Stichting Inloopcentra maakt eerstelijnszorg toegankelijk
- Algemeen
- 22 aug 2014 @ 12:45
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - StichtingPatiëntrelatieZelfzorgHuisarts
- 22 aug 2014 @ 12:45
- Redactie Zorgmarketing
Het afgelopen jaar is in Schiedam het inloopcentrum ontwikkeld: een laagdrempelige voorziening waarin verschillende zorgprofessionals uit de eerstelijnszorg werken. Om het inloopcentrum landelijke bekendheid te geven en kansen te creëren om het concept elders in het land uit te rollen, is de Stichting ter bevordering van Inloopcentra opgericht.
De Stichting Inloopcentra wil de eerstelijnszorg toegankelijker maken. In Schiedam kunnen wijkbewoners op één locatie terecht voor al hun zorg- en welzijnsvragen. Directe doorverwijzing en een consult zonder afspraak zijn mogelijk. Het ‘one stop shop’-concept richt zich primair op kleine gezondheidsklachten en preventie.
Patiënttevredenheid
Onderzoek tussen 2011 en 2013, gefinancierd door Zorgonderzoek Nederland, laat zien dat de patiënttevredenheid met de komst van het inloopcentrum is toegenomen van een 7,5 naar een 9. Vooral de toegankelijkheid, laagdrempeligheid, kwaliteit en service worden door de patiënten als positief ervaren. Een ander voordeel: de wachttijd binnen het inloopcentrum bedraagt 10 tot 15 minuten, tegen 15 tot 30 minuten bij een reguliere praktijk.
Zorgkosten
Het onderzoek wijst ook uit dat het concept bijdraagt aan de zelfzorgvaardigheden van burgers en mantelzorgers en het vroeg signaleren van kwetsbaarheid. Consumptie van reguliere eerste- en tweedelijnszorg wordt zo verminderd. Dit resulteert in arbeidskostenbesparing. Het is de verwachting dat de zorgkosten op de lange termijn zullen verminderen. Daarnaast geeft het zorgprofessionals de mogelijkheid om taken te delegeren en biedt het kansen voor huisartsen om zich te specialiseren.
Promotie met handboek
De stichting wil de opkomst van inloopcentra bevorderen in heel Nederland, allereerst door de Schiedamse ervaringen te verwerken tot een handboek voor aanbieders van eerstelijnszorg. Daarnaast gaat de stichting ondersteuning bieden bij het daadwerkelijk realiseren van nieuwe inloopcentra.
De stichting wordt ondersteund door Star-MDC, een medisch diagnostisch centrum met 140 locaties in de regio Groot-Rijnmond, en Incluzio, dat richt zich op de integratie van zorg, dienstverlening en het sociale domein in een wijk.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Toegankelijkheid
- Stichting ter bevordering van Inloopcentra
- Schiedam
- Zorgonderzoek Nederland
- Zelfzorg
- Inloopcentrum
- Wachttijd
- Patiënttevredenheid
- Incluzio
- Eerstelijnszorg
- Star-MDC
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing