Mobiel overstappen steeds populairder bij consumenten

Mobiel overstappen steeds populairder bij consumenten
  • Algemeen
  • 6 jan 2015 @ 11:55
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarktwerkingZorgverzekering

Voorlopig zijn bijna 1,1 miljoen consumenten veranderd van zorgverzekeraar, zo blijkt uit de Zanox Overstapbarometer voor zorgverzekeringen. Binnen het advertentienetwerk van Zanox zijn tot nu toe al meer consumenten overgestapt dan vorig jaar (12 procent). De cijfers worden bevestigd door informatiecentrum Vektis. 176.000 Nederlanders hebben hun overstap via een tablet of smartphone geregeld; dat is 16 procent van het totaal aantal overstappers.

Mobiel neemt toe in populariteit
Consumenten hebben in 2014 dus gemiddeld 16 procent van de overstappen op een tablet of een smartphone geregeld tegen 12 procent in 2013. Dat zijn 56.000 meer overstappers dan in 2013. De stijging van het aantal transacties dat op een tablet of smartphone wordt voltooid, gaat volgens advertentienetwerk Zanox ten koste van het aantal consumenten dat de overstap normaliter via een pc of telefonisch regelt.

Mirte Huinink, de zorgverzekeringenexpert bij Zanox, verwacht dat steeds meer mensen een mobiel apparaat gebruiken om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten: ‘De consument wil zich altijd en overal kunnen oriënteren op de verschillende zorgverzekeringen en hij wil meteen in actie kunnen komen. Ik verwacht dan ook dat steeds meer vergelijkers hun websites mobiel- en tabletvriendelijk gaan maken.’

Eindspurt
Een andere trend die Huinink constateert, is dat steeds meer consumenten tot het laatste moment wachten met overstappen: ‘In 2012 waren de laatste drie dagen goed voor 23 procent van het totale aantal overstappen. Dat steeg naar 33 procent in 2013. Het afgelopen jaar werd maar liefst 37 procent van alle zorgverzekeringen in ons netwerk in de laatste drie dagen afgesloten.’

Online versus traditioneel
Uit de Zanox Overstapbarometer is op te maken dat sommige zorgverzekeraars populairder zijn bij ‘mobiele’ overstappers. Zo is bij online zorglabels als Bewuzt, Ditzo en ZEKUR het mobiele aandeel groter dan bij de meer traditionele zorglabels. Zorgverzekeraar Bewuzt is koploper; een vijfde van de consumenten die er een verzekering heeft afgesloten, regelde dat op zijn tablet of smartphone. iPhones en iPads werden hierbij het meest gebruikt (13 procent).

Een opmerkelijk gegeven is dat bij de zorgverzekeraars ZEKUR en OHRA het aandeel van Android-besturingssystemen relatief groot is. Bij de meeste zorgverzekeraars gebruikt 3 tot 4 procent van de consumenten een Android-apparaat om zijn overstap te regelen. Bij ZEKUR en OHRA is dit aandeel het tweevoudige.

Specialisme
Binnen het advertentienetwerk van Zanox zijn tot nu toe al meer consumenten overgestapt dan vorig jaar (12 procent). Officieel kunnen consumenten nog tot 1 februari 2015 van zorgverzekeraar wisselen, maar het grootste aantal overstappen is al geregeld. Consumenten dienden namelijk vóór 31 december hun oude zorgverzekering te hebben opgezegd. De stijging van het aantal overstappers die Zanox constateert, is hoger dan die in de markt en is volgens eigen zeggen te danken aan de groei van het advertentienetwerk en het specialisme van Zanox op het gebied van zorgverzekeringen. Bijna alle grote zorgverzekeraars zijn Zanox-klant en veel zorginformatie- en vergelijkingssites zijn partner.

Over de Overstapbarometer
Zanox publiceert de monitor ieder jaar. Deze toont het overstapgedrag van consumenten op het gebied van zorgverzekeringen in de laatste maanden voor de jaarwisseling. Zanox heeft als online advertentienetwerk vrijwel alle grote zorgverzekeraars als klant (Achmea Groep, Delta Lloyd, OHRA, Univé, VGZ, Ditzo en Menzis). Ook vergelijkingssites als Independer, Zorgkiezer en HoyHoy zijn partner. Hierdoor heeft Zanox inzicht in de zorgverzekeringen die zijn afgesloten bij de maatschappijen zelf én via online vergelijkers.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken