Arla Foods komt in actie voor eenzaamheid onder ouderen

Arla Foods komt in actie voor eenzaamheid onder ouderen
  • Algemeen
  • 24 sep 2014 @ 13:30
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • StichtingActivatieOuderenzorgSamenwerking

Met een gezamenlijke campagne willen DoSocial, het Nationaal Ouderenfonds en Geer & Goor zoveel mogelijk geld inzamelen om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. Met het geld willen de partijen onder meer ‘sociale ontmoetingstuinen’ realiseren. Arla Foods, één van de initiatiefnemers van DoSocial, roept iedereen op in actie te komen.

De campagne loopt tot 31 oktober. Het geld dat door DoSocial wordt ingezameld, wordt besteed aan zogeheten ‘sociale ontmoetingstuinen’. Dit is een concept van het Ouderenfonds waarbij vrijwilligers samen met een hovenier een ontmoetingstuin bij een zorginstelling aanleggen met kruidentuinen, fruitstruiken, zaaitafels, verhoogde kweektafels en tuinbankjes.

Arla Foods laat in een persbericht weten: ‘Door het gezamenlijk verbouwen, onderhouden, bereiden en gezellig eten van gekweekt fruit en groente ontstaan er leuke contacten tussen de ouderen, maar ook met actieve buurtbewoners. Dagelijks even kijken of alles groeit en bloeit, een loopje naar buiten en tegelijk even een praatje. Daarmee wordt zo’n tuin een blijvende ontmoetingsplek voor ouderen en de buurt.’

Ruchtbaarheid
Om zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan de campagne te geven, en daarmee de problematiek rond eenzaamheid bij ouderen onder de aandacht te brengen, heeft Arla Foods niet alleen haar medewerkers geactiveerd, maar worden ook leveranciers en klanten opgeroepen om deel te nemen aan de actie. Liefst door vaker bij ouderen - familie, vrienden of bekenden - op bezoek te gaan, of door als vrijwilliger aan de slag te gaan, te doneren aan DoSocial of door een eigen sponsoractie op touw te zetten.

Arla Foods legt uit waarom aandacht voor ouderen zo belangrijk is: ‘Door bezuinigingen in de zorg is er steeds minder aandacht voor het welzijn van ouderen. Eenzaamheid bij ouderen wordt hierdoor een steeds groter probleem. Bijna 30 procent van de bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen is eenzaam, meer dan tienduizend ouderen in zorginstellingen krijgen nooit bezoek en één op de tien bewoners komt helemaal nooit buiten.’

DoSocial
Als reactie op deze ontwikkeling is in 2013 DoSocial opgericht. Deze stichting bestaat uit diverse partners met een sociale drijfveer, die door een bijdrage van uren, expertise, middelen en geld het beste jaar ooit willen geven aan hulpbehoevenden. DoSocial ondersteunt voornamelijk bestaande initiatieven, die anders mogelijk niet gerealiseerd hadden kunnen worden. Onder meer Stichting Nationale Ouderendag, Stichting OOPOEH en Stichting Granny’s Finest hebben bijdragen van DoSocial mogen uitvangen.

Alle partners van DoSocial stellen jaarlijks vrijwilligersuren beschikbaar. Arla Foods vult deze uren onder andere in tijdens de jaarlijkse vrijwilligersdag. Dit jaar staat deze dag in het teken van de campagne tegen eenzaamheid bij ouderen. Op 26 september gaan de bewoners van Huize Sint Jozef in Nijkerk een dagje uit met vrijwilligers van Arla Foods. Het gezelschap gaat naar landgoed De Eemlandhoeve, waar de ouderen een rondleiding en lunch krijgen aangeboden.

‘Geer & Goor: Waarheen, Waarvoor’
Het Nationaal Ouderenfonds is mede-initiatiefnemer van ‘Geer & Goor: Waarheen, Waarvoor’ op RTL 4, waarbij Gerard Joling en Gordon gedurende negen afleveringen met ouderen op pad gaan. Het programma fungeert als aanjager voor de campagne tegen eenzaamheid bij ouderen van het Ouderenfonds. Deze campagne sluit uitstekend aan bij de doelstelling van DoSocial, die zich hier vervolgens bij heeft aangesloten. De samenwerking heeft als specifiek doel aandacht te vragen voor de problematiek en zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het aanleggen van sociale ontmoetingstuinen.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken