[Multichannel 2015] 'Word of mouth is meest krachtige vorm van marketing'

[Multichannel 2015] 'Word of mouth is meest krachtige vorm van marketing'
  • Algemeen
  • 22 apr 2015 @ 17:22
  • 16971 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementMarketing

Geavanceerde social mediacampagnes, dure televisiereclames, radio, print en banners op een website, het haalt het allemaal niet bij de ouderwetse persoonlijke aanbeveling. Dat stelden Oliver Mayer van TRND en Jens Sievert van IFWOM vandaag tijdens hun dynamische presentatie op Multichannel 2015.

Mayer (zie foto, red.) haalde zijn keuze voor een bepaalde internetaanbieder aan. ‘De websites van de internetaanbieders die ik bezocht leken sterk op elkaar in de informatie die zij aanboden. Vervolgens besloot ik vergelijkingswebsites te raadplegen, maar de prijsverschillen waren zo miniem dat dit mijn keuze ook niet eenvoudiger maakte. Uiteindelijk besloot ik advies in te winnen bij een buurman van mij die verstand heeft van dit soort technische zaken. Op zijn advies ben ik afgegaan en daarin sta ik niet alleen. Uit onderzoek blijkt dat mensen het sterkst gestuurd worden door persoonlijke aanbevelingen van mensen die zij vertrouwen.’

De huidige marketing is volgens Mayer nog steeds teveel gericht op eenzijdig zenden, en ernstiger nog, de boodschap wordt vaak op een schreeuwerige manier verpakt. ‘Als ik hier de hele tijd ga vertellen hoe geweldig ik wel niet ben dan heeft u het na vijf minuten wel gezien. Merken zetten zichzelf op het podium, terwijl de klant daar zou moeten staan.’

Mayer vergeleek televisiereclames die ’s avonds worden uitgezonden met een jager die vanuit het dak van een huisje in een open veld probeert om op wild te jagen zonder dat hij zijn prooi ooit scherp in het vizier krijgt. ‘Merkambassadeurs betekenen veel meer voor je merk. Zij promoten je merk vanuit intrinsieke motivatie en zij worden vertrouwd door hun omgeving. Dat heeft tien keer meer betekenis dan maar wat schieten met hagel op de grote massa’, aldus Mayer.

Jens Sievert ondersteunde zijn pleidooi met opvallende voorbeelden. Zo lukte het in het Franse Angers zelfs om oplossoep aan de man te brengen. Hij stipuleerde dan ook dat 71 procent van de conversaties nog steeds realtime plaatsvindt. ‘Die manier van communicatie is dan ook het rijkst. Je kunt intonatie in je stem aanbrengen en ingaan op de ander.’
Volgens Sievert blijkt uit onderzoek dat iedere euro die aan word of mouth marketing wordt uitgegeven 3,93 euro waard blijkt te zijn. ‘Als je product tenminste goed is. Dat is natuurlijk wel de voorwaarde.’ (WM) 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken