[De Praktijk] Tias School for Business and Society

[De Praktijk] Tias School for Business and Society
  • Algemeen
  • 5 nov 2014 @ 15:30
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Zakelijk

Met een nieuwe huisstijl en bovenal een inhoudelijke herpositionering wil Tias School for Business and Society [de voormalige TiasNimbas Business School, red.] zorgen dat het nadrukkelijk bekend komt te staan als een sterk opleidingsinstituut dat midden in de samenleving staat.

onderwijstaken het afgelopen jaar opzij en stortte zich volledig op het begeleiden van de transitie. ‘We waren een enigszins verlegen business school, dat is misschien iets Brabants, terwijl we nu uitstralen dat we met groot zelfbewustzijn naar buiten treden.’

In de klei
Het opleidingsinstituut biedt twee fulltime opleidingen: Master of Science and Business Administration en de fulltime MBA, maar verder worden alle opleidingen in deeltijd aangeboden. ‘Wij richten ons op de groep die, laten we zeggen, tien tot twaalf jaar werkervaring heeft. Het gaat vaak om cursisten rond de 35 jaar’, zo definieert Maas de belangrijkste doelgroep. Tias koos bewust voor een andere naam die de nieuwe identiteit moest onderstrepen. ‘Door de economische crisis zijn veel bedrijven op zoek gegaan naar een nieuwe richting. Een richting waarin veel meer plaats is voor sociaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door te kiezen voor een naam waar het woord society in voorkomt willen we onderstrepen dat we vol in de maatschappij staan. Dat komt dus ook nadrukkelijk tot uiting in ons onderwijsaanbod en onderzoeksfocus.’ De marketingdirecteur,  daarnaast ook docent in de Executive Master of Real Estate en MBA-opleiding, benadrukt dat de oriëntatie op de maatschappij op allerlei manieren tot uiting komt. Bijvoorbeeld doordat het gros van de hoogleraren nog een andere functie heeft naast het lesgeven. ‘Onze hoogleraren zijn altijd up to date doordat ze bij de firma’s waar ze werken elke dag kennisnemen van de laatste trends en ontwikkelingen binnenhun vakgebied. Daarnaast werken we nauw samen met de universiteiten van Tilburg en Eindhoven.’ Bekende hoogleraren die doceren aan de Master of Marketingopleiding zijn onder meer prof. dr. Rudy Moenaert en prof. dr. Will Reijnders.

Zelfbewustzijn
De huisstijl werd het afgelopen jaar onder handen genomen met onder meer een nieuwe website en een nieuw fel rood logo. ‘Daarmee willen we zichtbaarheid, nieuw elan en zelfbewustzijn uitstralen.’  Daarnaast moest de nieuwe website een strakke, heldere uitstraling krijgen met in negen  kennisgebieden verdeelde informatie over het opleidingsaanbod. ‘We bieden de kennisgebieden in een soort matrixachtige vorm aan op onze website. Informatie over de opleiding zelf, maar ook webinars, white papers en weblogs over diverse onderwerpen. De website moet juiste informatie geven over de inhoud van de cursussen, tegelijkertijd heeft het de functie van een kennis- en netwerkplatform’, zo licht Maas toe. De opleidingen die in Tilburg (70 procent) en Utrecht (30 procent) gegeven worden, op eerdergenoemde uitzonderingen na, moeten voor de al werkende cursisten meteen toepasbaar zijn in hun dagelijkse werk. Daarbij zijn volgens Maas verdieping en verbreding de peilers onder de opleidingen. Een verschil met klassiek onderwijs is dat bij Tias informatie en kennis niet uitsluitend wordt gezonden. ‘Studeren is bij ons halen en brengen en het lesprogramma bestaat dan ook niet alleen uit hoorcolleges, maar ook uit allerlei interactieve colleges en werkgroepen waarin je ervaringen uit de praktijk deelt.’

Diep in de buidel
De opleidingen, die vaak bestaan uit meerdaagse cursussen, hebben een stevig prijskaartje. Zo kost een 2-daagse cursus Zorgmarketing bijvoorbeeld 2.100 euro en voor een voltijd Executive Master of Marketingopleiding moet 22.950 euro worden neergeteld. Het collegegeld wordt bijna altijd betaald door bedrijven die waarde hechten aan bijscholing van hun personeel. ‘Deze prijzen gelden in de markt. We zijn geen LOI, maar bedienen de bovenkant van de markt en bieden daar op onze locaties in Tilburg en Utrecht de beste hoogleraren en faciliteiten voor’, aldus Maas. Maas wijst er verder op dat Tias School for Business and Society een particulier instituut is dat zelf verantwoordelijk is voor zijn financiering. ‘Vergeet niet dat wij geen gelden krijgen van het Rijk, we zijn volledig zelfvoorzienend.’ De stelling van Maas dat er veel geboden wordt in ruil voor het relatief hoge collegegeld wordt versterkt door de getuigenissen van oud-cursisten op de website van het instituut. Zo stelt Hans Hagenaars van directie ING Nederland en voormalig Marketeer van het Jaar: ‘De studie maakt je comfortabel met strategische commerciële vraagstukken op het niveau van  topmanagement.’ Ernst Gleijm, directeur marketing & sales Innovam Group stelt: ‘Door de opleiding kreeg ik een belangrijke upgrade en update van mijn kennis van modellen, concepten, tools en trends op marketinggebied. Daardoor ben ik in staat om grondiger en effectiever marketing te bedrijven.’ Directeur Manpower Nederland Frits Scholte bevestigt de frisse en innovatieve blik die gepredikt wordt. ‘Ik ken de oude antwoorden nog wel, maar heb inmiddels meer focus op nieuwe vragen.’ Het geeft Maas een goed gevoel dat oud-cursisten, die hoog in de boom zitten van het bedrijfsleven, met voldoening terugkijken. ‘Een mooiere erkenning kunnen we niet krijgen.’

Business school Tilburg en Eindhoven
Tias School for Business and Society is de business school van Tilburg University en de Technische Universiteit Eindhoven. Met een breed portfolio van MBA’s, Executive Masters, maatwerkprogramma’s, Masterclasses en PhD trekt Tias jaarlijks 2.400 deelnemers uit 25 landen. De opleiding zag in 1982 het levenslicht. Volgens de Financial Times behoort het instituut tot de top van de business scholen in Europa.

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken