[Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

[Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
  • Algemeen
  • 21 feb 2014 @ 00:02
  • 36348 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PersonaliaMakersInspiratieInnovatie

In de veertiende [Ondernemer van de Week], over opvallende vakgenoten die iets bijzonders uit de grond stampen, sprak de redactie Food & Retail met Sascha Tulp. Behalve als directeur van Anti-models, een 'antiplastic' modellen-/castingbureau dat gezicht geeft aan talrijke retail- en modemerken, speelt Sascha zich momenteel in de kijker door de spectaculaire redding van twee monumentale, verpieterde 'privaathuisjes' uit 1922 op het Valeriusplein te Amsterdam Zuid. Zo komt de droom van haar overleden vader uit en is Amsterdam twee schitterende opgeknapte monumenten rijker. Deze week trekt haar bureau erin, met -voor wie wil- een aparte mannen- en vrouweningang.

1. Wie is Sascha Tulp?
Ik ben Sascha Tulp, 46 jaar en geboren in Amsterdam. Vanaf mijn 4de ben ik opgegroeid in Abcoude, waar ik tot mijn 21ste heb gewoond. Ik heb aan de Gerrit Rietveld Academie afdeling schilderen en audiovisueel gestudeerd. Tevens ben ik 20 jaar professioneel model geweest waarvan ik 12 jaar in het buitenland heb gewoond en gewerkt. Inmiddels ben ik eigenaresse van Anti-models. Anti-models is een modellen-/castingbureau voor echte/charismatische mensen…antiplastic. Anti-models heeft een bestand van ruim 10.000 mensen van 0-100 jaar en vormt een sterk elixer van de samenleving. Wij leveren modellen en acteurs voor mode- en reclame opdrachten en doen veel fotografie opdrachten, commercials, shows en film. Als model had ik een mooi netwerk opgebouwd dat ik nu goed kon gebruiken. Ik merkte dat er behoefte was aan echte mensen in communicatiecampagnes, waarmee je je beter kunt identificeren om zo het "onbereikbare" en de afstand tussen jou en het merk te verkleinen. Met echte mensen spreekt het merk je meer aan en voel je je meer aangetrokken tot de afbeelding of de film. En voel je je uiteindelijk eerder geneigd om het product te kopen.

2. OK, de privaathuisjes case, kun je aangeven waardoor het opknap-idee ontstond, waarom je dit doet en hoe ze uiteindelijk zijn uitgevoerd?
Mijn vader Ab Tulp was groot liefhebber van de Amsterdamse school-architectuur en hij woonde zelf aan het Valeriusplein. Zijn oog viel op de toen nog totaal verwaarloosde Privaathuisjes in het plantsoen bij hem voor de deur. Hij vond het zonde dat de huisjes zo stonden te verpieteren en hij was bezig met de gemeente om deze huisjes in oude glorie te herstellen. De brieven die hij aan de gemeente schreef vond ik later in de gemeente archieven. Ik vond het mooi en symbolisch om zijn rode draad op te pakken en deze droom werkelijkheid te maken.
De huisjes zijn in 1922 gebouwd door architect P. de Meijer. Ze dienden toen o.a. als openbare toiletten voor de destijds gehouden Olympische spelen. Mijn vader is helaas overleden en ik vond het mooi om zijn idee op te pikken en zijn droom te realiseren. De prachtige monumentale pandjes zijn van de Amsterdamse School en hebben een "Gaudi-achtige" uitstraling en op het ene huisje staat in Art-deco letters nog een origineel naambordje "heren" en op het andere huisje - "dames." Ik vond dit een unieke locatie voor mijn modellenbureau Anti-models en ook toepasselijk en humoristisch omdat wij ook mannen en vrouwen vertegenwoordigen...

[noot van de redactie: zie fotoreportage van de huisjes hier onder]

3. Hebben jullie hierbij samengewerkt met een bouwbureau? Ging goed?
Ik heb de privaathuisjes in erfpacht gekregen van de Gemeente omdat ze een "modellenbureau voor het volk" een mooie invulling voor de huisjes vonden en het paste goed binnen het bestemmingsplan. Echter was het niet simpel om deze rijksmonumenten te renoveren. Ik ben toen met mijn partner -die tevens projectontwikkelaar is- bij Stadsherstel N.V. om de tafel gaan zitten en zij hadden ook al jarenlang oog voor deze huisjes. Stadsherstel heeft de huisjes toen van mij gekocht en ik huur de huisjes nu terug. Samen hebben wij de verbouwing gerealiseerd.

4. Was de realisatie ingewikkeld?
De realisatie van de wederopbouw en het herstel van de huisjes was erg ingewikkeld want hoe klein ze ook zijn je krijgt met alle schakels en instanties te maken omdat het monumenten zijn. Je zit vaak maandenlang te wachten op vergunningen etc. We zijn ruim 2 jaar bezig geweest maar nu dan eindelijk zijn ze klaar en kunnen we de nieuwe unieke locatie betrekken.

5. Je meldt nog resultaten over Anti-models waar je erg blij mee & trots op bent. Wil je die delen?!
Anti-models bestaat inmiddels 12 jaar en we zijn uitgegroeid tot een gerenommeerd modellen-/castingbureau en werken voor grote en kleine internationale- en nationale campagnes. Anti-models is opgericht in 2002 en door mijn jarenlange modellen-ervaring kende ik de "ins en outs" van de branche en zag ik een gat in de markt voor een diversiteit van modellen en acteurs.

6. Je bent zelf model geweest, wat heb je in die tijd vooral geleerd?
In mijn eigen modellencarrière heb ik ervaren dat je karakter en uitstraling en acteertalent erg belangrijk zijn voor het slagen van een opdracht. Je werkt samen met een heel team van creatieven zoals fotografen, regisseurs, art-directors, stylisten en visagisten. Het is heel belangrijk dat je samen tot iets moois komt, goed de sfeer aanvoelt waardoor je samen tot een boeiend eindproduct komt.

7. Ga je nog meer renovaties van monumenten verzorgen of was dit een zijsprong?
Ik ben zelf net verhuisd naar een oud boerderijtje, een soort van dijkhuis in Amstelveen uit 1890 met een houten voorgevel. Dit gaan we ook flink verbouwen. We respecteren het monumentale maar we gaan het ook flink moderniseren en uitbouwen. Mijn zoon Tamar is 17 jaar en zijn habitat komt in de voormalige schapenschuur. Mijn partner heeft op dit gebied veel ervaring en een heldere visie.

8. Misschien nog ander nieuws over Anti-models te melden? En... kunnen wij ons ook aanmelden?
Iedereen met een mooi karakter en bijzondere talenten kan zich aanmelden bij Anti-models. Schoonheid is een heel breed begrip dat zit hem vaak ook juist in een zekere imperfectie of juist in sterke karakter eigenschappen. Ik hou van karakteristieke "echte" koppen, dat is vaak veel boeiender en levendiger op foto en film. Schoonheid heeft ook niets met culturele achtergrond, leeftijd, maten of perfectie te maken…dat maakt schoonheid juist zo boeiend...

9. Misschien nog ander nieuws over Anti-models te melden? Kunnen wij ons ook aanmelden?
Iedereen met een mooi karakter en bijzondere talenten kan zich aanmelden bij Anti-models. Schoonheid is een heel breed begrip dat zit hem vaak ook juist in een zekere imperfectie of juist in sterke karakter eigenschappen. Ik hou van karakteristieke "echte" koppen, dat is vaak veel boeiender en levendiger op foto en film. Schoonheid heeft ook niets met culturele achtergrond, leeftijd, maten of perfectie te maken…dat maakt schoonheid juist zo boeiend...

(tekst: PvWK)

Voor wie nieuwe carrierekansen ziet (of voor zijn/haar geliefde, collega of kind), contactdata en het nieuwe adres van Anti-models:
Valeriusplein 7
1075 BG AMSTERDAM
Tel. 020-6232107
info@anti-models.nl
www.anti-models.nl
 

Ook meedoen aan deze rubriek: scroll naar beneden.


Sacha Tulp
 

Historische fotoreportage van de privaathuisjes in Amsterdam Zuid, hoe ze er direct na aanleg uitzagen (en nu weer):

Dit is het veertiende interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail.

Eerder publiceerden wij:
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur Marketing & Innovatie Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'
 


Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl



 

Redactie Food en Retail

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken