[Trends in] MVO is niet meer dan logisch

[Trends in] MVO is niet meer dan logisch
  • Algemeen
  • 1 jan 2015 @ 14:31
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • MVO

Onlangs mocht ik bedrijfsplannen jureren van eerstejaarsstudenten aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de HAN. Erg leuk om te doen en weer inspirerend om met studenten in gesprek te zijn. Eén ding viel mij in het bijzonder op: duurzaamheid was voor deze studenten geen unique selling point, maar een volstrekt logisch onderdeel van de propositie. Dat gold voor hen allemaal. Laat dat maar even op je inwerken.

In al hun plannen kwam terloops aan de orde dat hun product of dienst (natuurlijk) duurzaam was. Nu viel er op de invulling en uitwerking nog wel wat aan te merken, maar de gedachte dat maatschappelijk verantwoord ondernemen voor deze studenten niet meer dan logisch is, is iets om rekening mee te houden. Ik heb me nog even afgevraagd of het misschien typisch iets was van deze hogeschool, maar het lijkt er meer op dat het iets is van deze generatie. De generatie Y is geboren na 1980 en bevolkt nu dus langzaamaan de arbeidsmarkt. Ze is betrokken bij de maatschappij. Zingeving is een woord dat je veel in relatie tot deze doelgroep tegenkomt. Je moet er als merk toe doen, letterlijk voor de maatschappij, en dat gaat verder dan je product of dienst. Je moet dat laten zien en er open over durven communiceren. Dan pas ben je interessant voor deze doelgroep.

Opgroeien met ICT
Ik denk dat er nog een belangrijk aspect aan deze generatie gekoppeld kan worden. Generatie Y is als eerste generatie opgegroeid met ICT als onlosmakelijk onderdeel van hun dagelijks leven. Daarmee is zij als geen andere generatie beïnvloedt door de cultuur die in de wereld van de ICT de laatste jaren gemeengoed is geworden, namelijk open source, oftewel delen. Informatie in de ICT wereld, die deel je, om elkaar te versterken en steeds betere programma’s te maken. Delen, co-creatie, openheid en transparantie zijn vanzelfsprekend. Facebook is een van de bekendste voorbeelden. Wat begon in de ICT met openheid rondom informatie, zie je nu steeds meer impact hebben op allerlei andere sectoren - en ook steeds meer in de fysieke wereld. Een recent voorbeeld is het ter beschikking stellen van alle kennis van Tesla voor derden.

Connected met groter geheel
Nu kun je alleen iets delen als je in verbinding staat met anderen. En dat is dan ook een van de redenen dat deze generatie zo verbonden is met de wereld: ze zijn connected, zoals dat in marketingtermen heet. Verbonden met elkaar en met het grotere geheel. Wat nu aan de andere kant van de oceaan gebeurd, is niet ver weg, maar heel dichtbij. Generatie Y voelt zich dan ook verantwoordelijk voor die wereld en verwacht dat ook van de bedrijven met wie ze zaken doet.

Dit artikel verscheen in MarketingTribune 16, verschijningsdatum 23 september en werd geschreven door Roel Welsing, hoofd marketing Triodos Bank.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken