Nederlandse kampeermarkt: omvangrijk en divers

Nederlandse kampeermarkt: omvangrijk en divers
  • Algemeen
  • 23 jun 2014 @ 10:56
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Branded content

De Nederlandse kampeermarkt is omvangrijk én divers. Maar liefst 3,4 miljoen (toeristische) kampeerders verdeeld over 1,3 miljoen huishoudens maken gemiddeld 1,5 kampeervakantie per jaar. Kennis over de vier belangrijkste kampeersegmenten is voorhanden voor merken uit de kampeermarkt zelf en adverteerders die kamperen als thema willen claimen.

De gezinskampeerder (33%)
Dit type is tussen de 35 en 55 jaar, en trekt er veelal in de zomer op uit met zijn thuiswonende kinderen. De gezinskampeerder boekt ruim van tevoren, meestal online. Vakanties in een gehuurde accommodatie (36%) vinden vooral plaats in Frankrijk. Vakanties in eigen land (45%) viert de gezinskampeerder vaak in Noord-Brabant, in of bij een attractiepark. Van alle segmenten gaat de gezinskampeerder het vaakst met vrienden, familie of collega’s op vakantie. Activiteiten? Zwemmen, uit eten gaan, funshoppen en zonnebaden.

De traditionele kampeerder (19%)
Deze kampeerder is 50+ en heeft geen thuiswonende kinderen meer. Hij kampeert in de caravan, vooral in het laagseizoen, en reist vaak af naar Frankrijk. In Nederland is Gelderland favoriet. Het aantal trekvakanties op de bonnefooi is zeer groot. Populair zijn tochtjes met de auto of met de fiets, bezoekjes aan natuurgebieden en bezienswaardige gebouwen, wandelen en uit eten gaan. De totale uitgaven per dag zijn ten opzichte van de andere kampeerders het hoogst.

De ondernemende kampeerder (16%)
Dit segment is van alle leeftijden, en komt vaak uit de hogere sociale klasse. De ondernemende kampeerder gaat zelfstandig met de tent en bekijkt stadjes, fietst en wandelt. Hij onderneemt veel stedenvakanties en sportieve of actieve vakanties, die hij relatief kort voor vertrek boekt. Zijn voorkeur gaat uit naar een omgeving van strand, zee, duinen en vaak bergen. De ondernemende kampeerder is ook wel te typeren als een luxezoeker: hij doet graag nieuwe ervaringen op en bezit veel luxe en moderne spullen. 

De gezelligheidskampeerder (7%)
Hij kiest trouw voor dezelfde (vaak Nederlandse) camping en maakt graag tochtjes met de auto. De gezelligheidskampeerder is van alle leeftijden, heeft veelal een gezin met wat oudere kinderen en komt uit de laagste sociale klassen. Vakanties staan regelmatig in het teken van bezoek aan familie en vrienden. Voor ontspanningsvakanties gaat hij bij voorkeur naar een omgeving van strand, zee, duinen, bos en heide. Tijdens de vakantie onderneemt deze doelgroep de minste activiteiten. Wel staat relatief vaak een dagje strand of attractiepark op het programma.

Bereik de kampeerder die past bij uw business
Met de zomer voor de deur legt u snel en effectief contact met een kampeersegment, via print, online, apps, social media, events en retail. Niet alleen op de camping zelf bereikt u de gezelligheidskampeerder, het jonge gezin of de liefhebber van stedentrips, maar ook ver daarvoor en erna. Met ieder segment onderhoudt de ANWB intensief contact in de fasen van inspiratie, oriëntatie, zoek & boek, aanschaf en napret. Welk segment sluit aan bij uw business?

Laat uw gegevens achter en ontvang een gratis quickscan.

Bron: NBTC-NIPO


 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken