[Forum] 'Er zijn teveel verschillende zorgpolissen'

[Forum] 'Er zijn teveel verschillende zorgpolissen'
  • Algemeen
  • 15 feb 2015 @ 14:55
  • 2737 x gelezen
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarktwerkingOverheidZorgverzekering

GroenLinks vindt dat zorgverzekeraars maar een beperkt aantal zorgpolissen mogen aanbieden en dat de goedkope budgetpolis moet verdwijnen. De Nederlandse Zorgautoriteit doet op dit moment onderzoek naar de veelheid aan polissen, budgetpolissen, concurrentie tussen zorgverzekeraars en risicoselectie. De stelling van vandaag: ‘Consumenten zien door de bomen het bos niet meer: er zijn teveel verschillende zorgpolissen’.

Jan Berkvens, IG&H Consulting & Interim: ‘Het is goed voor te stellen dat consumenten in de war zijn over de zorgverzekering. Het totaal aantal combinaties ligt volgens velen rond de dertienhonderd en dit kan een hoop keuzestress veroorzaken. Daar komt nog bij dat het alternatieve plan dat minister Schippers afgelopen vrijdag heeft gepresenteerd de complexiteit nog verder gaat vergroten. Bovenop bestaande keuzes als type basispolis, aanvullende verzekering, tandverzekering en vrijwillig eigen risico komt nu ook de optie om het verplicht eigen risico te verlagen. 

In zekere zin scheppen vergelijkers, intermediairs en verzekeraars orde in de chaos met hun advies aan de consument. Er lijkt dan ook meer aan de hand te zijn. De politieke onrust over de nieuwe zorgwet, vaak verwoord als de vrijeartsenkeuze, heeft veel verwarring veroorzaakt bij de consument. Zorgverzekeraars hebben in deze discussie onder vuur gelegen. De kritiek bleef niet beperkt tot hun opvatting over de nieuwe zorgwet, maar richtte zich ook op doelgroepselectie, marketinguitgaven en dus ook het aantal polisvarianten. Het grootste probleem is dat hierdoor het vertrouwen in de sector, en daarmee ook van hun advies, tot een dieptepunt is gedaald. Alleen het rationaliseren van de productaanbod lijkt dan ook maar een deel van de oplossing.’

Piet Zee, Avéro Achmea: ‘Eens. Door de hoeveelheid en soorten basisverzekeringen wordt de markt van zorgverzekeringen voor de gemiddelde consument steeds ondoorzichtiger. De meeste consumenten kennen het verschil tussen een natura- en een restitutiebasisverzekering al niet. Dus laat staan dat ze weten wat een budgetpolis inhoudt. Bovendien verschilt die inhoud ook nog eens per zorgverzekeraar. Dus het is een zoekplaatje voor de consument.

Het gevolg is ook nog eens dat de keuze die veel consumenten maken niet voldoet aan hun behoefte. Te weten goede zorg dichtbij. Budgetpolissen worden gekozen om hun lage prijs, maar als de klant met zo’n budgetpolis naar een niet gecontracteerd ziekenhuis bij hem in de omgeving gaat, merkt hij pas de gevolgen. Namelijk dat een deel van de rekening zelf moet worden betaald. De keuze tussen natura en restitutie in de basisverzekering is voldoende. De klant zit mijns inziens niet te wachten op meer keuzes.’

Ellen Jonges, Verzekering.nl: ‘Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat consumenten in de afgelopen maanden in het duister hebben getast bij het kiezen van de juiste zorgverzekering. Termen zoals budgetpolis, besparen, eigen risico, restitutie en natura vlogen ons om de oren. Alle 26 verzekeraars die zorgverzekeringen aanbieden, pretendeerden natuurlijk allemaal de beste polissen te hebben. Maar welke van de zeventig verschillende zorgpolissen was nou de aller allerbeste voor de vergelijkende consument?

Het beperken van het aantal basisverzekeringen is naar onze mening een goed idee. Maar het voorstel om de budgetpolis helemaal af te schaffen gaat te ver. Consumenten moeten de mogelijkheid krijgen om een keuze te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de keuze uit drie soorten polissen; een budget-, natura- of een restitutiepolis.

Enerzijds moeten consumenten een keuze hebben, anderzijds brengt het stunten met lage premies ook risico’s met zich mee. De lage premies van de budgetpolis klinken natuurlijk erg aantrekkelijk. Zeker voor gezinnen die minder te besteden hebben. Maar als achteraf blijkt dat de zorg die zij nodig hebben niet meer wordt vergoed, komen juist zij in financiële problemen omdat er geen grote bedragen achter de hand zijn. Het is de vraag hoe ver de zorgplicht in dit geval gaat.

Wij zijn van mening dat de budgetpolis moet blijven, maar dat bij het afsluiten hiervan een extra waarschuwing van groot belang is. Consumenten moeten bij het afsluiten van deze variant heel duidelijk geïnformeerd worden over de beperkingen. In de loop van dit jaar zullen de ervaringen met de budgetpolis wel boven komen drijven. We zijn erg benieuwd.’

Jos Nederpel, VODW Marketing: ‘Afgelopen jaar zijn inderdaad veel nieuwe productvormen en productvarianten geïntroduceerd. De meeste verzekeraars kennen basis- c.q. prijsvarianten gebaseerd op keuzevrijheid. Met daarboven pakketten voor aanvullingen. In essentie zijn de onderlinge verschillen tussen verzekeraars beperkt. Het is logisch dat zorgverzekeraars binnen de gegeven ruimte willen differentiëren op alle propositie-elementen. Binnen de verschuivende wettelijke kaders: zo dreigt de goedkope budgetpolis nu te verdwijnen.

Het is goed dat er wat te kiezen valt voor de consument. Dat hoort bij het gekozen marktwerkingsmodel. Inderdaad bestaat het risico dat aanboddifferentiatie doorslaat en de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Klantrelevantie, gemak en duidelijkheid van proposities horen leidende assortimentsprincipes te zijn voor alle verzekeraars. En als de transparantie op marktniveau spaak loopt, dan ontstaan vanzelf weer rollen voor marktpartijen als vergelijkers en adviseurs die daar hun toegevoegde waarde aan ontlenen.’

Bart Koenraadt, Zorgwijzer.nl: ‘Ik vind het belangrijk dat consumenten kunnen kiezen uit verschillende zorgverzekeraars en soorten zorgpolissen. Echter is het aanbod basisverzekeringen inmiddels wel erg groot geworden. Dit komt niet door de komst van de budgetpolis, maar meer vanwege de grote hoeveelheid aan zorglabels, collectieven en gevolmachtigden.

Dit zorgt ervoor dat veel zorgpolissen op elkaar gaan lijken qua inhoud, maar qua premie toch verschillen. Dit kan voor de consument erg verwarrend werken, vooral bij het kiezen van een nieuwe zorgverzekering. Een kleiner aantal zorgmerken zou het vergelijkings- en overstapproces voor de consument al een stuk gemakkelijker maken.

Ik ben het dus niet eens met Groen Links dat aangeeft dat zorgverzekeraars moeten stoppen met de goedkopere budgetpolis. Met de komst van de budgetpolis zijn er met de reguliere natura- en restitutiepolis nu drie verschillende basisverzekeringen. De consument heeft daarmee precies voldoende keuze als het gaat om de afweging tussen vrije zorgkeuze uit zorgaanbieders en de hoogte van de maandelijkse premie.’
 

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken