LifeLines ontvangt 165.000ste deelnemer op locatie

LifeLines ontvangt 165.000ste deelnemer op locatie
  • Algemeen
  • 2 dec 2013 @ 15:54
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • KwaliteitHuisartsZiekenhuisWetenschap

LifeLines, het grootste medische populatieonderzoek van Nederland, heeft eind november haar 165.000ste deelnemer op locatie ontvangen. Hiermee is de doelstelling bereikt. Voor het onderzoek wordt samengewerkt met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en huisartsen uit de drie noordelijke provincies.

LifeLines is een wetenschappelijk onderzoek dat eind 2006 is gestart en minimaal dertig jaar lang de ontwikkeling in gezondheid volgt van 165.000 mensen in Noord-Nederland. Dat is 10 procent van de totale bevolking van Groningen, Friesland en Drenthe samen. De gegevens worden gebruikt door onderzoekers uit de hele wereld.

Deelnemers
De deelnemers krijgen elke vijf jaar een oproep voor vervolgonderzoek. Daarnaast krijgen zij uitgebreide vragenlijsten voorgelegd over onder meer ziekten, medicijngebruik, leefstijl en voedingsgewoonten. Vanaf januari start LifeLines met de tweede screening van de deelnemers. Dan worden onder andere bloeddruk, gewicht, lengte en hartfunctie gemeten en geven de deelnemers bloed en urine af.

Biobank
Het biomateriaal van de deelnemers wordt anoniem opgeslagen in een biobank. De biobank levert veel mogelijkheden voor wetenschappelijk onderzoek: het vergroot kennis over en geeft inzicht in het ontstaan van ziekten. Hierdoor wordt volgens onderzoekers op den duur preventie eerder en beter mogelijk. Lifelines biedt hiermee een belangrijke bijdrage aan het beantwoorden van de vraag: Hoe kunnen mensen op een gezonde manier ouder worden?

Vergrijzing
Dit is volgens de onderzoekers belangrijk, want de Nederlandse bevolking vergrijst en in 2030 is het aandeel van de bevolking ouder dan 65 jaar, verdubbeld tot 25 product. ‘Daardoor stijgt de behoefte aan zorg, want het aantal mensen met een chronische ziekte neemt sterk toe. Aandoeningen die het gevolg zijn van vergrijzing, een verkeerd voedings- en bewegingspatroon en omgevingsfactoren ontstaan steeds vroeger in het leven.’

Generaties
Generatieverbanden zijn daarom een belangrijk onderdeel van het onderzoek. Door drie generaties in het onderzoek mee te nemen, kan onderzocht worden of en wanneer de eerste symptomen van ziekte zich manifesteren bij kinderen en jongvolwassenen.

Regie in eigen handen
Daarbij worden burgers mondiger en stellen ze hogere eisen aan de zorg, stellen de onderzoekers. ‘Ze treden steeds meer op als zorgconsument, die de regie in eigen handen wil nemen. Een belangrijke maatschappelijke opgave is te bezien hoe we langer gezonder kunnen leven, om uiteindelijk met minder kosten en arbeidsinzet aan de groeiende, cliëntspecifieke behoeften te kunnen voldoen.’

Sponsoring
Het onderzoek wordt gesponsord door de ministeries van Volksgezondheid en Economische Zaken, de Provincie Groningen, Samenwerkingsverband Noord-Nederland, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, de Nierstichting, het Diabetesfonds, de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken