3D-pasta eten in het verpleeghuis
- Algemeen
- 18 mei 2015 @ 10:11
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - FoodOuderenzorgInnovatie
- 18 mei 2015 @ 10:11
- Redactie Zorgmarketing
3D foodprinting is een nieuwe manier om voedselproducten te maken. Barilla en TNO presenteren op de EXPO2015 in Milaan een prototype van pastaprinter die in staat is om in 3D pastavormen te printen die met normale technieken niet mogelijk zijn. Naar eigen zeggen een wereldprimeur, die goed van pas kan komen in verpleeghuizen waar bewoners soms moeite hebben met het eten van vast voedsel. Weg met het prakkie!
3D printen is een innovatief fabricageproces waarbij een object direct vanuit een 3D computerdesign laag voor laag wordt opgebouwd. Dit kan op verschillende manieren gerealiseerd worden, bijvoorbeeld door printtechnologie of met lasers. Bij 3D foodprinting ontwikkelt TNO deze techniek verder om voedingsgrondstoffen te printen tot een eetbaar product.
En dat kan heel handig zijn voor bewoners in verpleeghuizen die moeite hebben bij kauwen of slikken. Na de zomer krijgen ze geprint voedsel voorgeschoteld, schrijft De Telegraaf. Het gepureerde ’prakkie’ wordt door 3D-voedselprinters 'laag voor laag omgetoverd tot een bord met aantrekkelijk ogende worteltjes of spruitjes.'
3D-wortel
Ronald Visschers van TNO zegt in de krant: 'Een gepureerde wortel ziet er niet smakelijk uit. De aanblik van een maaltijd die door de blender is gehaald, veroorzaakt afname van de eetlust wat vervolgens weer medische klachten oplevert. Bovendien kost de bereiding van een dergelijke maaltijd het personeel veel extra tijd. Met een 3D-voedselprinter kun je een gepureerde wortel of spruitje in feite weer in z’n oorspronkelijke glorie herstellen.'
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing