IkPas.nl: landelijke oproep voor een maand zonder alcohol

IkPas.nl: landelijke oproep voor een maand zonder alcohol
  • Algemeen
  • 25 feb 2014 @ 06:00
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • SamenwerkingVerslavingszorgWetenschap

Een maand zonder alcohol: wie durft en kan dat aan? Het Trimbos-instituut en het Lectoraat verslavingspreventie Windesheim stellen deze vraag aan het Nederlandse publiek. Het is een oproep gericht aan iedereen die steeds vaker alcohol drinkt zonder daar bewust over na te denken. IkPas.nl daagt je uit om een maand geen alcohol te drinken en te ervaren wat alcohol voor jou betekent.

Je kent het gevoel misschien wel dat je sluipend net wat teveel of te vaak bent gaan drinken, dat het een gewoonte is geworden. Er zijn steeds meer gelegenheden waarbij de drank op tafel staat: het biertje bij het thuiskomen na je werk, het dagelijkse wijntje bij het eten, het afzakkertje of slaapmutsje later op de avond en de talloze momenten buiten de deur. ‘Een maand zonder alcohol is vaak moeilijker dan mensen denken. Zeker als het ongezellig wordt gevonden wanneer je niet meedrinkt, en je dat zelf eigenlijk ook vindt,’ weet Rob Bovens van het Trimbos-instituut en Windesheim.

Alcoholvrije maand
Op IkPas.nl worden mensen opgeroepen zich via een collectief of individueel aan te melden voor een alcoholvrije maand. De website bevat tips en handvatten voor deelnemers. In maart worden er regelmatig nieuwe filmpjes geplaatst van kokoloog Pierre Wind, die alcoholvrije cocktails maakt. Met een Facebookpagina en Twitteraccount. Het logo is de blauwe druppel, niet de blauwe knoop. Achterliggende gedachte: ‘Het is maar voor even en hoeft niet perse voor altijd.’

Time-out-projecten
Uit onderzoek naar eerdere initiatieven vanuit Windesheim, de zogenaamde ‘time-out’-projecten, blijken veel positieve effecten qua bewustwording, slaapkwaliteit en fitheid. Bovens: ‘Deze effecten en het succes van regionale initiatieven waren aanleiding om een landelijk platform te creëren. Omdat het drinken van alcohol de afgelopen decennia steeds “gewoner” is geworden, zijn er redenen te over om in de vastenmaand maart een brede oproep te doen voor een alcoholvrije maand.’ De start is op woensdag 5 maart, na de carnaval.

‘De maand van NIX’
Ikpas.nl is een initiatief van het Trimbos-instituut, Hogeschool Windesheim, diverse GGD- en verslavingszorginstellingen. Irma Laméris van GGD Gooi- en Vechtstreek: ‘Voor ons is het alweer de derde keer dat we het project "30 dagen zonder alcohol" organiseren in maart. Dit jaar richten we ons vooral op de ouders en andere volwassenen, die daarmee het goede voorbeeld kunnen geven aan jongeren. Voor hen wordt maart dus ook de maand van NIX.’



Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken