Veelbelovend idee maakt doorstart [Wedstrijd voor ambitieuze marketeer!]

Veelbelovend idee maakt doorstart [Wedstrijd voor ambitieuze marketeer!]
  • Algemeen
  • 2 mei 2014 @ 11:38
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • Prijs

Een gouden idee dat maar in de la blijft liggen uit angst dat het door de board wordt afgewezen. Of het ziet maar nooit het levenslicht door gebrek aan tijd, budget of door andere prioriteiten. Deze voor menig marketeer herkenbare frustratie is voor het Amsterdamse brand activation bureau ´De Combinatie van Factoren´ (DCVF) en MarketingTribune aanleiding om de wedstrijd ‘Act Factor Challenge’ uit te schrijven. Een platform dat juist een podium geeft aan ambitieuze plannen van marketeers.

De winnaar wordt uitverkozen door een door MarketingTribune en DCVF aangewezen jury. De winnende marketeer wordt gratis geholpen om zijn concept ‘spannender, leuker en presentabel te maken’. De marketeer presenteert het plan vervolgens aan zijn stakeholders. Als deze het plan goedkeuren, is DCVF bij wijze van tegenprestatie bij de executie van de plannen betrokken. De marketeerswedstrijd gaat 22 april van start en loopt tot en met eind mei. De actie is volgens directeur Niels Braat en creatief directeur Tim den Heijer bedoeld als handreiking naar vaak jonge ambitieuze geesten die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. ‘Een junior marketeer krijgt bij wijze van spreken maar één keer in het half jaar vijf minuten de kans om zijn plannen aan de board te presenteren. Daarom moet datgene wat hij presenteert dan staan als een huis’, zo stelt Den Heijer.

Blaas de windtunnel omver
Tegelijkertijd is de Act Factor Challenge een statement tegen de ‘windtunnelactivaties’ waar het reclamevak volgens de directeuren van DCVF door wordt lamgelegd. ‘Met windtunnelactivaties bedoelen we campagnes die vaak gebaseerd zijn op zogeheten consumer insights die beogen superrelevant te zijn. Vooral in de foodsector lijken die campagnes nogal op elkaar’, zo constateert Braat. Zijn creatieve man vult aan: ‘Je ziet het zeker ook in andere sectoren. De campagnes voor een gratis iPad zijn denk ik wel het ergste voorbeeld. Het is een grote eenheidsworst.’

Laaghangend fruit 
De Act Factor Challenge richt zich nadrukkelijk niet alleen op marketeers van A-merken, maar op alle ambitieuze mensen aan opdrachtgeverszijde die een bijzonder idee hebben dat nog niet is uitgevoerd. ‘We lanceren op 22 april de website www.actfactorchallenge.nl . Op de homepage vind je dan een formulier van pak hem beet een A4’tje met drie of vier standaardvragen. Geen eindeloos papierwerk dus, we willen dat het laagdrempelig is om deel te nemen’, zo licht Den Heijer toe.
Uit de inzendingen zullen vijf genomineerden worden gekozen die hun idee moeten pitchen ten overstaan van een door DCVF samengestelde vakjury. ‘Wij willen plannen zien die zich onderscheiden door relevantie en opvallendheid. Bij het ideale idee kruisen deze twee elementen elkaar - wij zeggen dan dat zo'n idee de Act Factor heeft’, zo ontvouwt Braat zijn visie.

De Combinatie van Factoren wil naar eigen zeggen een positieve impuls geven aan het creatieve klimaat in Nederland, dat volgens velen al jaren aan vervlakking onderhevig is. ‘Ik zit in de Esprixjury. Je kunt dan bijvoorbeeld vanuit die hoedanigheid een heel kritische column schrijven. Die vorm respecteer ik, maar wij nemen liever een initiatief waarmee we laten zien waar we voor staan’, zo licht Den Heijer toe. Braat vult aan: ‘Je kunt mee huilen met de wolven in het bos of zelf iets leuk gaan doen. Voor ons was de keuze snel gemaakt’, zo vertelt hij met een ironische glimlach.

Uit de schaduw
Het brand activation bureau bestaat al sinds 1997 , en heeft een goede reputatie met een dito klantenportfolio. Toch geniet DCVF geen grote bekendheid. ‘Nee, wij zoeken de spotlight niet op. Dat past van nature niet zo in onze manier van werken. Maar de Act Factor Challenge is voor ons een mooie kans om aan de wereld te laten zien waar we voor staan. Namelijk voor relevante creativiteit’, vertelt de creatief directeur begeesterd.

Met de tegenwerping dat veel creativiteit de afgelopen jaren in de kiem werd gesmoord door de economisch malheur zijn Braat en Den Heijer het maar zeer ten dele eens. Zij geloven eerder dat de mooiste rozen groeien aan de rand van het ravijn. ‘Neem bijvoorbeeld de campagne ‘Kijk kanker de wereld uit’ van Ditzo. Dat was een ongelofelijk succes omdat het mensen in het hart aansprak. Creativiteit is niet afhankelijk van economische omstandigheden’, zo stelt Braat.
Den Heijer nuanceert enigszins: ‘Goed, de crisis zorgt ervoor dat er wat minder speelruimte is dan voorheen. Maar goede ideeën hoeven niet duur te zijn en de crisis moet naar ons idee ook geen excuus zijn om alleen nog maar de veilige keuze te maken.’

Deelnemers die geen prijs winnen hoeven niet bezorgd te zijn dat iemand met hun ideeën aan de haal gaat. ‘We laten zeker een non-disclosure agreement opstellen. Onze bedoelingen zijn zuiver’, zo benadrukt Braat. ‘We hebben dan ook helemaal geen winstoogmerk. We willen marketeers een kans geven om hun ambitie waar te maken. Het zou dan ook fantastisch zijn als de Act Factor Challenge een jaarlijkse traditie mag worden ’, zo droomt Braat hardop.

Ambitieuze marketeers kunnen vanaf 22 april via de website www.actfactorchallenge.nl hun gouden idee aanmelden en de uitdaging aangaan.


 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken