Zorgautoriteit wil doelmatige huisarts belonen

Zorgautoriteit wil doelmatige huisarts belonen
  • Algemeen
  • 17 jul 2014 @ 09:15
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • KwaliteitZorgverzekeringHuisartsOverheid

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil doelmatige huisartsen gaan ‘belonen’. Als het aan de NZa ligt, kunnen huisartsen straks afspraken maken met zorgverzekeraars over prestatiebeloning. Huisartsen kunnen dan bijvoorbeeld extra declareren voor goede service, bereikbaarheid of 'doelmatig doorverwijzen' naar een specialist. Daarnaast kunnen zij extra beloond worden voor gezondheidsuitkomsten.

Met de nieuwe tarieven wil de NZa stimuleren dat de zorg in de wijk goed geregeld wordt. Uitgangspunt hierbij is dat chronisch zieken en mensen met een complexe zorgvraag zo goed mogelijk dicht bij huis door de huisarts geholpen kunnen worden, waar nodig in samenwerking met bijvoorbeeld de wijkverpleegkundige of maatschappelijk werker. De tariefstructuur moet samenwerking tussen zorgprofessionals bevorderen. De NZa gebruikt hiervoor de term: ‘multidisciplinaire zorg’.

Drie segmenten
Als de Minister van Volksgezondheid het voorstel overneemt, komen er drie segmenten voor de bekostiging van huisartsen. Het eerste betreft de basiszorg, waarin vanaf 2015 ook een aantal elementen zijn opgenomen die voorheen als 'innovatief' golden. Het tweede segment betreft zorg die geleverd wordt vanuit de zorggroep. Dat is zorg waarbij meerdere professionals betrokken zijn. Het derde segment staat huisartsen en verzekeraars toe om afspraken te maken over beloning voor resultaten die zij in de eerste twee segmenten leveren.

Doelmatig voorschrijven
De NZa noemt nadrukkelijk het ‘doelmatig doorverwijzen’ als voorbeeld. Wanneer patiënten direct bij de juiste specialist komen of niet onterecht worden doorverwezen, kan dat zorgkosten in de tweede lijn beperken. Verzekeraars kunnen huisartsen daar straks voor belonen. Om dit mogelijk te maken komt er ook een 'meekijkconsult'. De specialist kan dan meekijken, zonder dat de huisarts de patiënt verwijst.

De NZa stelt dat uit een impactanalyse blijkt dat huisartsenpraktijken geen grote financiële gevolgen zullen ondervinden. Ook hebben verzekeraars de NZa verzekert dat zij bijspringen als een praktijk wel onverwacht grote gevolgen ervaart. Tevens stelt de zorgautoriteit een macrobeheersinstrument voor om eventuele overschrijdingen van het totale budget terug te kunnen halen.

Marketing in de eerste lijn
Het voorstel van de NZa biedt huisartsen de mogelijkheid zich te onderscheiden door goede service, bereikbaarheid en doelmatig doorverwijzen, waardoor het belang van marketing voor de zorgverleners in de eerste lijn zal toenemen. Marketing gericht op patiënten, maar vooral ook richting verzekeraars. Een goede reputatie biedt huisartsen een betere uitgangspositie voor de onderhandelingen over prestatiebeloning.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken