Lid Gezondheidsraad stapt op na belangenverstrengeling
- Algemeen
- 24 jun 2015 @ 10:20
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - Ziekenhuis
- 24 jun 2015 @ 10:20
- Redactie Zorgmarketing
Chris Meijer is opgestapt als lid van de Gezondheidsraad. De klinisch patholoog, medisch immunoloog en moleculair bioloog kwam eerder deze maand onder vuur vanwege belangenverstrengeling rond het nieuwe bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker.
De Gezondheidsraad adviseerde in 2011 om het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker ingrijpend te veranderen. Vanaf 2016 wordt een bloedtest gedaan om te onderzoeken of vrouwen het humaan papillomavirus bij zich dragen. Ook kunnen vrouwen een zelftest uitvoeren als ze liever niet naar de huisarts gaan voor een uitstrijkje. Meijer heeft aandelen in het bedrijf Delphi Bioscience, dat een zelftest produceert, en is mede-eigenaar van het biotechbedrijf Diassay, dat een van de twee voor het bevolkingsonderzoek geselecteerde virustests maakt. Meijers zakelijke belangen waren niet bekend bij de Gezondheidsraad en ook niet bij het VUmc, waar hij werkt als hoogleraar en klinisch patholoog. Het VUmc kondigde eerder onderzoek aan naar de kwestie.
Zie hier de reactie van de Gezondheidsraad.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing