Martha Flora brengt dementiezorg naar Lochemse villa

Martha Flora brengt dementiezorg naar Lochemse villa
  • Algemeen
  • 21 jan 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • KwaliteitOuderenzorgPatiëntrelatieInnovatie

Martha Flora neemt vanaf volgende maand Villa de Luchte, een particuliere instelling voor dementerende ouderen in Lochem, over. Met de overname voegt Martha Flora een derde locatie toe aan haar bestaande organisatie en stelt zij de zorg voor de huidige villabewoners en de werkgelegenheid van de medewerkers in de villa veilig. De overeenkomst is gesloten onder voorbehoud van financiering. De zorgvilla gaat verder onder de naam Martha Flora Lochem.

‘Martha Flora neemt alle bestaande verplichtingen van Villa de Luchte over waardoor het Lochemse zorginitiatief, na een periode van onzekerheid, van continuïteit is verzekerd,’ laat Marco Ouwehand, directeur en oprichter van Martha Flora, in een persverklaring weten. Martha Flora zal zich in eerste instantie toeleggen op het brengen van rust en zekerheid voor bewoners, familie en medewerkers en vervolgens haar eigen zorgconcept invoeren.

Zorgconcept
Het zorgconcept van Martha Flora is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoek van hoogleraar Anne-Mei The en de persoonlijke ervaringen van Marco Ouwehand met zijn aan Alzheimer lijdende moeder Martha Flora. ‘Gespecialiseerde en liefdevolle zorg voor mensen met dementie én hun familie’ is de onderliggende gedachte. De visie op dementiezorg steunt op vijf pijlers: welbevinden, familie, liefdevolle medewerkers, gezondheid en aantrekkelijk wonen.

‘Wij zijn geen verpleeghuis maar een geborgen, beschermde leefomgeving waar mensen met dementie of Alzheimer hun leven prettig en waardig kunnen voortzetten. Binnen deze besloten en beschermde samenleving staat liefdevolle zorg en begeleiding door zorgvuldig geselecteerd en zelf-opgeleid personeel centraal en is ook de familie altijd meer dan welkom. Door de dubbele personele bezetting biedt Martha Flora haar bewoners tweemaal zoveel tijd en aandacht dan de reguliere zorg,’ aldus Ouwehand.

'Allerbeste dementiezorg'
‘De opzet van een Martha Flora huis met privé-woongedeelten, een gemeenschappelijke ruimte en persoonlijke aandacht voor de individuele bewoner biedt de noodzakelijke geborgenheid en structuur. De gemeenschappelijke ruimte, de Meander, illustreert ons unieke concept van de beschermde samenleving. Doel van de allerbeste dementiezorg is: het leven zoals je dat nu leeft zo goed mogelijk voortzetten en daarbij alle ruimte om jezelf te zijn. En dat maakt Martha Flora uniek ten opzichte van andere zorgaanbieders,’ meent Ouwehand.

Prijskaartje
In een Martha Flora huis zijn wonen en zorg gescheiden. ‘De bewoners betalen huur voor hun zorgappartement en het gebruik van de Meander. Voor het zorggedeelte wordt, naast het persoonsgebonden budget, een eigen bijdrage in rekening gebracht,’ legt Ouwehand uit. Aan de zorg op een aantrekkelijke locatie hangt wel een prijskaartje: bewoners betalen een eigen bijdrage van maximaal vierduizend euro per maand.

Martha Flora als inspiratiebron
Martha Flora werkt samen met de zorginstellingen Vierstroom, Bronovo Nebo en Vivre. Ouwehand: ‘Zij omarmen het zorgconcept van Martha Flora en beschouwen ons particuliere initiatief als “best practice”. Martha Flora dient dan ook als inspiratiebron voor hun bestaande zorgpraktijk. De door ons verzorgde opleidingstrajecten en de toepassing van specifieke, op de doelgroep gerichte kennis in de praktijk leiden tot meer aandacht en verbeterde zorg voor de patiënt.’

Martha Flora is sinds vorige maand de exclusieve samenwerkingspartner van het Zweedse Silviahemmet, het door koningin Silvia geïnitieerde zorgverbeterings- en opleidingsinitiatief gericht op de zorg voor mensen met dementie. Op dit moment zijn twee Martha Flora huizen reeds in gebruik: in Den Haag en Gouda.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken