Autitouch Software op een multitouch platform (groot scherm) om de diagnostiek van kinderen met autisme te ondersteunen en te versnellen zodat zij eerder een juiste diagnose krijgen en daarmee toegang tot ondersteuning in de zorg.

- Monica Millroy Lemus wil via haar Stichting NuestraCasa de relaties tussen generaties gebruiken om zwakkeren sterker te maken.

- Pim Pelser is initiatiefnemer van DoSocial, dat zich ten doel stelt om de kwaliteit van leven structureel te verbeteren door sociale initiatieven in en buiten de zorg te realiseren door kennis, creativiteit, netwerk en hart aan te bieden.

- Diane Beerlage wil met GoudOud in Warffum een vernieuwend totaalconcept voor wonen, zorg en welzijn realiseren voor dorpsbewoners die door ziekte, beperking of leeftijd een meer beschermde woonomgeving en (zorg)voorzieningen nodig hebben.

- Bart van der Velpen pleit voor een Community Gebonden Budget waarbij hij uitgaat van het idee mantelzorg te regelen via Facebook en een communityzorgverzekering.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken