[Interview] oud-MT hoofdredacteur Rupert Parker Brady

[Interview] oud-MT hoofdredacteur Rupert Parker Brady
  • Algemeen
  • 28 jan 2015 @ 00:15
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Interview

MarketingTribune vierde zijn 30-jarige bestaan in 2014 met een extra dikke jubileumeditie. Wat daarin niet mocht ontbreken waren interviews met de oud-hoofdredacteuren. Lees hier het achtste interview met oud-MT hoofdredacteur Rupert Parker Brady. In november 1994 begon Parker Brady na een carrière bij de radio als redacteur bij NieuwsTribune. ‘Wim Andréa was hoofdredacteur en in 1997 heb ik het kwartaalblad RetailTribune opgezet. Vanaf november 1998 presenteerde ik een jaar lang een wekelijkse NieuwsTribune-rubriek over communicatie op de nieuwe zakenzender Business Nieuws 1395 AM. In april 2000 stapte hoofdredacteur Hugo de Klerk met ruzie op en ik werd gevraagd hem op te volgen. Tot mijn verrassing werd NieuwsTribune enkele maanden later verkocht aan Reed Business in Amsterdam.’

Op verzoek van de directie volgde een half jaar later een restyle en werd de frequentie uit kostenoverwegingen teruggebracht tot tweewekelijks. Parker Brady: ‘Als lanceringsstunt bezocht ik met Reshma Roopram, Miss Universe Nederland 2001, bekende abonnees uit de marketing, reclame en mediawereld. Een jaar later werd de naam NieuwsTribune ingeruild voor MarketingTribune. Vanuit positionering gedacht de beste beslissing ooit.’

Woelige tijden
Het redactiebudget bleef onder druk staan vanwege de krimpende advertentiemarkt voor vakbladen. ‘We werden door controllers vergeleken met zusterblad Slagerswereld. Dood in de pot. Het hoofdkantoor in Londen eiste dat de omzetdoelen van alle printtitels iedere twee weken werden aangescherpt. Het draaide niet om lezers, maar om aandeelhouderswaarde en winstmaximalisatie. De lol ging er voor mij van af. Ik heb in de nazomer van 2003 een afgedwongen bezuinigingsronde met ontslagen op de redactie begeleid en op 31 december van dat jaar diende ik mijn ontslagbrief in. Ik begon voor mezelf.’
Acht jaar later werd hij gevraagd om opnieuw leiding te geven aan MarketingTribune. Parker Brady: ‘Na het vertrek van hoofdredacteur Luuk Ros werd ik door redactie en uitgever BBP benaderd en op 1 februari 2012 ging ik aan de slag. Het voelde heel vertrouwd.’

Online platform
Parker Brady: ‘Gedurende dertien maanden is de opmaak opgefrist, de redactieformule aangescherpt en een compleet nieuwe website ontwikkeld. De realisatie van dat laatste project duurde langer dan gepland, vanwege een gewenste overname door BBP van de Adfo Groep. Het idee was om de titels Tijdschrift voor Marketing en MarketingTribune in elkaar te schuiven. Uiteindelijk ging Luitingh-Sijthoff er met de buit vandoor. Vervolgens gaven we als redactie vol gas met het online platform dat uiteindelijk in september 2013 live ging. Eind 2012 heb ik samen met Paul Petermeijer een vaste hoofdredacteur gezocht met ervaring met branded content, merken en online platforms. Sjaak Hoogkamer begon op 1 maart 2013.’

Merken en mensen
Volgens Parker Brady draait marketing sterker dan vroeger om de mensen achter merken. ‘Ik waardeer de kentering van transactiegericht naar relatiegericht denken. De toenemende transparantie zorgt voor nieuwe verbindingen, betere service en eerlijke communicatie.’ Parker Brady heeft de afgelopen tien jaar, naast interim-klussen, projecten, events en dagvoorzitterschappen tal van initiatieven gelanceerd, waaronder de Duurzaamheidsdialoog (sinds 2008) en het multimediale platform Retaildenkers (sinds 2011). Hij is co-auteur en uitgever van boeken over ondernemers en schrijft online columns voor MarketingTribune over zijn expertise retail.

Dit artikel verscheen in MarketingTribune 17, verschijningsdatum 7 oktober 2014.

Lees ook interviews met oud-MT hoofdredacteuren Jan van Buuren en Bob van der Burg.

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken