Sauna goed voor het mannenhart

Sauna goed voor het mannenhart
  • Algemeen
  • 25 feb 2015 @ 09:30
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • WetenschapOnderzoek

Goed nieuws voor marketeers in de saunabranche die mannen willen bereiken. Want mannen die meerdere malen per week naar de sauna gaan, hebben minder kans op hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit Fins onderzoek.

De Finnen onderzochten bij ruim 2000 mannen, gedurende een gemiddelde periode van 21 jaar, de frequentie en duur van saunabezoeken en het vóórkomen van fatale cardiovasculaire aandoeningen, schrijft Medisch Contact op basis van het onderzoek. In vergelijking met mannen die eenmaal per week de sauna bezochten, bleken mannen die vier tot zeven maal per week naar de sauna gingen 'een significant kleinere kans te hebben op dodelijke cardiovasculaire aandoeningen inclusief plotselinge hartdood'. Saunasessies van 20 minuten en langer bleken beter dan 10 minuten.

Levensstijl
De vraag is nog wel of de heilzame werking komt door het zweten zelf, door de ontspannen setting of de kameraadschap onder saunagangers, vraagt hoofdredactrice Rita Redberg zich volgens De Standaard in een begeleidend commentaar in Jama Internal Medicine af. Of gaat het om een levenswijze die voldoende pauzes inbouwt; want voor een sauna moet je de tijd nemen? Redberg: ‘Hoe dan ook, de tijd die in de sauna wordt besteed, is duidelijk goed bestede tijd.’

Weinig mannen
Goed nieuws dus voor saunamarketeers die mannen willen bereiken. Want de ruime meerderheid van de bezoekers van sauna en wellness is vrouw. Mannen vinden sauna/wellness vaker saai, waar vervolgens de welnessbranche op inspringt met barbiershops. 'Er is dus een wereld te winnen bij de niet-bezoekers van sauna en wellness omdat ruim een kwart van de sauna-/wellnessactiviteiten wel aanspreken,' stelt Sauna en Wellness Nederland.

Cijfers
De Rabobank berekende dat de jaarlijkse omzet bij Nederlandse wellnesscentra varieert van zo'n 150.000 tot 300.000 euro voor kleine bedrijven, via 1 tot 3 miljoen euro voor middelgrote bedrijven, tot 5 tot 10 miljoen euro voor grote bedrijven. Voor 2015 verwacht de Rabobank een volumestijging tussen de 0,5 en 1 procent, vergeleken met 2014.

Tekst: Sjoerd Wielenga

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken